וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רם עמנואל - ה"רוצח השכיר" של הדמוקרטים

טלי גולדשטין

6.11.2008 / 11:15

חבר הקונגרס היהודי ידוע במזגו החם ואופיו גס הרוח, אך הוא דווקא עשוי לעזור ולמתן את הדמוקרטים הקיצוניים מלנוע יותר מדי שמאלה

בחירתו של חבר הקונגרס רם עמנואל כראש הסגל של ברק אובמה היא בחירה שנויה במחלוקת בעבור נשיא נבחר שאינו מפסיק להדגיש את החשיבות של התגברות על מחלוקות בין-מפלגתיות ואיחוד המדינה. עם זאת, אם נניח לרגע את המסר של אובמה בצד, הוא עדיין פוליטיקאי דמוקרטי בעל אג'נדה ליברלית, המעוניין להעביר יוזמות שונות שיתאמו את מצעו.

חבר הקונגרס מאילינוי ידוע במסדרונות גבעת קפיטול כ"רוצח שכיר" של המפלגה הדמוקרטית. החל מימיו כיועץ בכיר של הנשיא ביל קלינטון ועד התפקיד שמילא בהובלת הדמוקרטים לרוב היסטורי בקונגרס לפני שנתיים, עמנואל תקף את כל מי שעמד בדרכו בקשיחות וללא הרף. לפי הפרשנים, אפשר כי בגלל ניסיונו המוגבל של אובמה בזירה הפוליטית ודעותיו, הוא יזדקק למישהו מנוסה, אשר יודע לשחות במים הסוערים של הפוליטיקה האמריקאית ויוכל להפוך את רצונותיו של אובמה למציאות.

האסטרטג הרפובליקני ג'ון פירי – שעבד תחת יו"ר בית הנבחרים ג'יי. דניס הסטרט ובכירים רפובליקנים נוספים – אמר כי עמנואל עשוי לעזור ולמנוע מהדמוקרטים בקונגרס, הן בבית הנבחרים והן בסנאט בהם גרפו רוב בבחירות לפני יומיים, מ"לקפוץ מעל הפופיק" ולדחוף באגרסיביות את הצעותיהם.

"הוא מבין שאם אובמה ינוע יותר מדי שמאלה, לא יהיה זה דבר טוב בעבור הדמוקרטים", אמר פירי. "לדעתי, הוא אדם שיכול לעזור לאובמה להנהיג את הקונגרס לכיוון המרכז ולרסן את הדמוקרטים הקיצוניים יותר. כמובן שהוא לא יעשה את זה בעדינות, אחרי הכל, 'השוטר הטוב' אובמה זקוק ל'שוטר רע' לצדו. עמנואל ימלא את התפקיד היטב".

ישן עם האויב

למעשה, עמדותיו של עמנואל, בניגוד להתנהלותו הפוליטית, היו מאז ומתמיד עמדות מתונות בהשראת ביל קלינטון. בנוסף לכך, עמנואל עבר שינוי בשנים האחרונות ויצר חברויות עם רפובליקנים והוכיח את יכולתו לעבוד עמם בעת לעת בסוגיות שונות. כמובן שמדיניות זו עוררה מצד שני את זעם הדמוקרטים, שסברו כי התרועעותו עם המחנה היריב באה על חשבונם וחשבון המפלגה. למעשה, על רקע דמותו השנויה במחלוקת של עמנואל במפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון, בימיה הראשונים כגברת הראשונה, ניסתה להביא לפיטוריו מתפקיד יועץ בכיר של הנשיא קלינטון – מהלך שלא צלח בידיה.

במהלך הקריירה הפוליטית שלו, יצר לעצמו עמנואל תדמית ססגונית יוצאת דופן אפילו בעולם האכזרי של הפוליטיקה. גסות הרוח שלו ידועה לשמצה ונראה כי המטרה של התנהגות זו היא לערער את בן השיחה העומד מולו. עמנואל ידוע ביכולות גיוס הכספים שלו, לעיתים צורח וצועק באירועי התרמה עד שהנוכחים מסכימים להיפרד מכספם לטובת המועמד שלו. הוא אף מאיים לקרוע המחאות אם הסכומים בהן יהיו קטנים מדי.

בראיון שהעניק עמנואל לעיתון "שיקגו טריביון" ב-2006, העיד חבר הקונגרס על עצמו ש"לפעמים אני מתעורר בבוקר ושונא את עצמי". בראיון אחר לכתב העת "רולינג סטון" מאותה שנה, אמר חוזה קרדה, עובד לשעבר בצוות ביל קלינטון, על עמנואל: "אנו מתבדחים לפעמים שמישהו צריך לפתוח מחלקת טראומה מיוחדת בוושינגטון בעבור אנשים שעבדו עם רם".

"הרפובליקנים בקונגרס מכבדים את יכולתיו", אמר פירי. "הם רואים בו יריב מעורר יראת כבוד. הם חושבים שהוא חרוץ. הם לאו דווקא אוהבים אותו, אך הוא זוכה לכבוד", הוסיף.

ואחרי כל הפרשנויות והספקולציות, מהו בכלל תפקיד ראש הסגל של הבית הלבן? משרה רמת דרג זו היא השלישית בחשיבותה בבית הלבן עצמו. ראש הסגל אחראי על צוות הבית הלבן כולו. הוא מופקד על הקשר השוטף עם שרי הקבינט ותפקידו להפעיל שיקול דעת האם להטריד את הנשיא בכל נושא שהם מעלים. בממשל האמריקאי, היחידים שאינם זקוקים לתיווך בקשר שלהם עם הנשיא הם מזכיר המדינה ושר ההגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully