וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון טוענים: "המשבר בעזה - הצגה"

ניר יהב ויהושע בריינר

10.11.2008 / 13:42

בתגובה לאזהרות הפלסטינים מפני משבר ברצועה, אמרו גורמים צבאיים כי "חמאס ינצל את המצב לפרופוגנדה ומציג את הפלסטינים כמסכנים"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: אילן שניג)

"הדיבורים של גורמים ברצועת עזה לפיהם הם עומדים על סף משבר הומניטרי הם הצגה אחת גדולה", כך אמרו היום (שני) גורמים בכירים במערכת הביטחון בעקבות הדיווחים מעזה לפיהם הערב ייגמר הדלק לתחנת הכוח ברצועה ולבתי החולים. בימים האחרונים סגרה ישראל כל מעברי הגבול בין ישראל לרצועה, והיא אינה מספקת דלק, מה שעלול להביא למשבר הומניטרי קשה ברצועה.

"כבר היינו בסיפור הזה בפעם הקודמת שהמעברים נסגרו, ואין לנו ספק שחמאס ינצל את המצב לפרופוגנדה ויציג את הפלסטינים כמסכנים. בפועל אנחנו יודעים שלפלסטינים לא חסר דלק או חשמל, ובמידה ויהיה להם מחסור הם יכולים לנתב את הדלק הקיים לצרכים הומניטריים".

אספקת החשמל לעזה מחולקת כיום בין שלושה גורמים, כאשר ישראל מספקת לרצועה כ-70 אחוזים מהאספקה - אספקה שעדיין נמשכת. חמישה אחוזים נוספים מסופקים על ידי מצרים, ואילו היתר מסופק על ידי תחנת הכוח בעזה - שם לדברי הפלסטינים צפוי להיות המחסור בדלקים.

"יש להם מספיק דלק עבור הגנרטורים לבתי החולים, אבל אין לנו ספק שחמאס יחזור על ההצגה ויפגין תעמולה תקשורתית. אנחנו עדיין זוכרים את התמונות של הילדים עם הנרות ברחובות עזה, כשברקע פועלות מנורות הרחוב".

לדברי הגורמים, הפלסטינים משיגים דלק גם דרך המנהרות בגבול מצרים. "אין לנו נתונים מדוייקים אבל אנחנו יודעים שגם כמויות גדולות מאוד של דלק מועברות מתחת לאדמה. אין בעזה מחסור לא בדלק, לא באוכל, לא בסיגריות וגם לא בנשק", אמרו. "אם חמאס ישקיע את אותו מאמץ במניעת ירי הקסאמים, המצב היה הרבה יותר טוב. אנחנו מעוניינים בהמשך התהדייה, אבל לא נסבול מצב שבו נורים מעל למאה רקטות בשבוע ימים. כל האחריות על המצב ההומניטרי ברצועה מוטלת אך ורק על החמאס".

"סכנה גדולה לתושבי עזה"

בתוך כך, החליט היום שר הביטחון אהוד ברק שלא לאפשר אספקת דלקים לרצועת עזה, ולהותיר את מעברי הגבול סגורים. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב שקיים ברק לפני זמן קצר. הערב יקיים ברק הערכת מצב נוספת, שם יוחלט האם לאפשר הכנסה מינימלית של דלק.

הבוקר הזהיר גורם בתחנת הכוח ברצועה כי "בשבע בערב תפסיק תחנת הכוח ברצועת עזה לפעול, ועזה תוחשך". הגורם אמר לוואלה! חדשות, כי תחנת הכוח כיבתה כבר שתי טורבינות והיא פועלת כרגע עם שתי טורבינות בלבד. "אנו נאלצים לכבות כבר עכשיו את החשמל באזורים שונים ברצועה אולם בשעה שבע בערב לא יישאר לנו מספיק סולר כדי להפעיל את תחנת הכוח, וניאלץ להפסיק את החשמל", הוסיף.

במקביל, יו"ר הוועדה העממית למאבק במצור, חבר הפרלמנט ג'מאל חודרי, הזהיר מאסון הומניטרי ברצועה שעלול לפרוץ בשל הפסקת החשמל. במסיבת עיתונאים שקיים, טען חודרי שהמחסור בדלק ובסולר יוביל להפסקת פעילותן של המאפיות ברצועת עזה תוך 48 שעות.

"תחנת הכוח בעזה נזקקת ל-3.5 מיליון ליטר דלק מדי שבוע, וכעת היא נאלצת להפסיק בהדרגה את פעילותה", ציין חודרי. "כל הניסיונות שלנו לשכנע את ישראל לפתוח את המעברים נכשלו. סכנה גדולה מאיימת על חייהם של מיליון וחצי תושבי עזה, משום שבתי החולים והמרפאות יפסיקו את פעילותם גם כן".

שר הביטחון אהוד ברק הורה אמש להשאיר את מעברי הגבול לרצועת עזה סגורים גם היום בשל הפרת הרגיעה בימים האחרונים וירי רקטות קסאם לעבר שטח ישראל. עם זאת, בשל המחסור בדלק ששורר בעזה, מערכת הביטחון שוקלת להתיר הכנסת דלק לרצועה דרך מסוף הדלקים בנחל עוז. הבוקר יקיים ברק הערכת מצב בנושא זה עם גורמי בטחון, ובסיומה יוחלט אם לאפשר את הכנסת הדלק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully