וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה לליל הבדולח: הגרמנים הגיעו לסין

טלי גולדשטין

9.11.2008 / 18:37

שגרירות גרמניה בשנחאי ערכה אירוע מחווה לקהילה היהודית שברחה לעיר במלחה"ע ה-2. היה מי שחש שמדובר במירוק המצפון הגרמני

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

רבות דובר וידובר עוד על הסוגיה הרגישה של רגשות האשם שנושאים הגרמנים מאז מלחמת העולם השנייה כלפי היהודים. כיום נערכים כנסים שונים למען קידום ההידברות בין הדור השלישי הגרמני, הנושא על כתפיו את עוולות אבותיו, ובין הדור השלישי בישראל, שאיבד משפחות שלמות במלחמה.

ראוי שזיכרון השואה ימשיך לקנן בלב האומה הגרמנית עוד שנים רבות, אך לעיתים נדמה כי הגרמנים כבר אינם יודעים מה לעשות עם המשא הכבד מנשוא. דוגמה מוזרה לכך ניתן לראות באירוע מיוחד שערכה שגרירות גרמניה ביום שישי האחרון לציון 70 שנה לליל הבדולח דווקא בעיר שנחאי בסין. האירוע נערך באופן עקרוני לכבוד היהודים הגרמנים שברחו לשנחאי מגרמניה במהלך מלחמת העולם השנייה וקיבלו בה מקלט עד שהמשיכו בדרכם למדינות אחרות. האירוע נערך במרכז התרבות של השגרירות הגרמנית בעיר הסינית.

לדברי חיה רונן, מנהלת מסעדת "חיה מדיטרניאן קוויזין" בשנחאי מזה עשר שנים, לפני כחודש פנתה אליה נציגה משגרירות גרמניה וביקשה ממנה לספק את הקייטרינג לאירוע. רונן לא ידעה בכלל באיזה אירוע מדובר, אך הסכימה. ביום שישי היא הגיעה עם צוותה עמוסה בפלאלפלים, פיתות, חומוס, קבב, סלטים והופתעה לגלות כי הערב סבב סביב נושא המקורב ללבה: חיה היא בת לניצולי שואה בעצמה.

"האירוע נערך לכבוד יהודים שהוברחו בילדותם מגרמניה לשנחאי, חיו בה עד לגיל בר המצווה לערך ואז עברו למדינות אחרות. לאירוע הגיעו משפחות של יהודים ניצולי המלחמה מכל קצוות העולם לרבות, אוסטרליה, אמריקה וגרמניה", סיפרה חיה בהתרגשות. "ברגע שהבנתי במה מדובר, עברה צמרמורת בגופי. בני ליווה אותי ושנינו לא ידענו נפשנו", הוסיפה.

עם זאת, מצאה חיה טעם לפגם באירוע, שכביכול נערך לכבוד הניצולים. "הנאומים נישאו כולם בשפה הגרמנית עם תרגום בעבור הסינים שהגיעו. נדמה לרגע שכל האירוע נערך בכלל לכבוד הסינים. הרגשתי באותה עת התרגשות גובלת בתחושת אבסורד. בעיני, ניסו הגרמנים לצחצח את מצפונם, להראות לעולם שהם עושים כל שביכולתם על מנת לכפר על השואה, אבל בעצם לנער את האחריות מעל כתפיהם. הנואמים הגרמנים אף העיזו לטעון כי השואה לא היתה באשמתם אלא באשמת הפולנים. 'היטלר בוודאי מתהפך בקברו', חשבתי לעצמי", סיפרה חיה.

לדברי חיה, גם בשנחאי קיים מעין רובע יהודי, בו רוכזו כל היהודים שנמלטו אליה. ברובע נבנה בית כנסת שהיום משמש כמוזיאון. כל הפמליה יצאה לסיור בבית כנסת. במהלך הסיור סיפרו הניצולים את סיפוריהם האישיים. באירוע עצמו נמכרו ספרים על התקופה ותמונות ישנות של הניצולים.

70 שנה לליל הבדולח

היום מציינת גרמניה 70 שנה לליל הבדולח (Kristallnacht ), הלילה הזכור לדיראון עולם בהיסטוריה האנושית, שבישר למעשה את גורלם של היהודים תחת המשטר הנאצי. אותו גורל שגם לאחר הפוגרום ביהודים שנערך ברחבי הרייך בלילה שבין ה-9 ל-10 בנובמבר 1938 - במהלכו נהרסו ונבזזו מעל ל-1,400 בתי הכנסת בגרמניה, בתי קברות יהודיים רבים ואלפי חנויות בבעלות יהודים. מעל ל-30 אלף יהודים נעצרו ונשלחו למחנות ריכוז וכ-400 יהודים נרצחו ומאות נוספים נפצעו קשה – היה בלתי אפשרי לניבוי.

בברלין נערך טקס מיוחד לציון הפוגרום, בו נכחה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. במהלך הטקס קראה הקנצלרית שלא לתת לאנטישמיות ולגזענות להרים את ראשן המכוער פעם נוספת בגרמניה ובאירופה. בטקס נכחו אישים רמי דרג כגון שרלוט נובלוך, נשיאת המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully