וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקהיד מרטין פועלת למען ישראל בוושינגטון

עידן דורנר

9.11.2008 / 15:00

יצרנית מטוסי האף-35 בהם מעוניינת ישראל להצטייד, עושה לובי במסדרונות וושינגטון, בצל חששות שהסיוע האמריקאי לישראל יקוצץ

תאגיד לוקהיד מרטין, יצרן מטוסי אף-35 פועל בוושינגטון על מנת לאשר את מכירת המטוסים לישראל, בצל חששות שהסיוע האמריקאי לישראל יקוצץ, דבר העשוי למנוע את העסקה. כך מסר גורם המקורב לעסקה לסוכנות הידיעות "רויטרס".

ישראל היא לא חלק מהמדינות השותפות בייצוא המטוס, אך היא נמצאת בין בעלות הברית של ארה"ב שהורשו להצטייד בו בתחילת העשור הבא. גורמי ביטחון ציינו כי טייסת האף-35 עשויה להיות כלי מפתח בתקיפה אפשרית באירן וכנגד אויבים אחרים.

פקידים בממשל בוושינגטון ציינו כי ייתכן שהעסקה תצא לפועל בתחילת השנה הבאה. עלות העסקה מוערכת ב-40 מיליון דולר למטוס והיא תמומן ברובה על ידי הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל. שווי הסיוע בין 2007 ל-2017 צפוי להסתכם בכ-30 מיליארד דולר.

גורמי ביטחון בישראל הזהירו לא למהר ולחתום על העסקה, מחשש שמערכת הביטחון לא תוכל להשביח את המטוסים בטכנולוגיה ישראלית, או שבקשה להשביחם תשפיע על המחיר או על מועד האספקה.

מנהל לוקהיד מרטין רוברט סטיבנס וסגן הנשיא של התאגיד רוברט טרייס ביקרו היום (ראשון) בישראל. טרייס אמר כי השניים דחקו במארחיהם הישראלים למהר ולכוש את המטוסים. כשנשאל האם העסקה חשובה ללוקהיד בשל העובדה שלישראל יש תקציב גדול לרכישה למרות המשבר הפיננסי, הוא ענה בפשטות "כן".

סטיבנס הוסיף כי מצבה הכלכלי של לוקהיד יציב הודות לכך שבוושינגטון מודעים לצרכים הביטחוניים העולמיים ולעובדה שתקציב הביטחון ל-2009 כבר אושר. "העסק שלנו נשאר תחרותי, בריא וחזק", אמר.

עם זאת ישנם שמועות על קשיים במכירת המטוס. עסקה למכירת המטוסים לאיטליה בוטלה כיוון שלא נמצא לה מימון, והתנגדות פוליטית לעסקה בנורבגיה עשויה לטרפד עסקה נוספת.

בכיר במערכת הביטחון אמר כי ישראל מתכוונת להצטייד במטוסים בשנת 2014, אך עם זאת נשמעות גם דעות אחרות, לפיהם יש להשקיע באלטרנטיבות כמו מטוסי אף 16. ישראל רכשה לאחרונה 102 מטוסי אף 16 מלוקהיד. "הארבעה הנותרים יגיעו לישראל בינואר", אמר סטיבנס.

  • עוד באותו נושא:
  • אף 35

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully