וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכו להיבדק: יותר בני אדם חולים בסוכרת

נעמה טלמור

12.11.2008 / 15:30

לקראת יום הסוכרת הבינלאומי שיצויין ביום שישי, אומרים באגודה הישראלית לסוכרת כי 1 מכל 7 ישראלים סובל מהמחלה

"הסוכרת קוטלת מספר דומה למתים ממחלת האיידס אבל המודעות למחלה ולהשפעותיה איננה מספקת." כך אומרים גורמים באגודה הישראלית לסוכרת לקראת יום הסוכרת הבינלאומי שייערך ביום שישי הקרוב. "כ-6% מאוכלוסיית העולם הבוגרת חולים בסוכרת ואם ממשלות לא ייעשו דבר כדי להילחם בסוכרת, לא תהיה דרך לעמוד בעלויות המחלה ובנזקיה ולא יהיה כוח אדם לטפל בחולים וכל ההתקדמות הכלכלית תימחק בשל כך," מזהירים באגודה.

הסוכרת היא למעשה הצטברות של סוכר (גלוקוזה) בדם כתוצאה מתפקוד לקוי של ההורמון אינסולין שאחראי על הכנסת הגלוקוזה לתאי הגוף בכדי לספק להם את האנרגיה שחיונית לקיומם. בכל שנה מתים כארבעה מליון בני אדם ברחבי העולם ממחלת הסוכרת וסיבוכיה והיא הוכרזה על ידי האו"ם כמגיפה כלל עולמית. בישראל, אחד מתוך כל שבעה בני אדם סובל מהמחלה.

מומחים מזהירים כי קצב התמותה מהמחלה עלול לעלות בכ-25% אם לא יינקטו פעולות מתאימות. "אחת הדרכים היעילות להילחם במגפת הסוכרת", הם מסבירים, "היא על ידי גילוי מוקדם, בשלב בו פעילות גופנית ותזונה נכונה יכולות לבלום את התפתחות המחלה". לפיכך, תפעיל החל ממחר האגודה הישראלית לסוכרת, בשיתוף עם חברת התרופות "נובו-נורדיסק", "ניידת סוכרת", בה יבוצעו בדיקות חינם לגילוי מוקדם של המחלה.

למעשה קיימים שני סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1, הפוגעת במיוחד בצעירים, וסוכרת מסוג 2, האחראית ל-95% ממקרי הסוכרת בעולם. מספר החולים בסוכרת מסוג 1 גדל בכל שנה בקצב של 3%, ולפי הערכות ארגוני הבריאות בעולם, מספר הילדים החולים בסוכרת מסוג 2 יעלה ב-50% ב-15 השנים הקרובות. כבר עכשיו, בארצות רבות באסיה, במזרח התיכון ובאיים קריביים יותר מ- 20% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מסוכרת.

מומחים מעריכים כי העלייה החדה במספר הסובלים מהמחלה נובעת מתהליכי אורבניזציה שמתרחשים ברחבי העולם, אחוזי השמנה גבוהים, אורח חיים "עצל" (אכילה לא מבוקרת וחוסר פעילות גופנית) ומתח נפשי. מי שנמצא בסיכון גבוה לחלות במחלה הם אנשים בעלי עודף משקל, אנשים הסובלים מיתר לחץ דם ורמת שומנים גבוהה בדם,‎ ‏מי שיש לו בן משפחה הסובל מהמחלה, ‎ אנשים מעל גיל 45‏, ‏נשים שילדו תינוק במשקל של מעל 4 ק"ג ונשים שהייתה להן סוכרת הריונית‏.

הניידת של האגודה הישראלית לסוכרת תעמוד לרשות הציבור מחר (חמישי) בכפר המכביה ברמת גן, ביום שישי ברחוב נחלת בנימין בתל אביב, ביום ראשון בקניון הקיריון בקריות, ביום שני בקניון הזהב בראשון לציון, ביום שלישי בקניון מלחה בירושלים ביום חמישי (20 נובמבר) בשוק הבדואי בבאר שבע.

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully