וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינות בהן נשים כמעט שוות לגברים

טלי גולדשטין

12.11.2008 / 14:04

לפי דו"ח חדש של הפורום הכלכלי העולמי, נורבגיה מדורגת במקום הראשון מבחינת שוויון מגדרי. ישראל מסתפקת במקום ה-1 במזה"ת

כלכלתה של מדינה, הבריאות והיקף הייצור שלה משתפר ככל שהפער המגדרי מצטמצם - כך עולה מדו"ח חדש של ה"פורום הכלכלי העולמי", ארגון שווייצרי שלא למטרות רווח. את הדו"ח חיברו במשותף חוקרים מאוניברסיטאות הרווארד וברקלי שבדקו את תנאיהם של גברים ונשים ב-130 מדינות – 90% מאוכלוסיית העולם. הדו"ח דירג את המדינות לפי רמת ההתקדמות שעשו בתחומים כגון משרות, חינוך, פוליטיקה ובריאות כמדד לאי שוויון מגדרי. בקטגוריות אלו, בדקו מחברי הדו"ח בין השאר גובה שכר, השכלה, מושבים בממשלה ותכולת חיים של נשים.

התוצאה הסופית היתה דירוג המדינות שרשמו את ההתקדמות הטובה ביותר בהענקת מעמד שווה לנשים לעומת גברים. במקום הראשון מדורגת נורבגיה. אחריה מדורגות פינלנד, שבדיה ואיסלנד – אותן מדינות שתפסו את המקומות הראשונים גם ב-2007. נורבגיה זכתה לדרוג הגבוה ביותר הודות לחוק הדורש מדירקטריונים של חברות ציבוריות לכלול בהרכבם 40% נשים. נורבגיה טיפסה למקום הראשון מהמקום השלישי עם דירוג של 82.45% מתוך 130 המדינות.

הפער לא נעלם לחלוטין

מבין המדינות שנכללו בדו"ח ב-2007 וב-2008, 87 מדינות צמצמו את הפער המגדרי, בעוד ב-41 מהן הפער התרחב. אף מדינה לא הצליחה להעלים את הפער לחלוטין בכל התחומים.

מהדו"ח עולה כי ככל שמעמד האישה השתפר, כך משתפר מצב החברה כולה. מדינות מתועשות רשמו צמיחה כלכלית משמעותית הודות להתחזקות מעמד האישה. "לצמצום הפער התעסוקתי בין נשים לגברים יש השכלות כלכליות עצומות בעבור המדינות המפותחות", נכתב בדו"ח.

נשים מנהיגות מהוות השראה לחברות שלמות. הד"וח העניק ציון גבוה למדינות בהן נשים מכהנות כראשי ממשלה או נשיאות, לדוגמה, פינלנד (המדורגת במקום השני), ניו זילנד (במקום החמישי, למרות שבבחירות האחרונות הפסידה ראש הממשלה הלן קלארק), הפיליפינים (שתפסה את המקום השישי) ואירלנד (המדורגת במקום השמיני). "ייצוג גדול יותר של נשים בעמדות מפתח בהנהגה בממשלות ובמוסדות כלכליים היא קריטית לא רק למציאת פתרונות למשבר הכלכלי הנוכחי אלא גם למניעת משבר דומה בעתיד", אמר קלאוס שוואב, יו"ר הפורום.

עם זאת, לארצות הברית יש עוד מקום לשיפור. היא מדורגת במקום ה-27 השנה. ארה"ב דורגה במקום הגבוה ביותר בקטגוריה של שוויון הזדמנויות במגזר הכלכלי ובמקום ה-12 בקטגוריית שוויון בחינוך.

צרפת רשמה את הזינוק הגבוה ביותר בדירוג ועלתה מהמקום ה-51 ב-2007 למקום ה-15 ב-2008. טרינידד וטובגו הן מדינות המדורגות במקום הגבוה ביותר מבין מדינות אמריקה הלטינית. גוואטמלה נפלה מהמקום ה-61 למקום ה-113 השנה.

וקצת כבוד מקומי. ישראל דורגה במקום הראשון מבין מדינות המזרח התיכון כשכוויית דולקת אחריה. תימן דורגה במקום ה-130 והאחרון. סוריה, אתיופיה וערב הסעודית נפלו כולן בדרוג לעומת 2007. שתי מדינות אפריקאיות בלבד דורגו ב-20 המקומות הגבוהים בטבלה. לסוטו במקום ה-16 ומוזמביק במקום ה-18. זמביה, אנגולה, אתיופיה, בנין וצ'אד צנחו בדרוג.

מחברי הדו"ח לא לקחו בחישוב את ההתפתחות הכלכלית הכוללת של מדינה, אלא רק את הגישה של נשים וגברים למשאבים שונים. שיטה זו מאזנת את ההשוואה בין מדינות מפותחות כגון ארה"ב ומדינות עולם שלישי כגון אתיופיה. עם זאת, קשה לטעון שמצב כלכלי ותנאי חינוך ובריאות טובים יותר אינם מיטיבים עם החברה כולה, נשים וגברים כאחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully