וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מצליח לפייס גם את רוסיה

טלי גולדשטין

10.11.2008 / 16:19

שר החוץ הרוסי חזר בו מאיומו להציב טילים בגבול עם פולין. "מקווה לקיים שיחות בונות עם הממשל האמריקאי החדש"

רוסיה מקווה לקיום שיחות בונות עם הממשל האמריקאי החדש לגבי התוכניות של וושינגטון להציב מערכת הגנה מפני טילים באירופה, כך אמר אתמול (ראשון) שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. בתוך כך, אמר סגן שר החוץ הרוסי בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" שמוסקבה לא תוציא לפועל את האיום להציב טילים לטווח קצר בסמוך לגבול עם פולין, זאת בתנאי שארצות הברית תבטל תוכניותיה להציב את מערכת ההגנה באירופה.

לטענת הממשלה האמריקאית, מערכת ההגנה מפני טילים, הכוללת 10 טילי יירוט בפולין ותחנת מכ"ם בצ'כיה, תסייע להגן על אירופה מפני התקפת טילים מצד מדינות עוינות, כגון אירן. הנשיא הנבחר ברק אובמה תמך במערכת ההגנה, אך אמר כי עליה להיות "יעילה ופרגמטית". עוד הוסיף כי אסור להקצות משאבים מתוכניות אחרות שעל הפרק לטובת התוכנית הצבאית עד שיעילותה תוכח.

באוגוסט האחרון, חתמו ארה"ב ופולין על הסכם להצבת בסיס טילי יירוט מתקדמים בשטח פולין. ההסכם גרר תגובה חריפה במיוחד מרוסיה. פולין החליטה לחתום על ההסכם לאחר המלחמה בקיץ האחרון בין רוסיה לגאורגיה, שהעלתה חששות בקרב מדינות מזרח אירופיות אחרות לגבי שאיפות השליטה של רוסיה באזור. במשך 18 חודשים התעקשה פולין לקבל עוד ועוד מארה"ב בתמורה לחתימה השנויה במחלוקת, אך לאחר המלחמה בקווקז הבינה כי עליה לחתום כל עוד אינה מצטיירת כזקוקה נואשות לסיוע האמריקאי. בתמורה, צפוי צבא פולין לקבל ציוד צבאי מתקדם, סוללות טילי פטריוט והתחייבות להיחלצות ארה"ב לעזרתה במקרה של התקפה עליה.

"הפנינו את תשומת הלב שלנו לעמדותיו של הנשא אובמה", אמר לברוב לאחר שנפגש עם מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליזה רייס בשארם א-שייח. "עמדות אובמה מעוררות תקווה שנוכל להתמודד עם סוגיות אלו על בסיס בונה יותר", הוסיף.

"ארה"ב לא עומדת בהסכמים"

לדברי לברוב, כל האישורים שקיבלה רוסיה עד כה מהממשל האמריקאי היוצא, שמטרתם היתה להפיג את חששותיה מפני מערכת הטילים האמריקאית, "לא עמדו בהסכמים עליהם חתמו הצדדים קודם לכן". נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב התחייב בשבוע שעבר להציב טילים טקטיים מסוג "איסקנדר" במחוז קלינינגרד, הגובל עם פולין בתגובה להצבת מערכת ההגנה מפני טילים האמריקאית.

לטענת רוסיה, לא סביר שאירן תשגר טילים לעבר אירופה וכי המערכת האמריקאית מהווה איום ישיר על הביטחון הלאומי שלה. האיחוד האירופי הביע בשבוע שעבר דאגה מפני תוכניתה של מוסקבה להציב טילים ליד פולין.

סגן שר החוץ הרוסי אלכסנדר גרושקו הגיב על החששות. "חשוב לזכור שהתוכניות להציב את טילי איסקנדר תצא לפועל אך ורק במקרה שארה"ב תציב את מערכת ההגנה שלה. אם ארה"ב לא תשתמש בה, הצורך של רוסיה לנקוט באמצעי ביטחון יתפוגג", אמר. עוד הוסיף כי על האיחוד האירופי להפסיק להעמיד פנים כי הם מזועזעים מכוונת רוסיה לנקוט באמצעים אלו, מאחר שתוכניות ארה"ב חותרות תחת הפוטנציאל האסטרטגי של רוסיה, שהוא הבסיס לביטחון גלובלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully