וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בארה"ב: בהוטן בחרה מלך

טלי גולדשטין

6.11.2008 / 12:01

שלטון המלוכה בבהוטן, שהפכה לפני זמן קצר לדמוקרטיה, עדיין פופלרי מאד. שלושה ימי חגיגות ארציות ילוו את ההכתרה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

באולם הכס המוזהב, קיבל היום (חמישי) לידיו וונגצ'וק בן ה-28 את כתר העורב של בהוטן והפך למלך הדמוקרטיה הצעירה בעולם, בעודה מפלסת דרכה לתוך העולם המודרני. וונגצ'וק, שבילה את שנותיו המעצבות בארצות הברית, בריטניה והודו וקיבל את השכלתו הגבוהה באוניברסיטת אוקספורד היוקרתית, קיבל את הכתר מידי אביו בן ה-52. האב ידוע כמי שתמך בתהליך המודרניזציה של בהוטן במהלך 34 שנות כהונתו לפני שהפך אותה לדמוקרטיה וויתר מרצון על כס המלוכה ב-2006.

בתוך ארמון המלוכה בעיר תימפו, כהן הדת הראשי שינן סוטרות לכבוד המלך החמישי וברך אותו בחוכמה, חמלה וחזון. נשיא הודו ושר החוץ שלו היו אורחי כבוד בטקס. כ-30 דיפלומטים זרים נכחו אף הם בטקס ההכתרה.

שלושה ימי חגיגות ארציות ילוו את ההכתרה. במהלך החגיגות, ירקדו רקדנים עטויי מסכות ברחובות והתושבים יעניקו מנחות לאלים לציון מאה שנות המלוכה בבהוטן. תושבי בהוטן המתינו שנתיים ליום זה לאחר שהאסטרולוגים צפו כי 2007 תהיה "שנה שחורה" שלא יערכו בה אירועים משמעותיים. מרביתם אמרו שהציפייה השתלמה.

במרץ האחרון, ערכה ממלכת בהוטן בחירות לפרלמנט לראשונה. ההצבעה ל-47 מושבים במועצה הלאומית היוותה את השלב האחרון במעבר המדינה ממלוכה אבסולוטית למלוכה חוקתית. הממלכה הבודהיסטית הזעירה הכינה עצמה לדמוקרטיה מאז שהמלך הקודם ג'יגמה סינגיי וונגצ'וק החליט להעביר את הכוח לממשלה נבחרת. מאז פרישתו נשלטה המדינה על ידי בנו בן ה-28, המלך ג'יגמה קסאר נמגייל וונגצ'וק, שעבר היום את טקס ההכתרה הרשמי. עם זאת, שלטון המלוכה נותר פופולרי מאד בבהוטן על רקע התמקדותו ברעיון כי צמיחה כלכלית צריכה להיות מאוזנת עם כבוד למסורת ולסביבה.

בהוטן אינה נקייה מבעיות. 20% מהתושבים במדינה חיים בעוני ושיעור האבטלה בקרב הצעירים עלה בחדות בשנים האחרונות. עשרות אלפי נפאלים שהתגוררו בבוטאן נאלצו לעזוב אותה בתחילת שנות ה-90 כאשר הממשלה חוקקה חוקי אזרחות נוקשים. הפליטים חיים כיום בנפאל הסמוכה, אך מרביתם דורשים לשוב לבהוטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully