וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוותיקן מתכונן למלחמה עם אובמה?

7.11.2008 / 8:44

במהלך כהונת בוש היחסים של ארה"ב עם הוותיקן היו טובים. מה יקרה עם נשיא דמוקרטי, שתומך בהפלות? ירושת בוש לאובמה, כתבה 1

לפני חודשיים, בכיר בוותיקן כינה את המפלגה הדמוקרטית האמריקאית "מפלגת המוות" על רקע עמדתה בעד הפלות. עם זאת, אמירה זו לא הצליחה לשנות את דעתם של מיליוני קתולים, שבחרו ברק אובמה ביום שלישי. כעת, על הוותיקן יהיה להתמודד עם הממשל האמריקאי הראשון התומך בזכות להפיל מאז ממשל ביל קלינטון. כזכור, הוותיקן וקלינטון ניהלו מערכת יחסים מתוחה על רקע סוגיה זו.

"מרבית הקתולים התעלמו מהבישופים שהורו להם לא להצביע למועמד התומך בהפלות", אמר הכומר טום ריס, חבר במרכז וודסטוק לתיאולוגיה באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

שעות ספורות לפני בחירתו של אובמה, חבר ותיק בכנסיה נוצרית שחורה, אמר הוותיקן כי הוא מקווה שאלוהים "יאיר את עיניו ויסייע לו למלא את האחריות המוטלת עליו". "מסר האפיפיור לאובמה הוא לבקש את ברכת האל לעם האמריקאי כדי שביחד ייבנה עולם של שלום וצדק", אמר דובר הוותיקן הכומר פדריקו לומברדי.

בספטמבר, הארכיבישוף ריימונד בורק, בכיר בוותיקן, אמר שהמפלגה הדמוקרטית נמצאת בסכנה של "להפוך עצמה באופן סופי למפלגה של מוות" על רקע המדיניות שלה בסוגיית האתית והביולוגית של הפלות. מספר בישופים אמריקאים יצאו בקריאות דומות לפני הבחירות, אך קריאותיהן נפלו על אוזניים ערלות.

לפי נתונים סטטיסטיים, כ-25% מהאמריקאים המבוגרים – כ-30 מיליון במספר – הם קתולים. כ-54% מהם הצביעו בעבור אובמה לעומת 46% שהצביעו בעבור ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני. לטענת פרשנים, הכלכלה הפכה לסוגיה מרכזית בעבור אמריקאים קתולים רבים, שבשילוב עם סוגיות נוספות כגון המלחמה בעירק וביטוח הבריאות, האפילו על נושא ההפלות.

קבוצות כגון "הדמוקרטים הקתולים" תמכו באובמה בטענה שמפלגתו תומכת בתוכניות סוציאליות כדוגמת העלאת שכר המינימום – דבר שיכול להוות גורם מהותי בבואה של אישה להחליט האם להביא ילדים לעולם או לאו. הטיעון עזר לאובמה לזכות בתמיכת חלק מהמצביעים הקתולים, כפי שעזרה הצטרפותו למירוץ של הסנאטור ג'ו ביידן, אדם בעל שורשים הנעוצים במעמד הפועלים שיהפוך עתה לסגן הנשיא הקתולי הראשון בארצות הברית. אחת מאמירותיו המפורסמות יותר של ביידן היתה: "אדחוף את מחרוזת התפילה שלי לגרונו של הרפובליקני הבא שיגיד לי שאיני דתי".

בבחירות ביום שלישי, הוכיחו הקתולים שאינם מצביעים הממוקדים בנושא אחד בלבד. עם זאת, סוגיית ההפלות עשויה לשוב ולהעיק על מערכת היחסים של ארה"ב עם הוותיקן תחת ממשל אובמה. כפי שכבר הוזכר, מצב כזה יהווה חזרה על המתיחות ששררה בין שני הצדדים במהלך כהונת קלינטון בין 1993-2001. רמז לבעייתיות כלשהי מצד הוותיקן כיום עשוי להתעורר במידה ואובמה יחתום על חוק "חופש הבחירה", חוק שיבטל הגבלות מקומיות המיושמות באופן מקומי ברחבי ארה"ב וכוללות דרישה להודיע להורים במקרה של הפלה של בת עשרה או תקופת המתנה לפני ביצוע ההפלה. על הגבלות אלו לא סביר שיהיו הקתולים מוכנים לוותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully