וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לנשים: חלוקת ממון ללא גט

פנחס וולף

5.11.2008 / 12:11

הכנסת אישרה חוק לפיו בני זוג יוכלו לחלק את רכושם עוד לפני שהתגרשו, גם אם אחד מהם יתנגד. "אמרנו די לסחטנות של הצד החלש"

בני זוג יוכלו לחלק את רכושם עוד לפני ביצוע גירושין. כך אישרה היום (רביעי) הכנסת בקריאה שלישית. על פי החוק החדש, הזכות לחלוקת הרכוש תוקנה לכל אחד מבני הזג עוד לפני פקיעת הנישואין. זאת, במידה שתוגש בקשה לביצועו של "הסדר איזון משאבים" לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני.

בעקבות החוק, נשים לא יצטרכו לוותר על זכויותיהן הכלכליות לשם קבלת הגט וככל הנראה תפחת באופן משמעותי תופעת סרבנות גט מצד גברים. זאת, משום שבחלוף התקופה שנקבעה בחוק, בית המשפט יוכל לחלק את הרכוש המשותף שנצבר על ידי בני הזוג, גם בניגוד לדעתו של אחד מהם.

החוק מרחיק לכת בהגדרת הנכסים אותם ניתן יהיה לחלק והוא קובע כי הרכוש שיעמוד לחלוקה כולל זכויות עתידיות לפנסיה, פיצויי פרישה, קרנות השתלמות, קופות תגמולים וחסכונות. בית המשפט יהיה גם רשאי להתחשב בהחלטתו בנכסים עתידיים, לרבות בכושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג.

אולם כדי שהחוק יתקיים, יצטרך להתקיים תנאי אחד נוסף מבין הבאים: מעבר פרק זמן של שנה מיום שנפתח הליך להתרת נישואין או מיום שהוגשה תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג, קיומו של קרע בין בני הזוג, או מקרה בו בני הזוג מתגוררים בנפרד במשך תקופה של תשעה חודשים. לחילופין, חלוקת הרכוש תוכל להתבצע במידה שיינתן צו הרחקה או הוגש כתב אישום בעבירת אלימות שבוצעה כנגד מי שמבקש את חלוקת הרכוש או משמורת על ילדו.

"לשים קץ לתופעות פסולות"

החוק זכה לתמיכה רחבה בקרב סיעות הכנסת מימין ומשמאל. חברי הכנסת שיזמו את החוק הגיעו מסיעות שונות: מנחם בן ששון ועתניאל שנלר (קדימה), מיכאל מלכיאור (העבודה) וזבולון אורלב (האיחוד הלאומי-מפד"ל). החוק עבר בקריאה שניה כבר בקיץ, אולם הוחלט לדחות את ההצבעה לקריאה שלישית בעקבות בקשת ש"ס להכריז על ההצבעה כהצבעת אמון בממשלה.

יוזמי החוק מיהרו להגיב על סיום הליך החקיקה. לדברי יו"ר ועדת חוקה, ח"כ מנחם בן ששון, "הכנסת אמרה היום די לסחטנות ולניצול המחפיר של הצד החלש מבין בני הזוג. יש ערכים וחוקים שקודמים לכל שיקול אחר. החוק החדש ישים קץ לתופעות פסולות ולעוולות מתמשכות, שבמדינה מתוקנת יש להדבירן".

ח"כ מלכיאור אמר כי "זוהי חובתנו לעשות כל מאמץ אנושי על מנת להקל על עגונות אשר כבולות באזיקי נישואין, אשר איבדו מזמן כל משמעות עבורן ומשמשים עבור בעליהן אך ורק כדי לסחוט אותן במאבקי גירושין".

ואילו ח"כ אורלב הסביר כי "המצב הקיים יצר כר נרחב להפעלת לחץ של הצד החזק כלכלית על הצד החלש, ולכן יש להפוך את היוצרות ולנצל את סעד 'איזון המשאבים' (חלוקת הרכוש שצברו בני זוג במשך נישואיהם) לקידום מתן הגט".

בקדימה אמרו כי "מדובר בחוק חשוב מאין כמותו המהווה בשורה לציבור הנשים בישראל ומסדיר לראשונה באופן צודק והוגן את חלוקת הרכוש של בני זוג שהחליטו להתגרש עוד בטרם מתן הגט. הצעת חוק זו, המונעת סחיטת נשים לוויתורים בנושא הרכוש, הובאה היום להצבעה חרף המחאות הודות לפעולתם והחלטתם של יו"ר הכנסת דליה איציק, יו"ר קדימה ציפי לבני ויו"ר ועדת החוקה מנחם בן ששון".

יו"ר ויצ"ו ישראל יוכי פלר אמרה בתגובה לחוק כי "כבר לא ניתן יהיה להפעיל אמצעים כלכליים כלפי הצד החלש. למרות כל הניסיונות לטרפד את הצעת החוק, הצדק ניצח. עבור הרבה מאוד נשים זהו רגע היסטורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully