וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים חוששים מתבוסה גם בקונגרס

טלי גולדשטין

3.11.2008 / 11:18

ביום שלישי יבחרו אזרחי ארה"ב גם את נציגיהם בבית הנבחרים ובסנאט. הדמוקרטים מקווים לניצחון סוחף שיאפשר להם חופש פעולה מוחלט

עמיתיו הדמוקרטים של המועמד לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה לא יצליחו ככל הנראה לזכות ברוב בסנאט בבחירות לקונגרס ביום שלישי,שיהיה גדול מספיק כדי שיקנה להם חופש פעולה מוחלט, כך טען אתמול (ראשון) הסנאטור היהודי צ'רלס (צ'אק) שומר, אסטרטג בכיר במפלגה הדמוקרטית.

עם זאת, הדמוקרטים כן צפויים לשמור על כוחם ולזכות ברוב בסנאט, שיספיק כדי "לעזור ולשנות את המדינה" כשהקונגרס החדש יתכנס בינואר, הוסיף שומר, יו"ר ועדת הקמפיין הדמוקרטי לסנאט.

בנוסף לבחירות לנשיאות, ביום שלישי הקרוב יבחרו אזרחי ארה"ב גם את נציגיהם בקונגרס. הם צפויים לבחור 435 נציגים (representatives ) לבית הנבחרים ו-35 סנאטורים. לפני כשנתיים, חל מהפך בקונגרס כשהמפלגה הדמוקרטית הצליחה לזכות ברוב בשני הבתים. כיום שולטים הדמוקרטים בסנאט ברוב של 51-49. עליהם לצבור עוד תשעה מושבים על מנת להגיע לרוב מוחלט של 60, המספר הנדרש כדי לצלוח את המכשולים בדרך לחקיקות חדשות שמציבים הרפובליקנים, המכונים בארה"ב בשם " filibusters" (כשנואם בסנאט מדבר שעות על גבי שעות במטרה להתיש את האסיפה במין סוג של מלחמת התשה פוליטית).

"לגבי רוב של 60, זה יהיה קשה מאד", אמר שומר בראיון ל"פגוש את העיתונות" ברשת CBS. "זה אפשרי אך לא סביר. הסיבה היא שהשטח קשה מאד", הוסיף. ועדיין, "השורה התחתונה היא: אני חושב שביום רביעי בבוקר הדמוקרטים ישמחו מאד מאחר שהם יגרפו מספר גדול של מושבים. עם 56, 57, 58 מושבים בסנאט, נהיה מסוגלים להספיק רבות ולעזור ולשנות את המדינה", אמר שומר.

ושוב הכלכלה עומדת לרועץ

בשנתיים האחרונות הצליחו הרפובליקנים לחסום את האג'נדה הדמוקרטית – בסוגיות הנעות מהרחבת ביטוח הבריאות לנסיגה מעירק – באמצעות " filibusters". הדמוקרטים סבורים כי אם הם יצברו קרוב ל-60 מושבים, אז הם יוכלו לצרף אליהם שני מושבים של רפובליקנים מתונים.

הרפובליקנים בקונגרס נפגעו מהכלכלה הקורסת, המלחמה המתמשכת בעירק והפופולריות הצונחת של מנהיג מפלגתם, הנשיא ג'ורג' בוש. לפיכך, מצפים עתה הדמוקרטים להרחיב את הרוב שלהם בסנאט ובבית הנבחרים לרמה הגבוהה מזה עשורים. בבית הנבחרים, מחזיקים הדמוקרטים ברוב של 235-199. לפי פרשנים, הדמוקרטים בבית הנבחרים עשויים לצבור 30 מושבים נוספים בבחירות הקרבות.

הפעם האחרונה בה החזיקו הדמוקרטים ברוב מוחלט בסנאט היתה לפני שלושה עשורים. 35 מתוך 100 מושבי הסנאט עומדים על כף המאזניים ביום שלישי. 23 מושבים מוחזקים על ידי הרפובליקנים, 12 על ידי הדמוקרטים. לפי הסקרים, רק סנאטורית דמוקרטית אחת, מרי לנדריו מלואיזיאנה, עומדת תחת איום של איבוד מושבה.

בקרב הרפובליקנים, הסנאטור שעלול לאבד מושבו הוא מנהיג המיעוט בסנאט מיץ' מק'קונל מקאנטקי. תוכנית החילוץ הכלכלית, בסך 700 מיליארד הדולרים, פגעה בו קשות. עוד בסיכון הוא הסנאטור מאלסקה טד סטיבנס, שנמצא בשבוע שעבר אשם בשחיתות פוליטית. "אנו עומדים בפני רוח חזיתית חזקה מאד", אמר הסנאטור ג'ון אנסיין מנוואדה, יו"ר ועדת הקמפיין הרפובליקני לסנאט. "הדמוקרטים צפויים לצבור עוד מושבים. המספר המדויק לא ברור עדיין", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully