וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: "זהו רגע מרומם עבור האמריקאים"

עידן דורנר

5.11.2008 / 17:43

נשיא ארה"ב המכהן בירך את אובמה על נצחונו: "הוא משקף את החלום האמריקאי". לדבריו, "עד ההשבעה אמשיך לנהל את המדינה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

נשיא ארצות הברית המכהן ג'ורג' בוש הבטיח את שיתוף הפעולה המלא שלו לנשיא הנבחר ברק אובמה. את הדברים אמר במהלך נאום קצר שנשא הערב (רביעי). מוקדם יותר היום, התקשר בוש לנשיא הנבחר ברק אובמה כדי לברך אותו על הניצחון בבחירות. בוש הזמין את אובמה ואת משפחתו לבקר בבית הלבן בקרוב. "אתה עומד לצאת לאחד מהמסעות הגדולים של חייך. שא ברכה ולך תהנה", אמר בוש.

במהלך נאומו ממדשאת הבית הלבן, הזכיר בוש את המועמד הרפובליקני המובס ג'ון מקיין."העם האמריקאי אסיר תודה לשנות השירות הארוכות של ג'ון מקיין והוא ימשיך לתרום למדינה. לא משנה כיצד הצביעו, האמריקאים יכולים להיות גאים בהיסטוריה. ברחבי המדינה אזרחים הצביעו באחוזי שיא. הם בחרו נשיא שמסעו משקף ניצחון של החלום האמריקאי, עבודה קשה, אופטימיזם ואמונה. זהו רגע מרומם עבור דור של אמריקאים שהיו עדים לגזענות וראו ארבעה עשורים אחר כך התגשמות חלום".

בוש לא שכח להפיג את חששות התושבים מפני תקופת המעבר עד להשבעתו של אובמה ב-20 בינואר. "אנו נעים קדימה כאומה אחת. אנו על סף שינוי בוושינגטון אך כמה דברים לא ישתנו. ארה"ב תמשיך להיות עירנית, תגן על העם, העולם יכול להיות בטוח שאת ההתחייבות שלה להגן על העולם ימלא גם הנשיא הבא". לגבי תפקידו במהלך תקופת ביניים זו, אמר הנשיא: "אמשיך לנהל את המדינה עד שהמשרה תהיה בידי אובמה. בזמן זה של מעבר, אדווח לנשיא הנבחר על כל ההחלטות שיתקבלו וב- 20 בינואר, לורה ואני נשוב לטקסס ונתענג על הזיכרונות שלנו מהתקופה בבית הלבן".

אחוזי הצבעה גבוהים

הבחירות שנערכו הלילה (רביעי) בארה"ב שברו מספר שיאים, בעיקר באחוזי ההצבעה. הבוחרים האמריקאים לא נרתעו מהתורים הארוכים בקלפיות, שבחלק מהמקרים התפתלו סביב רחובות רבים. גם גשם שוטף לא הבריח את המצביעים הנלהבים, שהרגישו שהם עושים היסטוריה. לאחר שנודע על ניצחונו הגדול של המועמד הדמוקרטי ברק אובמה, יצאו מיליונים לחגוג את ניצחונו ברחובות. בשיקגו, עירו של המנצח הגיעו כמיליון בני אדם לחגיגת הניצחון.

המומחים מעריכים כי הבוחרים שהצביעו אמש, יחד עם אלו שהצביעו בבחירות המוקדמות, ישברו את שיא אחוזי ההצבעה במאה השנים האחרונת. לפי ההערכות, 136.6 מיליון בוחרים הצביעו בבחירות 2008 (ההערכות ניתנו עוד לפני שהסתיימה הספירה). מדובר ב-64.1% מבעלי זכות ההצבעה.

אם ההערכות יתבררו כנכונות, יהיה זה אחוז ההצבעה הגבוה ביותר מאז 1908, אז הצביעו 65.7% בעלי זכות בחירה שהעדיפו את וויליאם הווארד טאפט על פני וויליאמס ג'נינגס בריאן. אחוזי ההצבעה של אמש עברו גם את אלו של בחירות 1960, אז 63.8% מהבוחרים הכריעו בבחירות לטובת ג'ון קנדי לעומת ריצ'רד ניקסון.

בכל מקרה, מדובר בשיפור ניכר לעומת בחירות 2004, אז הגיעו להצביע 122.3 מיליון, שיא בכמות הבוחרים עד היום. לפי מחקר שנערך בנושא, הפעם המצביעים הלבנים בחרו 74% מהאלקטורים, לעומת 81% ב-2000, ככל הנראה בגלל העליה החדה במספר הבוחרים ההיספנים.

כמו כן, הפעם היתה ירידה במספר המצביעים רפובליקנים ועלייה במספר המצביעים הדמוקרטים. במדינות הנחשבות רפובליקניות, כגון וויומינג ודרום דקוטה היתה ירידה באחוזי ההצבעה.

המומחים מעריכים כי הסיבה לכך היא עלייה חדה במספר הבוחרים הצעירים, הקמפיין חסר התקדים שהציף את התקשורת והדיבורים הרבים על "בחירות היסטוריות". בצפון קרוליינה נרשם שיא באחוז המצביעים, בין היתר בשל העובדה שמלבד מועמד לנשיאות בחרה המדינה גם נציג לסנאט ולמשרת המושל. מדינות נוספות בהן נרשמה עליה באחוזי ההצבעה היו אינדיאנה, דלאוור, וירג'ינה ואלבמה. עלייה נרשמה גם במחוז קולומביה של וושינגטון הבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully