וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לאלימות? הפסקת אש הוכרזה בדרפור

טלי גולדשטין

12.11.2008 / 12:18

נשיא סודן הכריז על הפסקת אש חד צדדית על מנת להפסיק את 5 שנות הלחימה. עם זאת, המורדים סירבו לקבל ההצעה ללא תמורה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

נשיא סודן עומאר חסן אל בשיר הודיע היום (רביעי) על הפסקת אש מיידית ובלתי מותנית בחבל דרפור שבמערב המדינה. "אני מכריז בזאת על הפסקת האש המיידית בין הצבא והפלגים השונים, בתנאי שמנגנון פיקוח יעיל ייושם לאלתר". עוד אמר בשיר כי יקים קמפיין מיידי לפירוק הנשק של המליציות ולהגבלת השימוש בנשק בצבא.

"התנועה לשוויון וצדק", קבוצת המורדים הגדולה בדרפור, אמרה בתגובה כי אינה מקבלת את הצעת הפסקת האש של הממשלה הסודנית ואינה רואה בה הצעה רצינית. סולימן סנדל, סגן מפקד התנועה, אמר כי הוא לא יפסיק להילחם בכוחות הצבא באזור "עד שתעלה הצעה חדשה שתבטיח את זכויות הארגון". "לא נסכים להפסקת אש ללא כל תמורה", אמר.

המלחמה בדרפור החלה לפני חמש שנים. לאחר כמעט 20 שנה של מלחמת אזרחים על רקע שבטי, דתי וטריטוריאלי בסודן, החל מרד נוסף בדרפור. המורדים, ממוצא אפריקני, האשימו את הממשלה באפליית השבטים האפריקנים לעומת התושבים הערבים. ממשלת סודן דיכאה את המרד באמצעות הפצצות מן האוויר וכן על-ידי חימוש ומימון של מיליציות המכונות "ג'נג'וויד". בחסות הממשלה אנשי המיליציות רצחו אלפים, שדדו ושרפו כפרים ואנסו עשרות אלפי נשים וילדות. הם לא מהססים לרדוף אחר הקורבנות גם מעבר לגבול, בצ'אד השכנה, למרות עימותים עם כוחות הצבא שלה.

בשנים 2003 ו-2004 החלו להתברר ממדי העימות, ואז גם כינה האו"ם את הסכסוך בדרפור "האסון ההומניטרי החמור בעולם" והחל להתערב בהתרחשויות. ב- 2004 קרא הקונגרס האמריקני לנשיא בוש לפעול בנדון ולא היסס לתאר את האירועים כרצח עם. בינואר 2005 קבעה ועדה בינלאומית של האו"ם כי מיליציות הג'נג'וויד אשמות בהפרה חמורה של זכויות אדם.

באפריל העריך סגן מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים כי מספר ההרוגים בחבל דרפור שבסודן מאז 2006 עלול להיות גבוה ב-50% מהנתונים הרשמיים. הנתונים הבינלאומיים, לרבות נתוני האו"ם, למרץ קבעו כי מניין ההרוגים בדרפור עומד על 200 אלף קורבנות, בנוסף ל-2.5 מיליון פליטים. עם זאת, לדברי ג'ון הולמס, המשמש גם כמתווך האו"ם לסיוע חירום, למעשה נהרגו 300 אלף בני אדם במהלך עימותים בין-שבטיים בשנתיים האחרונות. עוד הוסיף הולמס כי האלימות על רקע מיני באזור עלתה והקצבאות המזון עבור אזרחים שנפגעו ממלחמת האזרחים יצטמצמו ב-50 אחוז בשנים הקרובות.

בסיכום דבריו, אמר הולמס כי הוא עצוב וכועס על כך שגם אחרי חמש שנים של מלחמה, עדיין לא נמצא פתרון בר קיימא לסבל בדרפור. הוא נתן מספר המלצות, כגון פירוק מליציות ה"ג'נג'וויד", אספקת אבטחה לאזרחים, ענישה לפושעים והעברת עזרה כספית גדולה יותר למטרות סיוע הומניטרי.

ב-13 באפריל ציין העולם חמש שנים ללחימה בדרפור. המשבר בדרפור לכד את תשומת ליבו של המערב ובמהלך השנים שחקנים בהוליווד, ספורטאים ואנשי רוח העלו על נס את הצורך להביא לסיומו. ממשלת סודן מכחישה כי מתקיים במדינה רצח עם. היא מציבה את מניין הקורבנות על 9,000 הרוגים בלבד ומאשימה את התקשורת המערבית בניפוח המשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully