וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אובמה יעמוד במילה?

טלי גולדשטין

9.11.2008 / 19:38

לנשיא הנבחר של ארה"ב מצפה עבודה רבה והוא לא יקבל הנחות מאיש, למרות החשיבות ההיסטורית של בחירתו. מהו סדר העדיפויות שלו?

ברק אובמה, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, פיזר הבטחות רבות במהלך הקמפיין ואלו עזרו לו להיבחר ביום שלישי האחרון. עתה, לאחר שמערכת הבחירות הסתיימה, נותר רק להמתין ולראות אילו מההבטחות ימולאו בחודשים הראשונים והמכריעים של כהונתו בבית הלבן, ואילו יעדיפו אובמה ויועציו לדחות לזמן מאוחר יותר.

על רקע המשבר הכלכלי והגירעון התקציבי העצום של ארה"ב, אובמה חזר והדגיש כי הסוגיה הראשונה שעומדת בראש סדר עדיפויותיו היא תוכנית ריפוי כלכלית במטרה להשיב את המערכת הפיננסית האמריקאית בחזרה למסלול הנכון ולהחיות את שוק התעסוקה. לפיכך, השאלה נסובה סביב סדר העדיפויות שייבנה הנשיא הנבחר לסוגיות אחרות אליהן התייחס במהלך הקמפיין, כגון ביטוח הבריאות, השינוי האקלימי והתלות בנפט זר.

אגרסיביות או סבלנות?

המחלוקת בין יועצי אובמה היא בין אלו שתומכים באסטרטגיה אגרסיבית של התמקדות בכמה חזיתות לעומת גישה מציאותית והדרגתית יותר. המתח השורר בין שתי גישות אלו הוא תמה חוזרת. "כל נשיא מתפתה לקחת על עצמו יותר מדי", אמר אחד מיועצי אובמה, שבחר להתראיין בעילום שם, בראיון ל"ניו יורק טיימס. מצד שני, עומדות לנגד עיננו הדוגמאות של הנשיאים פרנקלין רוזוולט ולינדון ג'ונסון, המוכיחות כי שנשיא יוצא דופן יכול להשלים רבות במהלך כהונתו. לפיכך, זוהי השאלה האמיתית: האם נשיא שאפתני שם עצמו בסיכון?"

עם זאת, נראה כי לפחות בהתחלה אובמה לא יצטרך להפעיל שיקול דעת גדול מדי. תוכנית החילוץ הכלכלית בסך 700 מיליארד דולר מאיימת לדרדר עוד יותר את קופת האוצר האמריקאי. "ידיו של האיש המסכן כבולות בשל המשבר הכלכלי השורר", אמר ג'ון טאק, עוזר לשעבר של הנשיא רונלד רייגן. "בשלב זה, האפשרויות שלו מאד מוגבלות".

במסיבת העיתונאים הראשונה שלו מאז שנבחר לנשיא אמר אובמה ביום שישי כי "יש לפתח תוכנית הצלה למעמד הבינוני. זה לא הולך להיות קל להוציא את עצמנו מהבור". אובמה קרא בנאומו לקונגרס העביר חבילת תמריצים נוספת. לדבריו, "עלינו לראות חבילת תמריצים עוברת בקונגרס, לפני או אחרי כניסתי לתפקיד ב-20 בינואר". הוא הדגיש כי "אני מעדיף לראות את חבילת התמריצים עוברת בהקדם האפשרי". אובמה התייחס לצעדים שבכוונתו לנקוט ברגע שיכנס לתפקידו. בעיקר הדגיש הנשיא הנבחר את הצורך לסייע למעמד הבינוני ולעובדים, שמאות אלפים מהם איבדו את מקור פרנסתם.

לא חוזר בו מהתחייבויות

לפי הטיעון התומך בגישה אגרסיבית בסוגיות מערכת הבריאות, אנרגיה וחינוך, כל הנושאים הללו הם חלק מהבעיות הכלכליות ויש להתייחס אליהם בצורה מקיפה ונרחבת. אך הדמוקרטים שוקלים עתה אסטרטגיה משולבת שדוגלת בתוכנית כלכלית רבת תעוזה, גם על חשבון דחיית יעדים אחרים לזמן מאוחר יותר. חברי קונגרס, הנשלט על ידי רוב דמוקרטי לאחר הבחירות האחרונות, מעוניינים להעביר במהירות כבר בינואר הרחבה משמעותית של "התוכנית הארצית לביטוח בריאותי בעבור ילדים" – תוכנית עליה הטיל הנשיא בוש וטו.

הדמוקרטים מתכננים גם לשלב את תוכניתו של אובמה לקצץ את המיסים עבור המעמד הבינוני במסגרת החקיקה הכלכלית. עוד רוצה אובמה להגדיל את ההשקעות בפיתוח אנרגיה חלופית כצעד הראשון לקראת תוכנית מקיפה למלחמה בשינוי האקלימי. "הדרך להראות שהשינוי כבר כאן היא להעביר כמה חוקים שג'ורג' בוש הטיל עליהם וטו", אמר כריס ואן הולן, נציג דמוקרטי בבית הנבחרים. בין החוקים, שאובמה ירצה ויוכל לשנות במהירות כבר בימיו הראשונים לכהונה, נכללות גם הגבלות אותן הטיל בוש על ייעוץ לקראת הפלות ועל חקר תאי גזע.

אובמה הודה כבר שהמצב הכלכלי אילץ אותו לשנות את תוכניותיו, אך התעקש כי הוא לא חוזר בו מהתחייבויותיו הקודמות. במהלך הקמפיין הוא זיהה סוגיות אחרות רבות איתן היה רוצה להתמודד במסגרת תפקידו כנשיא, כגון הנסיגה מעירק, הידברות עם אירן, סוגיית ההגירה הבלתי חוקית, סגירת כלא גוואטנמו ומשא ומתן לגבי חוקי סחר עם שכנות ובעלות ברית.

הנשיא צריך להישאר ממוקד

יועצי תקופת המעבר של אובמה חקרו כיצד השתמשו נשיאי עבר בחודשיהם הראשונים בתפקיד והסיקו כי אפילו אם יתפתה, על הנשיא החדש לרסן את התלהבותו ולרתום את זמנו, האנרגיה שלו וההון הפוליטי שברשותו לשלוש סוגיות עיקריות, לכל היותר. עם זאת, זה לא מונע מהם מלדאוג מפני האפשרות שעם הזמן, יהיה קשה יותר להעביר יוזמות אחרות שנדחו. מה עוד שנראה כי הציפיות מאובמה רק הולכות וגדלות, במיוחד מצד הדמוקרטים שנאלצו להמתין בסבלנות עד תום ממשל בוש.

אובמה מכיר בכך. בראיון לרשת CNN עוד לפני בחירתו, דרג הנשיא הנבחר את סדר העדיפויות שלו. במקום הראשון עומדת תוכנית החילוץ הכלכלית, לאחר מכן סוגיית האנרגיה, במקום השלישי ביטוח הבריאות, ברביעי רפורמת מס ובחמישי – חינוך. אך גם הוא אינו יכול לצפות את העתיד. "איננו יודעים עדיין מה יקרה בינואר ואיננו יכולים להשלים דבר עד שנראה מה תהיה השפעתו המלאה של המשבר הכלכלי על המדינה", אמר אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully