וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובה של אמריקה

דני איילון

5.11.2008 / 16:07

מי שהספיד את ארה"ב יגלה שבחירת אובמה מבטאת את החיוניות, החדשנות ויכולת התאמתה למציאות הגלובלית. דני איילון על שחר של עידן אופטימי

בחירתו של ברק אובמה לנשיא השחור הראשון בארצות הברית, היא ללא ספק מהפיכה פוליטית ותרבותית במעצמה מספר אחת בעולם. אם היו כאלה שכבר הספידו אותה וחזו את ירידתה של ארצות הברית, יתפלאו לגלות שהשינוי עם ברק אובמה מבטא יותר מכל את החיוניות שבחברה האמריקאית, את החדשנות שבה, ואת התאמתה למציאות גלובלית משתנה.

אלה התכונות שלמעשה הביאו את ארצות הברית למעמדה כמעצמה מובילה, וימשיכו לשמר אותה ככזו. אין ספק שהיום ארצות הברית המציאה את עצמה מחדש, אבל אסור להתבלבל: היא לא השתנתה, היא אותה אמריקה של ערכים, ואידיאלים, ומוסר, ודמוקרטיה, ומסורת של התחדשות.

קל יותר בזירה הבינלאומית

לארצות הברית בראשות ברק אובמה יהיה הרבה יותר קל לבלום את תוכנית הגרעין האירנית, ואת התפשטותה של אירן על ידי בניית קואליציה בינלאומית אפקטיבית. כך גם בנוגע למלחמה בטרור הבינלאומי, ובמיוחד באל-קעאדה ובטאליבן.

לגבי היחסים עם ישראל - אין ספק שהם יימשכו במתכונתם הרגילה. ישראל, עבור ארה"ב, היא לא רק נכס אסטרטגי, אלא גם אידיאל, אתוס ושותפות גורל. האינטרסים והזהות האמריקאית לא משתנים עם בחירתו של ברק אובמה, בליל אמש, לפיכך אני מאמין שיימשכו היחסים המיוחדים.

בביקוריו של אובמה אצלנו, וכן בפעילותו בסנאט בארבע השנים האחרונות, הוא הוכיח את עצמו כידיד אמיתי של ישראל, שותף לדאגותיה, ודוגמא בולטת לכך היא הובלתו בסנאט לחוקק חוק שיהדק את הסנקציות על אירן. המטה של אובמה משופע ביהודים, שיהפכו את הקשר בינו לבין ישראל גם לאינטימי.

הכותב היה שגריר ישראל בארה"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully