וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת ה-17 מתפזרת, שליש מהח"כים לא ישובו

פנחס וולף

10.11.2008 / 9:36

הכנסת שנפתחה עם הקמת קדימה מגיעה היום לקצה העגום, לאחר המושב הקצר בהיסטוריה. מנהלת המשכן כבר הפיצה טופס טיולים

היום זה הופך רשמי - הכנסת ה-17 תיכנס לספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. כנסת שהתחילה עם המפץ הגדול של קדימה ועם תקווה גדולה מסתיימת בעוד אכזבה. מה שלא עשתה ועדת וינוגרד, עשו החשדות הפליליים נגד ראש הממשלה הנוטש, אהוד אולמרט. לאחר טקס זיכרון ליצחק רבין שייערך אחר הצהרים, תצא הכנסת לפגרה אך תמשיך לתפקד עד להשבעתה של הכנסת ה-18, ככל הצפוי בפברואר 2009.

הסטטיסטיקה מראה כי לאחר כל מערכת בחירות, שליש מחברי הכנסת מתחלפים. כבר כעת, ברור שלפחות 40 מחברי הכנסת שנבחרו ב-2006 יחזירו את המפתחות ואת הרכב וייאלצו למצוא לעצמם עבודה חדשה. במהלך השנתיים וחצי במהלכן כיהנה הכנסת, נטשו את בית הנבחרים לא פחות מ- 14 חברי כנסת מצליחים יותר ופחות.

מי שרצה יכול היה להבחין בצניחת המניות הציבוריות של קדימה כבר בתחילת הקדנציה – אז פרש ראשון חברי הכנסת, פרופ' אוריאל רייכמן, משום שלא קיבל את תיק החינוך ששרון הבטיח לו טרם נפל למשכב. אחריו איבדה קדימה בהדרגה גם את שמעון פרס שנבחר לנשיא המדינה, שלמה ברזניץ שלא ממש השאיר רושם ציבורי ואביגדור יצחקי שהתאכזב מראש הממשלה אהוד אולמרט.

עשרה חברי כנסת נוספים נשרו ממרבית סיעות הבית: אפרים סנה פרש מהעבודה והקים מפלגה חדשה. חברו למפלגה, דני יתום, נטש את המערכה מאוכזב והבטיח לא לשוב לזירה – לפחות לא בטווח הנראה לעין.

יתכן שאילו דני נווה ונתן שרנסקי היו מתאזרים במעט יותר סבלנות והיו נשארים בין 12 המנדטים של הליכוד, הם היו זוכים לשדרוג בפריימריז לכנסת ה-18. אולם הם החליטו להצטרף לסטטיסטיקת הפורשים, וכרגע שמותיהם אינם עולים עם אלו ששבים לליכוד.

הפורשים - ממרצ עד בל"ד

מרצ מונה בסך הכל חמישה חברי כנסת. בימים האחרונים שניים מהם הודיעו שלא יתמודדו לכנסת ה-18. יוסי ביילין כבר פרש מהכנסת. רן כהן עדיין מכהן בתפקידו, אולם אלו הם ימיו האחרונים בפוליטיקה.

גם סיעות ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה ובל"ד מסיימות את הכנסת ה-17 בהרכבים שונים. ישראל ביתנו החליפה חבר בעקבות מותו של יורי שטרן שנפטר מסרטן. שלמה בניזרי נחשד בפלילים והחוק לא הותיר לו ברירה אלא לפנות את מקומו למזור בהיינה. ביהדות התורה, יעקב כהן מאגודת ישראל החסידית פרש לטובת אורי מקלב מדגל התורה הליטאית, בעקבות הסכם רוטציה.

המבוכה הגדולה ביותר שייכת לסיעת בל"ד, שהיו"ר שלה, עזמי בשארה, ברח משלטונות החוק בעקבות חשד לשיתוף פעולה עם חיזבאללה במלחמת לבנון השניה. הוא לא עזב רק את בית הנבחרים, אלא את ישראל.

מי ישאר בפנים ומי ייצא בחוץ?

ניתן לשער שלפחות 25 חברי כנסת נוספים ימצאו את עצמם מחוץ לכנסת ה- 18, ולהלן החשבון:

על פי הסקרים, שבעת חברי הכנסת של הגמלאים ייאלצו לפרוש לגמלאות משום שהם כנראה לא יעברו את אחוז החסימה. אם להאמין לסקרים, גם סיעת העבודה תאלץ לוותר על כשבעה חברים, כאשר היא תרד מ-19 מנדטים שנמצאים ברשותה היום לכ-12. למרות הסקרים המוקדמים, ישנן הערכות שגם קדימה תיחלש, וכמה מחבריה ייאלצו להיפרד מכיסאותיהם, וכך הגענו לכ-20 חברי כנסת נוספים שככל הנראה לא ישובו לזירה הפרלמנטרית לאחר הבחירות.

במרצ, זהבה גלאון ואבשלום וילן יאלצו לקבל תמיכה של לפחות 60% מחברי המועצה כדי לעבור לשלב הבא של הפריימריז. זה קשה, אבל רוב הסיכויים שהם יצליחו. בגדה האידיאולוגית השניה, האיחוד הלאומי-מפד"ל, דווקא מסתמן שינוי. הסיעה שהתאחדה סופית בשבוע שעבר מינתה ועדה ציבורית שתבחר את הרשימה לכנסת. לא מן הנמנע שלפחות שלושה מתוך תשעת חברי הסיעה ימצאו עצמם מחוץ לכותלי הכנסת. יהדות התורה תיפרד מח"כ מאיר פרוש, במידה שייבחר לראשות עיריית ירושלים.

בש"ס ובישראל ביתנו קשה לנחש מי יתמודד ומי ימצא עצמו בבית. בשתי הסיעות המחליטים העיקריים הם המנהיגים – הרב עובדיה יוסף ואביגדור ליברמן. לליברמן יש כבר רכש חדש – שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר, דני אילון, שמן הסתם יחליף את אחד הח"כים הקיימים. גם בסיעות הערביות טרם ידוע מי יישאר בפנים ומי יוותר בחוץ. מחר בלילה נדע, האם חד"ש תאלץ למצוא מחליף לח"כ דב חנין, שמתמודד על ראשות עיריית תל אביב.

תגידו יפה שלום לאוטו

אתמול שלחה מנהלת הכנסת מכתב ל- 120 חברי הכנסת, עם הוראות לביצוע "טופס טיולים", לאלה שייאלצו לנטוש את הספסלים. "אבקש להביא לידיעת חברי הכנסת שלא יכהנו בכנסת ה-18 מספר סוגיות", נכתב בפנייה לחברי הכנסת. הסוגיות אליהן התכוונה המנהלת הן האמצעים הטכניים והצ'ופרים בהם נעזרו חברי הכנסת.

חברי הכנסת שלא ייבחרו לכנסת ה- 18 יוכלו להשתמש ברכבם עד לסיום הרשמי של הכנסת ה-17, ככל הנראה ב- 24 בפברואר 2009. לאחר מכן הרכב יישאר בחניון הכנסת וימתין לחבר כנסת חדש. חברי הכנסת הפורשים ייאלצו לבצע גם העברת בעלות על הטלפון הנייד שהכנסת העניקה להם. במכתב לח"כים, הזכירה מנהלת הכנסת כי עם סיום תפקידם, גם עוזריהם הפרלמנטריים יסיימו את עבודתם במשכן וייאלצו לחפש לעצמם, כמו מעסיקיהם, מקום עבודה חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully