וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דני האדום" קורא לכם לצאת למהפכה ירוקה

אייל דץ

2.11.2008 / 13:35

דניאל כהן- בנדיט, אז מנהיג מרד הסטודנטים בצרפת 68' והיום ראש מפלגת הירוקים האירופית, הגיע לישראל. "אל תתייאשו מהמצב"

נעם כהן

(צילום ועריכה: נועם כהן)

הכרס אמנם תפחה, וגם רעמת השיער הלכה ונעלמה, אבל הלהט בעיניים הכחולות של דני כהן-בנדיט הידוע יותר בכינויו "דני האדום", הוא אותו להט משנת 1968, השנה בה עמד בראש מרד הסטודנטים המפורסם בהיסטוריה. אתמול בערב, (שבת) הוא נשא דברים בפני עשרות צעירים תל אביבים משולהבים וביקש מהם לא לוותר על חלום המהפכה. "העולם משתנה", אמר להם, "הניאו ליברליזם מת ואנחנו צריכים להמציא חזון חדש, חזון סביבתי חברתי".

בתחילת הערב נשא דברים המועמד לראשות העיר תל אביב, דב חנין, שדיבר על החיבור בין "הירוק לאדום". אחריו דיבר ערן בן-ימיני , מייסד ארגון הסטודנטים המוערך "מגמה ירוקה". בן-ימיני הכריז על הקמתה של "התנועה הירוקה", מפלגה חדשה, ששמה לה למטרה לפעול למען שנוי סדר היום הסביבתי-חברתי-כלכלי של מדינת ישראל ושתתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. את הערב הנחה מר עופר ברונשטיין, נשיא הפורום הבינלאומי לשלום.

אחרי דברי הפתיחה הופנו הזרקורים לעבר כהן-בנדיט, שדיבר על התקווה החדשה שהתעוררה בעולם בעקבות בחירתו הצפויה של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב. "אם אובמה יבחר, יפתח חלון הזדמנויות לשנות דברים רבים בעולם", אמר, "עיקר הדיון נע סביב החיבור בין משנה סביבתית למשנה חברתית. אי אפשר להילחם על הסביבה מבלי להילחם על זכויות אדם. לא ניתן להילחם על עץ מבלי להילחם על האנשים שגרים לידו". הוא ביקר את הטרנד הירוק שעליו רוכבות מפלגות רבות בעולם וחזר והדגיש שאי אפשר להיות אקולוגי מבלי להיות חברתי.

"אף פעם לא הייתי קומוניסט"

כהן-בנדיט מתח ביקורת על הפוליטיקאים הישראלים, אך טען כי למרות הייאוש האוחז בציבור הישראלי בגלל השחיתות הציבורית, אסור לו להתייאש. "אתם לא צריכים לחכות עד הבחירות, אלא לפעול ולשנות את המצב. אתם צריכים להחליט שמגיע לכם יותר. אני מודע לעובדה שהמון אנשים מאסו בפוליטיקה ולא רוצים לשמוע עליה, אך באותו זמן הם גם לא רוצים את המצב הקיים".

כהן-בנדיט, בן להורים ניצולי שואה, מתח ביקורת על היחס של השמאל האירופי כלפי ישראל. "להחרים את ישראל זו לא הדרך", אמר. הוא גם חשף את העובדה כי למרות הכינוי "האדום". הוא אחד המתנגדים החריפים לקומוניזם. לדבריו, "הקומוניזם נכשל".

בראיון לוואלה! חדשות אמר כהן-בנדיט כי הוא לא שולל מהפכת סטודנטים גם בישראל. "שבועיים לפני ההפגנות הגדולות בצרפת של 68', אמרו כולם למה בכל העולם הסטודנטים מפגינים חוץ מהסטודנטים הצרפתים וראינו מה קרה בסוף". אמר כהן- בנדיט.

"דני האדום", פרץ לתודעה הציבורית בשנות ה-60. אז, כסטודנט לסוציולוגיה פרוע שיער, הוא היה ממנהיגי מרד הסטודנטים המפורסם בצרפת. היום, ארבעים שנה אחרי, עומד כהן- בנדיט בראש מפלגת הירוקים הצרפתית, ומשמש כנשיא משותף של הקבוצה הירוקה בפרלמנט האירופי. כהן-בנדיט נחשב לאחד מהפוליטיקאים הנערצים ביבשת ומי שמשנתו הסביבתית והחברתית השפיעה רבות על הלך המחשבה באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully