וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת הכי ירוק?

אייל דץ

11.11.2008 / 12:48

וואלה! אג'נדה מביא לכם את רשימת חברי המועצות שעשו הכי הרבה למען הסביבה. וגם - דירוג הערים הירוקות

הבחירות לרשויות המוניציפליות הציגו יותר מכל את הפרדוקס של "הפוליטיקה הישראלית הירוקה"- בעוד כל המועמדים וכל הרשימות המתמודדות למועצה, הציגו ביד אחת מצע "ירוק" ובו דגש על איכות הסביבה, הם לא היססו ביד השנייה ללכלך את רחובות עירנו, בפלייארים, שלטי חוצות אגרסיביים, ומודעות שנתלו בניגוד לחוק על שטחי ציבור. כאן בוואלה! אג'נדה ביצענו מעקב אחר המתמודדים המזהמים ופרסמנו את שמותיהם.

ביום בחירות זה, ריכזנו עבורכם רשימה של חברי המועצה הירוקים ביותר בכמה מהרשויות המקומיות הגדולות. בנוסף, פרסם העיתון TheMarker את רשימת הערים הירוקות, זאת על פי בדיקת פרויקט city של TheMarker ו"העיר". צוותי משמר המועצה של החברה להגנת הטבע פעלו רבות לקראת הבחירות. בתקופה האחרונה פרסם משמר המועצה מספר דוחות שבוחנים את הפעילות הסביבתית במועצת העיר בקדנציה האחרונה ומי היו חברי המועצה המצטיינים בפעילותם הסביבתית. פעילותם הסביבתית של חברי המועצה דורגה על פי הקריטריונים הבאים: הצבעות על הצעות לסדר, יוזמות של הצעות לסדר, נוכחות בישיבות המועצה, ועשייה סביבתית מחוץ לישיבות המועצה.

בתל אביב

מן הדו"ח שפורסם ועוסק בקנדציה האחרונה של מועצת עיריית תל אביב, עולה כי נושאים רבים הנוגעים לאיכות החיים והסביבה בעיר לא חוזרים לדיון נוסף לאחר שעלו על סדר היום. עם זאת מציין הדו"ח מספר חברי מועצה שבלטו במיוחד בפעילותם למען הסביבה. הראשונה ביניהם: מיטל להבי מרשימת מרצ. להבי עומדת הרשימה המתמודדת בבחירות היום בתל אביב. היא נחשבת לפעילה סביבתית וחברתית וכמי שסייעה רבות לתושבי שכונות הדרום במאבקם נגד עירית תל אביב. במקום השני מופיע סגן ראש העיר דורון ספיר מסיעת תל אביב 1. יושב ראש מפלגת הירוקים וסגן ראש העיר, פאר ויסנר הגיע רק למקום השלישי.

ברמת גן

בדו"ח העוסק בעיר רמת גן, דירג את ישראל זינגר, המתמודד לראשות העיר ולמועצה, כחבר המועצה שבלט והצטיין מעל כולם בנושאי סביבה. אחריו צויינו כרמל שאמה, המתמודד לראשות העיר ולמועצה מטעם סיעת הליכוד ואלי מוסרי, המתמודד לראשות העיר ולמועצה בראש סיעת "תנופה ירוקה".

בהרצליה

על פי מדד הערים של TheMarker הרצליה היא העיר הירוקה ביותר. דו"ח משמר המועצה חושף מי חברי המועצה האחראים לכך ואשר בלטו בפעילותם למען הסביבה, לאחר שהעלו הצעות לסדר ושאילתות לקידום נושאים סביבתיים שנידונו, ופעלו בדרכים נוספות למען הסביבה. המצטיינים הסביבתיים על-פי הדו"ח הם: ראובן פארן ("למען הירוק והחוק"), ירון עולמי ("עתיד"), ורדה מור ("מחזירים את הלב להרצליה"), יוסי בן שפרוט ("הרצליה שלנו") ואיל אורון ("הרצליה שלנו").

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בחיפה

ראש עיריית חיפה המכהן, יונה יהב, הודיע כי הוא מתייחס לזיהום האוויר הגבוה בחיפה כאל בעייה תדמיתית בלבד. ההתבטאות של יהב הצליחה לעורר את זעמם של ארגונים סביבתיים רבים. דו"ח משמר המועצה תוקף את התנהלותו של יהב בכל הנוגע לאיכות הסביבה בעיר ומעניק לו את הציון 0. ע"פ הדו"ח של "משמר המועצה" בחיפה, שמואל גלבהרט (הירוקים) זכה לציון הגבוה ביותר מבין חברי הנהלת העירייה היוצאת. בוריס לזרוב מסיעת "אזרחי העיר", הוא חבר המועצה שזכה לציון הגבוה ביותר.

לא פועלות על פי חוק, ולא מגלות שקיפות

אמיר חרש, רכז משמרי מועצה ירוקים ברמת גן, בת ים והרצליה אמר בשיחה עם וואלה! אג'נדה כי "המסקנה הבולטת ביותר מהתעסקות בדוחות האלה היא שמועצות העיר שנבדקו לא מספיק חזקות ואפקטיביות ברמת העשייה סביבתית. חרש אומר כי "למועצות העיר יש הרבה כוח בתיאוריה, כיוון שהם הגוף שמאשר כל דבר שקורה בעיר. מה שקורה בפועל זה שיש קואליציות מאוד רחבות שראשי הערים שולטים בהן ביד חזקה ולרוב לא מאפשרים למועצה באמת ליזום ולהחליט החלטות סביבתיות". חרש קורא להצביע למפלגות "שהוכיחו כי הם יודעות לפעול וליזום בתחום הסביבתי".

מבדיקת city של TheMarker ו"העיר" ב-15 הערים הגדולות והעצמאיות, בהן מתגוררת 47% מאוכלוסיית ישראל, שנערכה בשיתוף עמותת אדם טבע ודין, מתקבלת תמונה עגומה - בכל הערים פרט לאחת מצוי זיהום אוויר גבוה ואף גבוה מאוד בשל ריכוז חומרים רעילים, וכולן, פרט לאחת, לא עמדו בשיעור מיחזור הפסולת המינימלי הקבוע בחוק. בנוסף, העיריות לא תמיד מגלות שקיפות בכל הקשור למצב איכות הסביבה ורובן (8 מתוך 15) לא מטפחות מרחבים ירוקים בערים, כך על פי אדם טבע ודין.

ובמקום הראשון - הרצליה

העיר שהגיעה למקום הראשון במדד איכות הסביבה, עם הציון הגבוה ביותר - (10) - היא הרצליה, שעשתה זאת בזכות שיעור מיחזור גבוה, איכות מים טובה, פיתוח מרחבים ירוקים ומתן מידע סביבתי רב ומפורט לתושביה.

למקום האחרון הגיעה אשדוד בשל זיהום אוויר גבוה מאוד ושיעור מיחזור נמוך. בנוסף, על פי מומחי אדם טבע ודין, לא קיים בה פארק עירוני של ממש. גם רמת גן, חולון ותל אביב דורגו בתחתית הטבלה. למעשה, רק שלוש ערים מתוך ה-15 (הרצליה, נתניה ופתח תקוה) קיבלו ציון משוקלל הגבוה מ-8 במדד.

כולנו בסכנה

אחד מהממצאים הבולטים בבדיקה של הפרויקט המקיף היא החשיבות הנמוכה שמקדישות רוב העיריות למיחזור הפסולת. על פי חוק המיחזור, הרשויות המקומיות בישראל מחויבות למחזר לפחות 25% מהפסולת שהן מפנות. עם זאת, שיעור המיחזור בערים שנבדקו הוא 13.9% בממוצע. רק עיריית פתח תקווה מיחזרה יותר מהרמה הקבועה בחוק (29%). בחולון מיחזרו 2% בלבד ובאשדוד 6%.
על פי בדיקת הפרויקט, האוויר שנושמים רוב התושבים בערים שנבדקו הוא מזוהם, כשהמזהמים הנפוצים ביותר הם חלקיקים נשימים שנמצאו בריכוז גבוה ברוב הערים. על פי מומחי אדם טבע ודין, מדובר במזהם שמקורו באבק טבעי ובתוצרי שריפה, שעלול לגרום לנזק בריאותי ללב ולדרכי הנשימה ואף לשמש כנשא של חומרים מחוללי סרטן. בתל אביב, רמת גן ופתח תקווה קיימת גם רמת זיהום גבוהה מאוד של חנקן דו-חמצני, שמקורו בתחבורה ותעשייה, והוא מגדיל את הסיכון למחלות בדרכי הנשימה, גורם לירידה בתפקוד הריאות ותורם לאפקט החממה.

דירוג הערים על פי מדד איכות הסביבה

1. הרצליה
2. כפר סבא
3. רעננה
4. נתניה
5. פתח תקווה
6. תל אביב- יפו
7. חולון
8. ראשון לציון
9. חיפה
10. באר שבע / רחובות
11. רמת גן
12. ירושלים
13. חדרה
14. אשדוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully