וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא למכורים לבחירות בארה"ב

עידן דורנר

4.11.2008 / 21:43

אם אתם מתכוונים להישאר ערים כל הלילה כדי לדעת מי הנשיא הבא של ארה"ב ולא רוצים לחכות למחר, המדריך הבא הוא בשבילכם

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

על מנת לנצח, ג'ון מקיין וברק אובמה זקוקים ללפחות 270 מתוך 538 האלקטורים במדינות השונות. מספר האלקטורים ששולחת כל מדינה נקבע ביחס לגודל אוכלוסייתה.

אובמה: המועמד הדמוקרטי מוביל בסקרים בחלק מהמדינות שהנשיא ג'ורג' בוש ניצח בהן בשנת 2004, מה שמעניק לו יתרון גדול על יריבו בדרך ל-270 האלקטורים הנכספים. ניצחון בווירג'יניה, שם הקלפיות ייסגרו בשעה 02:00 שעון ישראל, ירמז על כך שהוא בדרך לניצחון במדינות "רפובליקניות" נוספות. ניצחון בשתיים משלוש המדינות "המתנדנדות" הגדולות פלורידה, אוהיו ופנסילבניה יבטיח לו ככל הנראה מגורים בבית הלבן.

מקיין: דרכו של המועמד הרפובליקני לחדר הסגלגל היא קשה הרבה יותר. מבין המדינות שבחרו בבוש ב-2004, לפחות שש נוטות הפעם לכיוון אובמה ובכמה אחרות המירוץ צמוד במיוחד. כדי להיבחר הוא זקוק לניצחון, מלבד במדינות ה"אדומות" בהן אין לו סיכוי להפסיד, לגנוב ניצחון גם בפלורידה, אוהיו, צפון קרוליינה, וירג'יניה ומיזורי. הוא יכול גם להפתיע ולנצח בפנסילבניה בצירוף עם ניצחנות בחלק מהמדינות הבאות: ניו המפשיר, איווה, ניו מקסיקו וקולורדו.

ללא קשר לשאלה מתי יגיע אחד המומעדים ל-270 אלקטורים, הלילה כולו צפוי להיות רצוף באירועים והתרחשויות שיכולים להעסיק את המכורים לפוליטיקה במשך כל הלילה.

01:00 בלילה, שעון ישראל

הקלפיות נסגרות בקנטקי ובאינדיאנה.

קנטקי תבחר בוודאות במקיין ותעניק לו 8 אלקטורים, אבל אובמה מוביל בסקרים באינדיאנה בעלת 11 האלקטורים, והוא עשוי בהחלט להיות המועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח במדינה מאז לינדון ג'ונסון בשנת 1964. אם אובמה אכן ינצח במדינה השמרנית, הדבר יעיד על כך שהמשבר הכלכלי האפיל על מחלוקות תרבותיות בבחירות האלה, מה שירמז על כך שזהו המצב בשאר המדינות.

02:00 בלילה, שעון ישראל

הקלפיות נסגרות בפלורידה, ג'ורג'יה, ניו המפשיר, דרום קרוליינה, ורמונט ווירג'יניה.

פלורידה, בעלת 27 האלקטורים, היתה מרכז הפיאסקו של ספירת הקולות בבחירות 2000. בית המשפט העליון הכריע לאחר הספירה החוזרת, שהאלקטורים במדינה שייכים לבוש, מה שהעניק לו את הניצחון. זו מדינה שמקיין מוכרח לנצח בה, אך צפו לבעיות ולתקלות גם הפעם, מה שעשוי לדחות את פרסום התוצאות. מקיין גיבור המלחמה נחשב פופולרי בקרב יוצאי הצבא הרבים המתגוררים במדינה ובחלקה הצפוני השמרן. אובמה לא התחרה בפלורידה במהלך הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, אך החל להוביל בסקרים במדינה לאחר פרוץ המשבר הכלכלי בדצמבר.

לג'ורג'יה יש 15 אלקטורים. היא בדרך כלל הולכת עם המועמד הרפובליקני, אך גם כאן אובמה מאיים על מקיין. המועמד הדמוקרטי הצליח להצית התלהבות אדירה בקרב האוכלוסיה השחורה במדינה והוא מאיים להביס את יריבו. ניצחון של אובמה בג'ורג'יה ישנה את תדמיתו של הדרום האמריקאי, הנחשב לבעל דעות קדומות בענייני גזע.

וירג'יניה, עם 13 אלקטורים, היא מדינה נוספת שבעבר התנגדה בחריפות לביטול העבדות. היא לא בחרה במועמד הדמוקרטי מאז 1964, אך שינויים דמוגרפים, במיוחד בצפון וירג'ינה, באזור הפרברים של וושינגטון הבירה, מעניקים לאובמה יתרון.
לדרום קרוליינה יש 8 אלקטורים והם כנראה יילכו למקיין. לוורמונט יש 3 אלקטורים בלבד, שיוענקו לאובמה.

המצביעים של ניו המפשיר מחבבים את מקיין, שניצח במדינה את בוש בפריימריז על ראשות המפלגה הרפובליקנית בשנת 2000. אבל אובמה שיפר את מצבו בסקרים באמצע חודש ספטמבר ואם ייזכה בארבעת האלקטורים שלה, זה לא ייחשב כהפתעה.

02:30 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות בצפון קרוליינה, אוהיו ומערב וירג'יניה.

במידה שאובמה ינצח באוהיו ויגרוף את 20 האלקטורים שלה, סביר להניח שהוא ינצח את הבחירות הארציות, אך גם אם ינצח רק בצפון קרוליינה בעלת 15 האלקטורים, האופציות של מקיין לנצח הופכות להיות כמעט בלתי אפשריות.

שתי המדינות "מתנדנדות" ועשויות ליפול לידיו של כל אחד מהמועמדים. לאובמה יתרון קל בסקרים האחרונים שנערכו לפני הבחירות בשתיהן. 5 האלקטורים של מערב וירג'יניה יילכו למקיין.

אוהיו נחשבת למדינה עם בעיות רבות, בהן מחלוקות בין שתי המפלגות לגבי אופי ההצבעה. קיים סיכוי סביר שעורכי הדין של שני הצדדים יגררו את פרסום התוצאות, כך שלא נדע אותן הלילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

03:00 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות ב-18 מדינות (וגם את מחוז קולומביה של וושינגטון הבירה) שסך האלקטורים שלהן עומד על 205.

קונטיקט, דלאוור, אילינוי, מיין, מרילנד, מסצ'וסטס, מישיגן, ניו ג'רזי, פנסילבניה וושינגטון הבירה יילכו כנראה עם אובמה ויעניקו לו 113 אלקטורים. אלבמה, קנזס, מסיסיפי, נברסקה, אוקלהומה, דרום דקוטה, טנסי וטקסס אמורים להעניק למקיין 81 אלקטורים בסך הכל.

מיזורי יכולה לתמוך בכל אחד מהמועמדים. בוש ניצח במדינה בשתי מערכות הבחירות בהן השתתף, אך כך גם ביל קלינטון הדמוקרט. אם אובמה יגרוף את 11 האלקטורים שלה, הוא יכול להתחיל לפתוח את בקבוקי השמפניה.

03:30 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות בארקנסו.

ארקנסו תיתן את 6 האלקטורים שלה למקיין. מדינת האם של קלינטון אמנם בחרה בו פעמיים, אך מאז שני המועמדים הדמוקרטים אל גור וג'ון קרי הפסידו, מה שכנראה יקרה גם לאובמה, במדינה הנחשבת לשמרנית ביותר.

04:00 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות במינסוטה, ניו יורק, רוד איילנד, וויסקונסין, קולורדו, ניו מקסיקו, וויומינג, לואיזיאנה ואריזונה.

מינסוטה, ניו יורק, רוד איילנד ו-וויסקונסין אמורות ללכת עם אובמה ולתת לו 55 אלקטורים. קולורדו וניו מקסיקו נוטות גם הן לכיוונו והוא יכול לגזול אותן מהרפובליקנים ולהרוויח 14 אלקטורים נוספים.

וויומינג, לואיזיאנה יעניקו למקיין 12 אלקטורים, למרות שלפי הסקרים אובמה שיפר את מצבו בלואיזיאנה (שלה 9 אלקטורים), בה חיה אחת מאוכלוסיית השחורים הגדולה בארה"ב. סקרים הראו גם שאובמה מנצח באריזונה, מדינת האם של מקיין. אם הוא באמת ינצח באריזונה ויגזול ממקיין 10 אלקטורים נוספים, אולי כדאי למקיין לשקול פרישה מהחיים הפוליטים. תסריט דומה קרה בשנת 2000, כשגור הפסיד את טנסי לבוש.

05:00 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות באיידהו, מונטנה, יוטה, אייווה, נבאדה וצפון דקוטה.

איידהו, מונטנה ויוטה יעניקו למקיין 12 אלקטורים. אייווה כנראה תלך עם אובמה ותיתן לו 7 אלקטורים. אובמה צפוי לנצח גם בנבאדה הרפובליקנית ולגרוף 5 אלקטורים נוספים. צפון דקוטה, עם 3 אלקטורים, לא הצביעה למועמד הדמוקרטי מאז 1964, אך ביום טוב אובמה עשוי לנצח גם כאן.

06:00 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות בקליפורניה, הוואי, אורגון ו-וושינגטון.

אם הצלחתם להישאר ערים עד עכשיו, תוכלו לראות את כל המדינות האלה מעניקות 77 אלקטורים לאובמה, מה שעשוי להקנות לו את 270 האלקטורים הדרושים לניצחון.

07:00 שעון ישראל

הקלפיות נסגרות באלסקה.

מדינת האם של שרה פיילין, שהיא המושלת של אלסקה, תעניק את 3 האלקטורים שלה למקיין.

איך זה עובד בעצם?

תחנות הטלוויזיה וסוכנויות הידיעות נמצאות תחת לחץ עצום לפרסם את התוצאות מוקדם ככל שניתן. הם מבססים את התחזיות שלהן על קולות שכבר נספרו, תוך חישוב של כמה אחוזים הם מהווים מסך כל קולות המצביעים. בנוסף, הן עורכות סקרים בקרב בוחרים שיוצאים מהקלפיות ונן מנסות לחזות מגמות הצבעה היכן שניתן. המודל הזה עובד במדינות בהן אחד המועמדים מוביל בפער גדול ויציב, אך במדינות בהן המירוץ צמוד, גופי החדשות השונים מוכרחים להמתין לתוצאות הסופיות. לעיתים זה עשוי לקחת זמן רב.

המכורים שביניכם בוודאי יתעניינו לדעת איזו רשת מכריזה ראשונה על המנצח. רשתות הטלוויזיה ניצבות בפני דילמה קשה – הן רוצות להכריז על המנצח מוקדם, אך הזכרונות מהמחלוקת בהצבעה בפלורידה בשנת 2000 עדיין מרחפות מעליהן, והן חוששות להכריז בטעות על המועמד שהפסיד כמנצח. אף עורך או בעל גוף תקשורת לא ירצה לראות שהוא למעשה מעניק שידור חוזר לבחירות 1948, שזכורות בשל כך שהמועמד שניצח, הארי טרומן, החזיק עותק של ה"שיקגו טריביון" עם הכותרת "דיואי הביס את טרומן!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully