וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנטהאוס עם גינה

גיא בלטר

3.11.2008 / 9:29

דשא ופרחים או גידול ירקות כבר לא מתאימים רק לגינה שלכם. עכשיו אפשר גם להעביר את השתילה לגג

באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל משיקים פרויקט חדש בשנת הלימודים הקרובה – גגות ירוקים. משתתפי הפרויקט ילמדו, יתכננו ויבנו גג ירוק ואלמנטים הנלווים לו על גג קיים בבניין בצלאל בהר הצופים. העיקרון על פיו פועל הגג הירוק הוא פשוט ובסיסי: הרעיון הוא לכסות גג בניין שטוח בשכבת אדמה דקה ועליה לשתול מצע של גידולים ירוקים. מדובר במצע אדמתי שיכול להגיע גם לעובי של 10 ס"מ. בבצלאל לא המציאו את הגלגל – זוהי רק דוגמא נוספת לכך שרעיון בניית גג ירוק ממשיך לחדור ליותר מקומות בישראל.

היתרון המשמעותי ביותר של בניית גג ירוק הוא הבידוד שהוא מעניק מפני קרינת השמש. ביום חם רגיל בישראל, טמפרטורת גג של בניין יכולה להגיע גם ל- 60 מעלות צלזיוס. צמחייה ירוקה שגדלה על הגג מקררת את עצמה ועל ידי כך מפחיתה את הטמפרטורה שמורגשת על גג הבניין וכפועל יוצא, בתוך הבניין. פחות חום על הגג שווה פחות אנרגיה שצריך להשקיע בקירור הבניין. הבידוד התרמי שמעניק הגג הירוק נמשך גם בחורף – על ידי הוספת שכבה של כמה סנטימטרים של אדמה וצמחייה הענקנו לבניין עוד שכבת בידוד לימים הקרים.

יתרון נוסף שיש לגגות הירוקים בימי החורף הגשומים הוא שהגג הירוק משמש כמסננת למי הגשמים, ועוזר למנוע את הצפת מערכת הניקוז העירונית שלעיתים גם מציפה בתים שלמים. אם כן, מי הגשמים מנוצלים לגידול הצמחייה, מנוקים על ידי הצמחים והאדמה מכל הרעלים שספגו בדרך לקרקע ובנוסף גם מונעים את הצפת מערכת הניקוז העירונית. נקודה זו היא גם הסיבה שרשויות מקומיות רוצות לקדם את הנושא – זה משתלם להן כלכלית. בני נול, מנכ"ל רב נוי מוסיף: "ברגע שיש גג חשוף והגשם מגיע בבת אחת לקרקע תוך 15 דקות 80-90 אחוז ממי הנגר נמצאים במערכת הניקוז העירונית. ברגע שיש גינון על גגות לוקח שעה שלמה ל- 50 אחוז ממי הנגר להגיע למערכת הניקוז".

זו יכולה להיות הפחתה משמעותית בעלויות שיש לעירייה להוציא על פיתוח מערכות הניקוז העירוניות. יזמי הנדל"ן יכולים להרוויח הרבה יותר כסף על דירות שמשקיפות לגינות, גם אם הן גינות על גגות של בניינים נמוכים יותר, בהשקעה נמוכה יחסית לתמורה שיקבלו. מעבר לכל היתרונות הכלכליים ולכל היתרונות האקולוגיים שיש לגינה על הגג להציע, זו יכולה להיות פינת חמד אמיתית בכל קנה מידה – בדירה פרטית או על גג מרכז מסחרי. מפעלים גדולים בארץ ובעולם כבר אימצו את השיטה, והגינה משמשת כמקום למנוחה מהעבודה המאומצת, ולעיתים גם כפינת עישון.

ניקוד על אקולוגיה

יש לא מעט ספקנים לרעיון הזה, שאת חיציהם יורים על בעיית האיטום. משפטים כמו "גג שהוא רטוב כל הזמן, בטוח יפתח בעיות אטימות מתישהו" שגורים בפיהם. כנגד אמירות כאלה עונה להם נול: "בישראל יש תקן טוב לחומרי האיטום ותקן טוב לביצוע של האיטום – אם העבודה מבוצעת על פי התקן, אין צורך להוסיף איטום נוסף על האיטום הקיים. יש כמובן תוספות שקשורות לגינה עצמה שמגנות על האיטום הקיים, אך זה סיפור אחר". נוסף על כך, גג ירוק מגן על האיטום מפני פגיעות מזג האוויר הרגילות ועל ידי כך יכול להאריך את ימיו של האיטום.

בעיה נוספת שיש לקחת בחשבון שמתכננים גג ירוק הוא העומס שניתן להעמיס על הגג. "בתקנים של בניית בתים חדשים כיום, עומס מותר על גג עומד על 150 ק"ג למ"ר ובמרפסת זה 350 ק"ג למ"ר. אנשים שבונים ג'קוזי על גג או במרפסת יודעים שהם צריכים להתייעץ עם קונסטרוקטור, אך משום מה בכל מה שנוגע לצמחייה הם נוטים לא להתייחס ברצינות למשמעות של משקל הצמחים. ומי שלא מטפל בזה באופן מקצועי, ראוי שלא יישן בשקט מתחת לגג הזה", מוסיף נול.
כששאלנו את המשרד להגנת הסביבה האם קיים תקן לגבי גגות ירוקים, קיבלנו תשובה שלילית. לכן יש צורך בייעוץ לפני התחלת העבודה.

לשאלת ההשקייה ובזבוז המים הפתרון המוצע הוא תכנון גינה עם צמחים שצורכים הרבה פחות מים מהרגיל.

מיהם הלקוחות הישראלים של הגגות הירוקים?
"לקוחות פרטיים שגרים בפנטהאוזים ורוצים גינה. אדריכלים ואדריכלי נוף שנמאס להם להפעיל את הביטוח המקצועי שלהם על בעיות בנושא חדירת מים, כשהם מתכננים גינות מעל חניונים לדוגמא. לקוחות נוספים שלנו הם מפעלים שרוצים לסחור עם האיחוד האירופי. מפעלים כאלה מקבלים ניקוד אם הם דואגים לאקולוגיה".

עלות הקמת גג ירוק יכולה להגיע למחיר של 500-750 ש' למ"ר. האם המחיר שווה את זה? עשו את החשבון בעצמכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully