וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונגו: מאות פליטים חוששים לחייהם

12.11.2008 / 10:13

כ-250 אלף בני אדם נמלטו מבתיהם על רקע הלחימה המתמשכת בין המורדים לכוחות הממשלה. מקרי אונס ורצח מונעים מהם לשוב לבתיהם

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

המורדים הנלחמים בכוחות הממשלה במחוז המזרחי של קונגו הורו אתמול (שלישי) למאות הפליטים שנמלטו מבתיהם על רקע הלחימה המתמשכת לשוב למקום באופן מיידי. פליטים אלו נאלצו להקים בלית ברירה מחנות מקלט זמניים בסמוך למחנה של כוחות האו"ם.

מורדי הטוטסי, בראשות הגנרל לורן נקונדה, אמרו כי הפליטים אינם יכולים להמשיך להישאר במקומם החדש ועליהם לשוב לבתיהם. "המורדים אמרו לנו לשוב הביתה אחרת יירו בנו", אמרה אחת הפליטות, הנמצאת במקלט הזמני במשך כשבוע. ילדיה נהרגו בלחימה.

מאות בני אדם תפסו מחסה מחוץ למחנה האו"ם MONUC מתוך תקווה שהקרבה לכוחות האו"ם תגן עליהם. עם זאת, פליטים רבים נאלצים להאבק במורדים, הדורשים את פירוק המחנה. הם חוששים מפני גילויי אלימות נגדם. הפליטות חוששות בעיקר מהאפשרות שייאנסו על ידי המורדים, תופעה נפוצה ביותר. אחת הפליטות נאלצה להתחנן על חייה כשהתעמתה עם המורדים. "אנו מפחדים לחזור בגלל שהם אונסים נשים מכל הגילאים", אמרה.

שבועות של לחימה הביאו לכך שמעל 250 אלף בני אדם נמלטו מבתיהם. כתוצאה משנים של לחימה במחוז הצפוני קיבו, מתגוררים כיום מיליון פליטים בקונגו. בימים האחרונים, הלחימה בין מורדי הטוטסי לכוחות הממשלה נחלשה קמעה על רקע הפסגה שערכו מנהיגי אפריקה. מטרת הפסגה היא למנוע את הישנות מלחמה אזורית כגון זו שהשתוללה באזור בין 1998-2003.

הלחימה התחדשה במחוז הצפוני אחרי שהסכם השלום שנחתם בינואר התפרק באוגוסט האחרון, דבר שהביא להתפשטות אי יציבות בבירה גומה. הגנרל נקונדה נדר להמשיך בקמפיין האלימות שלו ולהפיל את הנשיא ג'וזף קבילה. לדבריו, הוא מוכן להילחם גם בכוח חיצוני אפריקאי אם זה ייכנס למדינה.

מדינות האיחוד האירופי דנו אף הן בשליחת כוחות לקונגו. האו"ם מחזיק באזור את המספר הגדול ביותר של כוחות שמירת שלום – 17 אלף איש. האו"ם שוקל לשלוח 3,000 חיילים נוספים לאזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully