וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באמת טוב לאירופה?

טלי גולדשטין

7.11.2008 / 16:10

אירופה רואה באובמה ידיד, אך בתחום הסחר החופשי היא חוששת כי הוא יעדיף את הכלכלה האמריקאית על פני שיתוף פעולה. הירושה של בוש חלק ב'

על פני השטח, ברק אובמה נתפס כידיד בעיני האיחוד האירופי. הוא אינו משתמש בטקטיקות הקאובוי המחוספסות המאפיינות את הנשיא ג'ורג' וו. בוש והניאו-קונסרבטיבים. כמו כן, הוא מחויב למדיניות דיפלומטית על פני מדיניות לוחמנית. עם זאת, קיים סיכוי שאובמה יהווה איום מסוכן לאירופה מבחינה כלכלית, אם לא פוליטית, במידה ויחליט להפנות גבו להסכם סחר חופשי ולהעניק את כל העזרה הפיננסית באופן ישיר לארצות הברית במקום.

לפי כתב העת לעסקים "פורבס", מרבית הכלכלנים אופטימיים ומאמינים שאובמה לא ייפול למלכודת של העדפת הפופוליזם על פני הפרגמטיזם, אך נקודות מחלוקת עדיין יכולות להתעורר בין ארה"ב לאירופה תחת ממשלו. אפשרי שאובמה לא ילקה במדיניות של פרוטקציוניזם - מדיניות כלכלית של כפיית מגבלות וחסמים על הסחר בין מדינות, באמצעים כגון הטלת מכס על סחורות מיובאות, קביעות מכסות, רגולציה ממשלתית וכדומה על רקע הפחד מפני אובדן מישרות בתוך אמריקה – כלפי אירופה, אך ברגע שיפנה את תשומת לבו להחייאת הכלכלה האמריקאית הוא עלול למצוא עצמו מסוכסך עם בנות בריתו האירופיות.

"השאיפה להשיק כלכלה ירוקה חדשה טומנת בחובה את הסיכון של עימותים על רקע סוגיית הסחר ההדדי", אמר הכלכלן הבכיר אליוט לורן. "מגזר המכוניות יהווה את שדה הקרב הראשון". לדברי לורן, תעשיית המכוניות משני צדי האוקיאנוס מידפקת על דלתות הממשלות השונות כדי לקבל הלוואות למטרת השקעות ידידותיות לסביבה. תוצאה אפשרית היא שהמגזר כולו ימצא עצמו נגוע בתחרותיות שלילית שתגרום הן לאירופה והן לארה"ב לעזור אך ורק לחברות המקומיות, אפילו באופן בלתי חוקי אם נדרש הדבר. מתיחות שכזו עלולה להחריף בהתאמה לרצון אובמה ליצור כלכלה ירוקה יותר.

כלכלים אחרים אופטמיים יותר. לטענתם, הגישה הקשוחה של אובמה בה נקט במהלך הקמפיין לא תיתרגם לפעולה ממשית נגד סחר חופשי. "איני מצפה לעלייה במדיניות הפרוטקציוניזם", אמר מרקו סימוני מהמכון האירופי בבית הספר לכלכלה של לונדון. "יועצי אובמה הם בין הכלכלנים הטובים בארה"ב והם יודעים כמה מזיק זה יהיה. אולי תיושם הגבלה מסוימת על הסחר החופשי הבינלאומי ונהיה עדים לגישה זהירה יותר לתנועה הבינלאומית של ההון", הוסיף. לדברי הכלכלן יאן רנדולף, לאובמה יש את היכולת "לדחוף" מדיניות של הגינות ושוויון בתחום הסחר ההדדי מבלי להמיט הרס על היחסים בין אירופה לארה"ב.

לדברי לורן, יועצי אובמה חלוקים ביניהם מבחינה אידיאולוגית ויתרה מכך, דעת הציבור האמריקאי אינה בעד סחר חופשי. "אובמה חכם מאד, הוא מקבל ייעוץ טוב. ארה"ב נחושה בדעתה לשוב לזירה הפוליטית העולמית ובגדול ועל אירופה להתעורר ולהשיב מלחמה שערה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully