וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בארה"ב: עלול להיווצר כאוס בקלפיות

עידן דורנר

3.11.2008 / 20:35

מומחים רבים חוששים מתקלות בקלפיות הממוחשבות, ממחסור בפתקי הצבעה ומתורים ארוכים, שייווצרו כתוצאה מעומס של בוחרים

מיליוני בוחרים שיגיעו מחר (שלישי) לקלפי הקרובה לביתם כדי לבחור נשיא חדש לארה"ב, ייתקלו לראשונה בשיטת הצבעה חדשה לא מוכרת. כמחצית מכלל הבוחרים יצביעו באופן שונה מכפי שהצביעו בבחירות קודמות. רובם ישתמשו בפתקי הצבעה ולא במחשבים בעלי מסך המגע, המעוררים מחלוקת.

עם זאת, השינוי לא מבטיח יום בחירות חלק, המומחים צופים בעיות מחשוב ומחסור בפתקי הצבעה בכמה ממדינות המפתח, דבר שיגרור ספירת קולות שתימשך עד השעות הקטנות של הלילה.

ה"ניו יורק טיימס מדווח", כי שני שליש מהבוחרים יסמנו את בחירתם באמצעות עיפרון על נייר הצבעה, שנסרק על ידי סורקים אופטים. השיטה נחשבת אמינה הרבה יותר מהקלפיות הממוחשבות בעלות מסכי המגע, אך יש לה את הבעיות שלה. הסורקים יכולים להתקלקל ולגרום לעיכובים. שליש מפתקי ההצבעה לא יספרו בקלפיות, אלא מאוחר יותר במרכז ארצי.

תביעות הוגשו כבר נגד ועדות הבחירות בפנסילבניה וויריג'יניה, בטענה שלא דאגו למספיק פתקי הצבעה. רוב המומחים לא צופים חזרה על להתסריט של פלורידה בבחירות 2000, אך הם מזהירים מפני מחסור בעמדות הצבעה אלקטרוניות או פתקי הצבעה במדינות המפתח, בנוסף לבעיות בזיהוי המצביעים.

המחשב שינה את ההצבעה

כמעט 60% מהבוחרים יצביעו במקומות ששינו את שיטת הבחירה שלהם בשמונה השנים האחרונות. רבע מהבוחרים יצביעו בקלפיות ממוחשבות שלא שומרות תיעוד של הקולות. רוב המצביעים באינדיאנה, קנטקי, פנסילבינה, טנסי, טקסס ווירג'ניה יצביעו בקלפיות הממוחשבות. בשמונה מדינות נוספות ישתמשו גם בקלפיות ממוחשבות וגם בפתקי הצבעה.

במדינות בהן נערכה הצבעה מוקדמת היו דיווחים רבים על תקלות בעמדות הממוחשבות, טעויות דפוס בפתקי ההצבעה שגרמו לתקלה בסורקים, ומקרים באים מצביעים התלוננו שהמחשב לא קלט את בחירתם.

פלורידה עברה לשיטת ההצבעה השלישית בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. המדינה חזרה לפתקי ההצבעה, לאחר שבבחירות לבית הנבחרים בשנת 2006 לא נקלטה הצבעתם של 18 אלף בוחרים.

בוחרים רבים התלוננו כי לחצו על הכפתור הנושא את שמו של המועמד בו בחרו, אך המחשב דיווח על בחירה במועמד השני. בוועדות הבחירות טענו כי מדובר בתקלות בודדות שכבר תוקנו.
לאחר הבחירות של שנת 2000, הקונגרס חוקק חוק שנועד להקל על ההצבעה. כסף הועבר לרכישת מחשבי הצבעה חדשים, אך הבעיות רק החריפו ומדינות רבות חזרו לשיטת ההצבעה בפתקים.

המפלגות כבר שכרו עורכי דין

בחלק מהמדינות אף נחקק חוק לפיו במידה וההצבעה ממוחשבת, יש לתעד אותה גם בנייר. זאת לאחר מקרים בהם נמחקו חלק מההצבעות בשל עומס על זיכרון המחשב. בנוסף הושמעה דרישה לאפשר הצבעה ידנית למי שיחפוץ בכך. בית המשפט בפנסילבניה הורה להכין פתקי הצבעה למקרה ש-50% מהמחשבים ייקרסו. עם זאת שמונה מהמדינות המשתמשות בקלפיות ממוחשבות לא קיבלו הנחיה שכזאת.

המומחים מזהירים כי עשוי להיווצר כאוס בקלפיות גם כתוצאה ממספר גבוה של מצביעים, מצביעים חדשים ומחסור בעמדות הצבעה. מבדיקה שנערכה ב-10 מדינות מפתח נמצא כי הבעיות המשמעותיות עליהן דווח בבחירות קודמות לא נפתרו ובחלק מהמקרים המצב אף החמיר.

באופן לא מפתיע שתי המפלגות כבר שכרו את שרותיהם של מיטב עורכי הדין כדי להתכונן למאבקים משפטיים על זהות המצביעים, תקלות במחשבי ההצבעה ותוצאות צמודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully