וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לסנאט: ניצחון נוסף לדמוקרטים

טלי גולדשטין ועידן דורנר

5.11.2008 / 8:54

מתוך 100 המושבים בסנאט, צברו הדמוקרטים 56 מושבים לעומת 40 לרפובליקנים, ולא הצליחו להשיג את 60 המושבים הדרושים לרוב מוחלט

בבחירות לסנאט האמריקאי נרשם רוב לדמוקרטים. הדמוקרטים צברו עד כה רוב של 56 מושבים לעומת 40 מושבים לרפובליקנים, חמישה מושבים יותר ממה שהיה להם עד כה. החדשות טובות בעבור הדמוקרטים גם בבחירות לבית הנבחרים. לפי הדיווחים האחרונים, צברו הדמוקרטים 261 מושבים בבית התחתון לעומת 174 של הרפובליקנים.

הרוב בשני הבתים יאפשר להם לקדם את האג'נדה של אובמה, הנשיא הנבחר ממפלגתם. עם זאת לדמוקרטים חסרים מספר מושבים הדרושים לרוב מוחלט, אותו לא הצליחו להשיג בשלושת העשורים האחרונים. לרוב מוחלט דרושים לפחות 60 מושבים, כדי למנוע הטלת וטו על החלטות של הנשיא בנושאים שנויים במחלוקת כגון נסיגה מעירק ושורה של צעדים כלכליים כדי להילחם במשבר הכלכלי.

בין הרפובליקנים המאוכזבים שאיבדו את מושביהם בסנאט לטובת עמית דמוקרטי נמנים אליזבת דול וג'ון סונונו, שניהם יקירי הממסד הרפובליקני. אליזבת דול היא אשתו של רוברט דול שהתמודד מול ביל קלינטון בבחירות ב-1996. סנונו היה ראש צוות הבית הלבן של הנשיא בוש האב. ג'ו ביידן, שותפו למרוץ של ברק אובמה וסנאטור מטעם מדינת דלוואר, הצליח לשמור על מושבו בסנאט גם בבחירות הנוכחיות.

בנוסף לבחירות לנשיאות, בחרו הלילה (רביעי) אזרחי ארה"ב גם את נציגיהם בקונגרס. הם בחרו 435 נציגים (representatives ) לבית הנבחרים ו-35 סנאטורים. עמיתיו הדמוקרטים של המועמד לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה לא הצליחו לזכות ברוב מוחלט בסנאט, שיהיה גדול מספיק כדי שיקנה להם חופש פעולה מוחלט, עם זאת, הדמוקרטים כן שמרו על כוחם מספיק כדי "לעזור ולשנות את המדינה" כשהקונגרס החדש יתכנס בינואר.

לפני כשנתיים, חל מהפך בקונגרס כשהמפלגה הדמוקרטית הצליחה לזכות ברוב בשני הבתים. כיום שולטים הדמוקרטים בסנאט ברוב של 51-49. עליהם לצבור עוד תשעה מושבים על מנת להגיע לרוב מוחלט של 60, המספר הנדרש כדי לצלוח את המכשולים בדרך לחקיקות חדשות שמציבים הרפובליקנים, המכונים בארה"ב בשם " filibusters" (כשנואם בסנאט מדבר שעות על גבי שעות במטרה להתיש את האסיפה במין סוג של מלחמת התשה פוליטית).

בשנתיים האחרונות הצליחו הרפובליקנים לחסום את האג'נדה הדמוקרטית – בסוגיות הנעות מהרחבת ביטוח הבריאות לנסיגה מעירק – באמצעות " filibusters". הדמוקרטים סבורים כי אם הם יצברו קרוב ל-60 מושבים, אז הם יוכלו לצרף אליהם שני מושבים של רפובליקנים מתונים.

הרפובליקנים בקונגרס נפגעו מהכלכלה הקורסת, המלחמה המתמשכת בעירק והפופולריות הצונחת של מנהיג מפלגתם, הנשיא ג'ורג' בוש. לפיכך, מצפים עתה הדמוקרטים להרחיב את הרוב שלהם בסנאט ובבית הנבחרים לרמה הגבוהה מזה עשורים. בבית הנבחרים, מחזיקים הדמוקרטים ברוב של 235-199. לפי פרשנים, הדמוקרטים בבית הנבחרים עשויים לצבור 30 מושבים נוספים בבחירות הקרבות.

הפעם האחרונה בה החזיקו הדמוקרטים ברוב מוחלט בסנאט היתה לפני שלושה עשורים. 35 מתוך 100 מושבי הסנאט עמדו על כף המאזניים ביום שלישי. 23 מושבים הוחזקו על ידי הרפובליקנים, 12 על ידי הדמוקרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully