וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא לבוחרים בבחירות המקומיות

אייל דץ

11.11.2008 / 7:00

על רקע ציפייה לשיעורי הצבעה גבוהים מבשנים קודמות, נפתחו הבוקר הקלפיות ברחבי הארץ. "קחו 10 דקות מזמנכם ולכו להצביע"

4,734,507 תושבים בעלי זכות בחירה יוכלו להצביע היום (שלישי) ב-159 רשויות ברחבי הארץ. לאלו שאכן יטריחו את עצמם וילכו להצביע, יחכו 7,712 קלפיות. 639 מועמדים לתפקיד ראש רשות מקומית ו-1597 רשימות המתמודדות למועצות היישובים יקוו שהמצביעים ישלשלו את הפתק ששמם מופיע עליו לתוך הקלפי. לפני כחמש שנים, מימשו 60% מהישראלים בלבד את זכותם הדמוקרטית והלכו להצביע. במשרד הפנים מקווים כי השנה יגדל שיעור ההשתתפות בבחירות. הציפיה היא לאחוזי הצבעה גבוהים בתל אביב ובירושלים, שם מתקיימות בחירות מותחות במיוחד.

הקלפיות נפתחו בשעה 7:00 בבוקר ויינעלו בשעה 22:00. חשוב להדגיש כי זהו אינו יום שבתון. כך שאם אתם עובדים היום, תצטרכו למצוא את הזמן להצביע. על מנת לממש את זכותכם הדמוקרטית תצטרכו להצטייד בתעודת זהות, רשיון נהיגה או דרכון בתוקף. אין צורך להביא איתכם לקלפי את ההודעה לבוחר. אם לא קיבלתם הודעה לבוחר, כל שעליכם לעשות הוא לשלוח הודעת SMS עם מספר הזהות שלכם (כולל ספרת הביקורת) לטלפון 052-9991854 ומיד תישלח לכם הודעה שתאמר לכם באיזה קלפי אתם מצביעים.

ההצבעה לבחירות המקומיות היא כפולה. בפתק אחד מצביעים לראש העיר, ובפתק השני לרשימה למועצה. שני הפתקים חשובים, מכיוון שראש העיר צריך להרכיב קואליציה ולזכות בתמיכה של רוב חברי המועצה. כמו כן, הרכב המועצה משפיע על איוש הוועדות העירוניות והחלטותיהן. ההצבעה מתבצעת כדלקמן: מעטפה צהובה, אליה מכניסים פתק צהוב, שעליו רשום שם המועמד לראשות העיר; ומעטפה לבנה, אליה מכניסים פתק לבן, שעליו רשום שם הרשימה למועצת העיר. שימו לב: ערבוב הצבעים, או הכנסה של שני הפתקים למעטפה אחת יפסול את הצבעתכם.

"חשוב לא פחות מהבחירות הארציות"

כמו כן, למרות שניתן לשים במעטפות פתק לבן ריק או פתק צהוב ריק, אין הם נספרים באופן מיוחד והם נחשבים במניין הקולות הפסולים. הפתקים הריקים נועדו למקרה שבו לא נותרו פתקים עם שם המועמד או הרשימה המועדפים עליכם. במקרה כזה אתם יכולים להתריע על-כך בפני וועדת הקלפי, או לרשום בעפרון או בעט את שם המועמד (על הפתק הצהוב) או את סימון האותיות של הרשימה (על הפתק הלבן).

לקראת השעה 3:00 בבוקר יוודעו תוצאות האמת. בראשות העיר יכול לזכות רק מועמד שקיבל לפחות 40% מקולות הבוחרים. אם אף אחד מבין המועמדים לא זוכה לרוב הנדרש, ייערך ב-25 בנובמבר סבב בחירות שני לראשות העיר בלבד, בין שני המועמדים שהגיעו לשני המקומות הראשונים.

"למערכת השלטון המקומי יכולת השפעה קריטית על חיי היום-יום של התושבים", אמר עדי אלדר, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית כרמיאל. "ראש העיר, הנבחר בבחירה ישירה, הוא נציג התושבים אל מול המנגנון העירוני המספק שירותים לתושבים. חברי המועצה דואגים לפעילותה התקינה של הרשות ולקידום סוגיות בוערות אל עבר פתרונן".

אלדר הוסיף ואמר כי "ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות חשובה לא פחות, אם לא יותר, מההשתתפות בבחירות הארציות". הוא קורא לציבור ללכת ולממש את זכותו הדמוקרטית. "קחו עשר דקות מזמנכם, השתמשו בקולכם בתבונה, הביאו את ילדיכם לקלפי כדי להראות להם את הדמוקרטיה במיטבה, וממשו את זכותכם האזרחית הבסיסית ביותר".

לעומת אלדר, נשמע שר החינוך לשעבר יוסי שריד מסויג יותר. "בקריאה ללכת להצביע יש מידה לא קטנה של העמדת פנים, אם לא לומר צביעות". לדברי שריד, "ישנן ערים שהעמידו ציבורים מסוימים בפני חוסר יכולת לבחור. הדוגמא המובהקת ביותר לכך היא ירושלים. שם, המפלגות הגדולות, שנשבעות אמונים לירושלים, ומדברות על העיר גבוהה גבוהה, לא מצאו לנכון להעמיד מועמד מטעמן".

"אי לכך" ממשיך שריד, "הוטלה על תושבי העיר הזכות, או יותר נכון החובה, לבחור בין שני לאומנים קיצוניים (הכוונה לניר ברקת מאיר פרוש, א.ד). ולכן, אם המפלגות זוקרות אצבע כלפי תושבי ירושלים, תושבי ירושלים בהחלט זכאים לזקור אצבע בחזרה ולא ללכת להצביע".

שריד מציג הסתייגות נוספת מהקריאה הנלהבת ללכת להצביע: "לטעמי האמירה ללכת להצביע היא מעט מתחסדת, הכי קל לקרוא לבוחר ללכת להצביע אבל אלו הבחירות הראשונות שמעט מאוד אנשים קיבלו את ההודעה ללכת להצביע. אני לדוגמא לא קיבלתי בפעם הראשונה הודעה לבוחר. והדבר החשוב ביותר הוא לא ללכת להצביע, אלא להצביע נכון".

תמונת מצב בערים הגדולות

תל אביב המתעוררת:

עד לפני כמה חודשים, היה נראה כי ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שועט כל הדרך לקדנציה שלישית ברציפות. הכרזתו של ח"כ דב חנין, כי הוא מתכוון להצטרף למירוץ במסגרת התנועה החדשה "עיר לכולנו", הפיחה רוח חיים במערכת הבחירות התל אביבית. עם זאת, קשה לדעת אם העניין המחודש הוא תוצר של בועה תקשורתית, או שמא המועמד של "עיר לכולנו" באמת עשוי לנחות, איכשהו, בלשכת ראש העיר שבכיכר רבין. חנין הצליח לסחוף אחריו צעירים רבים הרואים בו מעין "אובמה ישראלי". לעומת זאת, הסקרים האחרונים מבשרים על ניצחון סוחף של חולדאי.

ירושלים:

בירושלים יש המדברים על אחת ממערכות הבחירות המשמעותיות בתולדות העיר. גם אם זו הפרזה, מדובר בעוד מערכה מעניינת בקרב על צביונה של בירת ישראל. ההתמודדות העיקרית היא בין המועמד העצמאי ניר ברקת, המזדהה עם הימין, לבין המועמד החרדי מאיר פרוש. המועמד השלישי, ארקדי גאידמק, ינסה להפתיע, למרות הסקרים הצופים לו תבוסה.

חיפה:

ההתמודדות על ראשות העיר היא בין המועמדים המובילים, ראש העיר המכהן יונה יהב, שזוכה בחיפה למעמד של גיבור עקב התנהלותו במלחמת לבנון השניה, ומולו הלוחם בשחיתות ניצב (בדימוס) יעקב בורובסקי.

באר שבע:

הסיפור של בחירות 2008 בבאר שבע מקפל בתוכו דרמה מוניציפלית במיטבה. יעקב טרנר, ראש העיר המכהן בעשור האחרון, מתמודד מול מספר 2 שלו ומי שנחשב בן טיפוחיו, רוביק דנילוביץ. על פי ההערכות, יביס דנילוביץ את טרנר.

ראשון לציון:

מאיר ניצן, ראש העיר ב-25 השנים האחרונות, צפוי היום, בניגוד למערכות בחירות קודמות, למאבק צמוד מאוד. בהתמודדות בין ניצן לסגנו בעבר דב צור, מפגר צור בהפרש קטן. צור נהנה מתמיכתן של שמונה רשימות, ומקווה למהפך.

אשקלון:

במירוץ לראשות העיר מוביל בני ווקנין, שכיהן כראש העיר במשך 12 שנה ופרש ממנה ב-2003. מועמד אחר הוא איתמר שמעוני, שנחשב למקורבה של יו"ר קדימה ציפי לבני. מול שני המתמודדים העיקריים רץ גם ראש העיר הנוכחי רוני מהצרי, שבשנה האחרונה נוקה מחשדות של מתן שוחד והטרדה מינית, וינסה לזכות באמון הציבור פעם נוספת. מתמודד מרכזי נוסף הוא קובי מיכאל, אקדמאי המשמש כד"ר באוניברסיטת בן גוריון בב"ש. כמו כן מתמודדים במירוץ ראש העיר לשעבר שבתאי צור, אבי עייש וריקי שי, כשסיכויי השלושה לעלות לסיבוב השני נחשבים לקלושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully