וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו נזכרו: הממשלה תפסיק הסיוע למאחזים

פנחס וולף, יהושע בריינר וגדעון צנטנר

2.11.2008 / 17:35

בתום ישיבה שעסקה באלימות המתנחלים, החליטה הממשלה להפסיק כל סיוע למאחזים הבלתי חוקיים. מועצת יש"ע: "שערורייה"

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק)

הממשלה החליטה הערב (ראשון) להפסיק את הסיוע הישיר והעקיף למאחזים הבלתי חוקיים. בתום ישיבת ממשלה מיוחדת שעסקה באלימות המתנחלים בגדה המערבית החליטו גם השרים על הגברת האכיפה בשטחי הגדה.

מועצת יש"ע גינתה את החלטת הממשלה ומסרה כי "ההחלטה נגד המאחזים היא החלטה שערורייתית ודמגוגית של ממשלה בתקופת בחירות. אין כל קשר בין התופעות שנדונו היום בישיבת הממשלה לבין סוגיית המאחזים". עוד נמסר כי "החלטת הממשלה היא בבחינת ענישה קולקטיבית ומניעת שירותים חיוניים מאזרחים נאמנים שכל חטאם הוא שהם גרים בישובים שמדינת ישראל בנתה, שווקה בהם יחידות דיור, אך טרם השלימה את הליכי אישורם".

יו"ר מרצ, חבר הכנסת חיים אורון, הגיב בספקנות להחלטת הממשלה: "אנחנו שבעי החלטות", אמר. "המבחן של ההחלטה הזו יהיה בביצועה ובעמידתה של הממשלה מול פורעי החוק בימין הקיצוני".

בתוך כך, המשנה לראש הממשלה חיים רמון התייחס בישיבה לאלימות המתנחלים בגדה המערבית."יש כיום אפליה בדין - יש אפרטהייד נגד הפלסטינים והעדפה של המתפרעים היהודים". לדבריו, "קבוצה של מאות מתנחלים החליטו להכריז מרד נגד מדינת ישראל. כיצד הממשלה היתה מתייחסת אילו זה היה נעשה מצד ערבים? מדוע לא מרחיבים את צווי ההרחקה והצווים המנהליים נגד מתנחלים?".

גם שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר תקף את המתנחלים המתפרעים: "אנחנו דפוקים משום שאנחנו מפחדים והם קוראים את החולשה הזאת. צריך לעשות פה בליץ, לעצור פעם אחת את כל המאות הללו ולשים אותם בבית הסוהר כדי לעצור את זה".

קודם לכן ראש השב"כ יובל דיסקין הזהיר מפני רצח פוליטי נוסף בישראל. בישיבת הממשלה בנושא אכיפת החוק בשטחים אמר דיסקין לשרים, כי "דווקא היום, ערב רצח רבין, אנו מזהים נכונות בקרב הימין הקיצוני להשתמש בנשק חם כנגד מנהיגים בניסיון לסכל תוכנית מדיניות". דיסקין הוסיף כי הנושא הזה מטריד אותו במיוחד.

דיסקין גם התייחס לתרחישים האפשריים לאחר פינוי ישובים בגדה ואמר: "אם יהיה פינוי של מאחזים ויישובים, היקפי העימות בין פעילי גבעות לכוחות הביטחון יהיו גדולים יותר ממה שיש היום ומה שהיה בהתנתקות". לדבריו, "מה שאנחנו רואים היום זה התוצאה של שבר עמוק שקיים בקרב הציבור האמוני, לא רק בתוך יהודה ושומרון ונמשך מההתנתקות ודרך עמונה".

דיסקין הוסיף כי "יש נכונות בקרב הציבור הזה לנקוט באלימות. לא ברמה של אבנים, אלא ברמה של נשק חם כדי למנוע ולעצור תוכנית מדינית כזו או אחרת". לדבריו, מלא "אחד הדברים המתסכלים הוא שאין לנו במדינה מענה לטפל בסוגיה הזאת". גם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז התייחס לבעיית האכיפה ואמר: "צריך לומר ביושר שהיה מסר כפול לאורך השנים. היו הצהרות, אבל היתה התעלמות, עצימת עיניים ואפילו סיוע לגורמים בשטח בדרכים שונות. צריך להיות במקביל מסר אחיד ופעילות יזומה ואינטנסיבית של גורמי האכיפה , כולל אמצעים מנהליים שצריך להפעיל, כמו צווי הרחקה והגבלה וגם בתחום התקצוב".

"רוב המתנחלים שומרי חוק"

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, התייחס בישיבה לאלימות במאחז פדרמן-תור, ואמר: "בעיני רוב תושבי יהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, אוהבי העם והארץ. אך יש קבוצה קטנה שפרקה כל עול ומאיימת על תקינות שמירת החוק וזה בלתי נסבל. זה מאיים על שמירת החוק. לרוב זה מלווה באלימות כלפי כוחות הביטחון וזה בלתי נסבל. יש מצב שאנשים נעצרים ומובאים לבית המשפט ואז משוחררים לחזור למעשים האלימים".

יו"ר קדימה ציפי לבני אמרה כי "זהו מבחן של הממשלה באם היא מצליחה לאכוף את החוק על אזרחיה ועלינו לעמוד במבחן הזה עכשיו". לדבריה, "תהליך האכיפה והענישה חייב להיעשות ללא פשרות ומהר. המסר הזה חייב להיות ברור ומצד כולם - ללא קשר לעמדתו הפוליטית של אדם. מי מהפוליטיקאים שינסה לנצל את המשבר סביב אכיפת החוק להשגת רווחים פוליטיים על ידי התקרבות לסקטור מסוים, יפגע ביכולת שלנו כמדינה להתמודד עם המשבר הזה".

אולמרט התייחס גם לפרישת חברי הכנסת יוסי ביילין ורן כהן מהפוליטיקה ואמר כי "מדובר שבשני אנשים בעלי תרומה רצינית, גם בעשייה הממלכתית וגם בעשיה הציבורית שהתאפיינה בתרומה לנושאים מדיניים וחברתיים. בשם ממשלת ישראל אני מודה להם על תרומתם ומאחל הצלחה בהמשך הדרך".

"עלייה בהיקף האלימות בגדה"

השר לביטחון פנים אבי דיכטר (קדימה) אמר בישיבת הממשלה, כי "יש עלייה של יותר מעשרה אחוז בהיקף האירועים ביהודה ושומרון בהשוואה לשנה שעברה. המאפיינים הם של פגיעה, איומים, והכנסת מונחים שמצביעים על הקצנה".

דיכטר ציין עוד, כי חלה עלייה במעורבות קטינים וכי ההורים אינם פועלים נגדה. לדבריו, בהשוואה לשנת 2007, השנה הוכפל מספר כתבי האישום שהוגשו וכן מספר הנאשמים. בנוסף, מספר הבקשות למעצר והארכת מעצר גדל פי חמישה.

דיכטר הזהיר, כי יש נכונות גוברת של קיצוניים לפעול באלימות כנגד גורמי צבא ומשטרה. לדבריו, היכולת להתמודד איתם תשפיע על האלימות שהם מפעילים כנגד אוכלוסיה פלסטינית ונגד איומים שהם מפנים אפילו נגד ראשי ההתיישבות ביו"ש. כמעט בלתי אפשרי להגיע לענישה בבית משפט, מכאן שיש רתיעה להגיע לכתבי אישום גם כשיש אישום ביד".

בתוך כך, האגודה לזכויות האזרח מסרה בתגובה לדברי אולמרט על מיגור אלימות המתנחלים, כי "מי שבמשך שנים רבות הקל ראש באלימות המתנחלים כלפי פלסטינים, אל יהא מופתע כאשר אותה אלימות מופנית גם כנגד חיילי צה"ל ומחלחלת לתחומי הקו הירוק". באגודה מציינים, כי זה שנים רבות הם התריעו על התפקוד הלקוי של כוחות הביטחון, "שנמנעים מלבצע את תפקידם – אכיפת החוק בשטחים הכבושים", אך פניותיהם ליועץ המשפטי לממשלה לא זכו לכל התייחסות".

תנועת נאמני ארץ ישראל הגיבה לאזהרת ראש השב"כ ומסרה כי "חבל שדיסקין אשר עומד בראש גוף שאמור לעסוק בביטחון המדינה מנסה לקדם מגמות פוליטיות וחוזר לדברים שעשה בעבר- כמו פרשת אבישי רביב. מדובר בטענות דמיונות והזויות הנובעות ממגמה להשחיר את פני בוני הארץ אשר מוסרים נפשם למען ארץ ישראל".

פעיל הימין איתמר בן גביר אמר בתגובה לביקורת שהשמיע ראש הממשלה על אלימות פעילי הימין הקיצוני. "מדהים לראות איך ראש הממשלה מתערב בהליך השיפוטי ומנסה לרמוז לשופטי ישראל להחמיר עם פעילי הימין", אמר בן גביר. "לאן נעלמו אבירי זכויות האזרח ושומרי הדמוקרטיה שידרשו מאולמרט לא להתערב בהחלטות. ובכלל, עדיף שראש הממשלה יתעסק בכתבי האישום שלו".

עימותים אלימים במאחז פדרמן-תור

לפני כשבוע פונה ונהרס מאחז פדרמן-תור, אלא שביום חמישי האחרון הונחה אבן פינה למאחז חדש במקום. באותו לילה הגיעו מאות שוטרים, חיילים ולוחמי מג"ב למאחז החדש והחלו בפינויו. עימותים אלימים פרצו בין המתנחלים לכוחות והפינוי הופסק. במהלך העימותים נפצעו חמישה בני אדם, ביניהם שני לוחמי מג"ב, ושלוש נערות נעצרו.

הפינוי הראשון של המאחז הוביל לביטויים קשים כלפי חייל צה"ל שהושמעו מפי מתנחלים. ביום חמישי נעצר שמואל בן ישי, תושב קריית ארבע, שצוטט באמצעי התקשורת כמי שמאחל לחיילי צה"ל ש"גורלם יהיה כגורל גלעד שליט". הוא נחקר במשטרת מחוז ש"י ושוחרר לאחר מכן בערבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully