וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקטטה במסיק הזיתים - מי התחיל?

עדי שמחוביץ

9.11.2008 / 13:25

למרות קיומה של קלטת המציגה מתנחלים מכים פעילי שמאל, שופטי ביהמ"ש טוענים כי לא ניתן להבין ממנה מי התחיל באלימות

יותם רונן

(בצילום: העימות הנדון. צילם: יוסי יעקב, עריכה: יותם רונן)

במהלך דיון בהארכת מעצרם של שני מתנחלים, החשודים כי תקפו לפני כשלושה שבועות פעילי שמאל ועיתונאים שעסקו במסיק זיתים בחברון, הוצגו בפני בית המשפט צילומי וידאו המוכיחים, לטענת המשטרה, את אלימות המתנחלים נגד פעילי השמאל.

השופט שמעון פיינברג מבית המשפט לנוער בירושלים, תיאר זאת כך: "בסרט רואים את קבוצת השמאל והעיתונאים מגיעים למטע, כאשר פעילי השמאל עוסקים במסיק הזיתים. בשלב מסוים מופיעים המשיבים ושניים נוספים (המתנחלים - ע.ש) כשהם לבושים לבן, אחד עם תיק של טלית ביד והם נראים פוסעים בשביל העובר בתוך המטע. לאחר חיתוך הסרט, רואים שניים מהיהודים תוקפים את אחד הצלמים הערביים. בתגובה, זרק צלם אחד אבן גדולה לעבר אחד היהודים, ובהמשך נראו מכות נוספות בעיקר של היהודים לעבר שני צלמים ולעבר אחת התיירות שניסתה להתערב באירוע".

השופט המשיך וציין, כי "בעקבות התערבות בעל המטע הערבי ואחר כך החיילים שהגיעו למקום, נרגעו הרוחות. אחד הצלמים הערביים נראה עם שריטה מדממת על האף. במסמכים שהוגשו לפניי, תועדו פציעות דומות לצלם השני ולתיירת בעקבות המכות שקיבלו".

למרות התיאור, השופט פיינברג כתב בהחלטה כי מהחומר שהובא לפניו לא ניתן לקבוע מי התחיל את האלימות במקום. "לא נראית בסרט נשיכה של צלם ערבי כנגד המשיב הבגיר. מכל מקום, לא ניתן לקבוע כי היו אלה המשיבים והשניים שהתלוו אליהם שהתחילו בתקרית האלימה".

גם בהחלטה של שופט בית משפט השלום בירושלים, מספר ימים מאוחר יותר, עולות תהיות באשר למעורבות המתנחלים באירוע. גם השופט רם וינוגרד הביע תמיהה לגבי האופן בו הוצג הסרט: "הראיה האובייקטיבית היחידה היא צילום שערך המתלונן. המתלונן הסביר בהודעתו כי הסיבה לדילוגים בצילום היא שהסוללה שברשותו לא הספיקה לצילום ארוך... אף אם ניתן היה לקבל הסבר זה, הרי שאינו מתקבל על הדעת ככל שהוא נוגע לדקה הקריטית הנוגעת לאירועים עצמם".

השופט וינוגרד גם תוקף את המשטרה לאור הנראה בסרט: "לאחר שהמשיבים הפסיקו בתגרה עם המתלונן, זרק אחיו של המתלונן אבן בקוטר של 20 ס"מ לערך על גבו של משיב 2. משום מה לא מצאה המבקשת לנכון להעמיד אדם זה לדין, על אף התקיפה באמצעות חפץ העשוי לגרום לחבלה קטלנית, ויש בכך כדי לתמוך בטענת בא כוח המשיבים להתנהלות של איפה ואיפה בהתייחסות לשני הצדדים". בסופה של ההחלטה כותב השופט וינוגרד: "אינני משוכנע כי מהראיות שהוצגו לפניי ניתן ללמוד שהקטטה שהחלה במקום פרצה ביוזמתם של המשיבים, ולמעשה יש תימוכין לטענה הפוכה".

למרות כל זאת, הגישה המדינה כתב אישום נגד השלושה בעבירה של תקיפה בנסיבות מחמירות. על פי כתב האישום, השלושה הם אלו שהחלו בתקיפת פעילי השמאל והצלמים. אורית סטרוק, מנהלת ארגון זכויות האדם ביהודה ושומרון, אמרה בתגובה כי "אני מצפה שהתקשורת תפנים את הלקח ותתחיל להתייחס בביקורתיות לחומרים המצולמים המועברים לה על ידי גורמים אינטרסנטים, עוינים ואנטישמיים. לו עורכי החדשות היו בוחנים את החומר המצולם באותן עיניים ביקורתיות ואובייקטיביות כמו השופטים, הם לא היו מוצאים עצמם שותפים פעם אחר פעם להסתה גזענית ואנטישמית נגד המתנחלים בפרט ונגד מדינת ישראל בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully