וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בקונגו מחריף: האו"ם שלח סיוע נוסף

עידן דורנר

2.11.2008 / 14:28

רבע מיליון בני אדם הפכו לפליטים. 50 אלף הגיעו לעיר גומא, אך לא ברור מה עלה בגורל השאר. ר"מ בריטניה: "יש למנוע מהמצב להחמיר"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

האו"ם החליט על לשלוח מזון ותרופות על מנת לסייע ל-250 אלף בני אדם שנאלצו להימלט מבתיהם בשל הלחימה המתמשכת בקונגו. המשלוח יגיע לעיר גומא ומשם ישונע לאזורים הנשלטים על ידי המורדים, שלוחמים תחת פיקודו של הגנרל לאורן נקונדה.

ברשת ה-BBC דווח, כי שרי החוץ של בריטניה וצרפת, דיוויד מיליבנד וברנאר קושנר, הגיעו לרואנדה כדי לקיים שיחות עם הנשיא פול קוגאמה, במטרה להביא לסיום המשבר. מוקדם יותר הם נפגשו גם עם נשיאה של קונגו, ג'וזף קאבילה, בקינשאסה.

קונגו מאשימה את רואנדה בתמיכה בכוחות המורדים, אך שני המנהיגים הסכימו לקחת חלק בוועידה אזורית, שתתכנס בשבועות הקרובים כדי לדון במשבר. בריטניה וצרפת קראו ליישום הסכמי השלום בין הצדדים ולפירוק כל המליציות החמושות מנשקן.

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון אמר כי "הקהילה הבינלאומית חייבת למנוע מהמצב בקונגו להתדרדר למה שקרה ברואנדה". 800 אלף בני אדם נהרגו בשנת 1994 ברצח עם, שהוא המקור לסכסוך הנוכחי.

50 אלף פליטים בעיר גומא

בעוד פעילי הסיוע מקווים שהמאמצים הדיפלומטיים יצלחו, הם לא ממתינים בחיבוק ידיים. מאז שהלחימה באזור החלה לפני כחודשיים, כרבע מיליון בני אדם נמלטו מבתיהם ופעילי הסיוע ההומניטירי נאלצו להשעות את פעילותם באיזורים רבים.

50 אלף מהפליטים הגיעו לעיר גומא, בירת המחוז הצפוני קיבו, אך אין מידע לגבי מיקומם של שאר הפליטים. לא ברור כיצד הם שורדים ומה עלה בגורלם. בכירים באירופה קראו ליצירת מסדרון חירום לגומא בדחיפות. שר החוץ הבריטי מיליבנד אמר כי "האנשים האלה צריכים סיוע הומניטרי מאובטח".

מיליבנד וקושנר ביקרו אתמול במחנה פליטים בגומא והמאבטחים שלהם נאלצו להדוף את הקהל הרב שצר עליהם. פליטים רבים ניסו לבשל ארוחות מהמזון שהועבר על ידי ארגוני הסיוע ואחרים חיפשו מקלט מהגשם. חלק מהפליטים ניסו לצעוד בחזרה לבתיהם דרך שטחים שנשלטים כעת בידי כוחותיו של נקונדה, שהקימו מחנות מחוץ לגומא.

בארגוני הסיוע של האו"ם הביעו דאגה בשבוע שעבר ואמרו כי מחנות פליטים שהכילו 50 אלף פליטים ברוטשורו, הנמצאת 90 ק"מ מגומא, פונו בכוח, נבזזו והושמדו על ידי המורדים.

בריטניה מתנגד לשליחת חיילים נוספים

ארה"ב הביעה תמיכה בשליחת חיילי או"ם נוספים לכוחות שכבר מוצבים בקונגו. עם זאת, מיליבנד טען כי יש לתגבר את 850 החיילים המוצבים בגומא על ידי שליחת חלק מ-16 החיילים המוצבים בשאר קונגו והתנגד לשליחת כוחות בריטים חדשים למדינה.

לטענת מנהיג המורדים הגנרל נקונדה, כוחותיו נלחמים כדי להגן על בני שבט הטוטסי מפני האלימות של מורדים משבט ההוטו הפועלים מרואנדה, ושלטענתו לקחו חלק ברצח העם. הממשלה בקונגו הבטיחה למנוע מבני שבט ההוטו מלפעול בשטחה, אך לא עשתה כן.

בנוסף, הושמעו טענות כי ישנה קואליציה בין צבא קונגו ללוחמי גרילה מההוטו. הממשלה בקונגו מצידה, האשימה את רואנדה בסיוע למורדים ולנקונדה. רואנדה הכחישה את ההאשמות, אך פלשה פעמיים לשכנתה בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully