וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בארה"ב: מי יותר ירוק?

טלי גולדשטין

4.11.2008 / 17:09

המועמדים לנשיאות ארה"ב חלוקים בכל הסוגיות האפשריות וגם לגבי מדיניות האנרגיה. מי מהשניים יבטיח לנו אוויר נקי יותר לנשימה?

מדיניות האנרגיה האמריקאית הפכה לסוגיה משמעותית בבחירות השנה על רקע העלייה במחירי הנפט ורצון שני המועמדים לצמצם את תלות ארצות הברית בנפט מיובא. לברק אובמה ולג'ון מקיין יש הרבה מה להגיד ביחס לנושאים השונים הנכללים בסוגיית האנרגיה.

קידוחים לחופי ארה"ב: אובמה מתנגד למורטוריום של הקונגרס לגבי קידוחים באדמות פדרליות לחופי המדינה, אך כעת הוא טוען כי יתמוך בהרחבה מוגבלת של הקידוחים כחלק מחקיקה רחבה יותר שתעזור לפתור את בעיות האנרגיה של ארה"ב. מקיין תומך בהרחבת הקידוחים על מנת לנצל את עתודות הנפט הלא מנוצלות של ארה"ב. "אנחנו עדיין יכולים לעשות זאת בדרך שתגן על הסביבה", אמר.

מקיין מתנגד לשימוש במאגרי הנפט לשעת חירום של ארה"ב, אלא אם כן יחול שיבוש משמעותי באספקת הנפט למדינה. שיבוש כזה יכול לנבוע ממלחמה במזרח התיכון לדוגמה. בשלב מוקדם יותר של הקמפיין, התנגד גם אובמה לצעד כזה, אך כעת הוא תומך בשחרור 70 מיליון חביות נפט גולמי מתוק (crude oil ), שיחליפו בבוא הזמן את השימוש בנפט כבד.

מה יעלה בגורל חברות האנרגיה?

אובמה תומך בהטלת מס על רווחים מיוחדים, גדולים, חד-פעמיים, כמו למשל רווחים כתוצאה מזינוק במחירי אנרגיה (windfall tax ), על חברות האנרגיה הגדולות. הרווחים מהמסים ישמשו למענקי מס בסך אלף דולר בעבור משפחות מהמעמד הנמוך-בינוני על מנת לעזור להם להתמודד עם העלייה במחירי האנרגיה. מקיין מתנגד למס מסוג זה מכל וכל.

אובמה רוצה ליצור הטבת מס בסך 7,000 דולר בעבור רכישה של מכוניות ידידותיות לסביבה, כגון מכוניות חשמליות. הוא רוצה שעד 2015 ייסעו על כבישי ארה"ב מיליון מכוניות היבריד, להקים תשתית להפצת דלק אתנול ולחייב את כל המכוניות החדשות לכלול מערכת תדלוק גמיש (FlexFuel) עד לסוף כהונתו הראשונה בבית הלבן. מקיין מתנגד להטבות מסוג זה לצריכת דלק אתנול ומעוניין לבטל את מס היבוא על אתנול. באופן כללי, הוא מתנגד לסובסידיות ולמסים שמשבשים את השוק החופשי. הוא תומך בהטבת מס בסך 5,000 דולר בעבור רכישת מכוניות שלא פולטות פחמן דו חמצני, מכוניות רגילות יקבלו הטבות בהדרגה. הוא גם תומך במעבר למכוניות בעלות מערכת תדלוק גמיש.

אומרים לא לפרשת אנרון

אובמה מציע לסחור בחוזים העתידיים על הנפט אך ורק בבורסות הנתונות תחת רגולציה. הוא רוצה שקיפות גדולה יותר לגבי קרנות וכלים פיננסיים המושקעים בחוזים עתידיים. הוא תומך בחקיקה המורה לוועדה למסחר בחוזים עתידיים על סחורות (CFEC ) לבצע פיקוח הדוק יותר על השוק ולעשות כל שאפשר על מנת למנוע חזרה של מקרה אנרון (ברוקרית האנרגיה שקרסה לאחר חשיפת הונאה חשבונאית מהגדולות בהיסטוריה הפיננסית של ארה"ב).

מקיין הביע דאגה לגבי היקף הספקולציות הגבוה שמתרחש בבורסות החוזים העתידיים. גם הוא זוכר את פרשת אנרון ולא רוצה להיות עד להישנותה. תומך בביקורת לשם מניעת מניפולציות בשווקים וביישום רפורמה בחוקים המפקחים על שוק החוזים העתידיים על הנפט על מנת להופכם לשקופים יותר.

לגבי אנרגיה גרעינית, סוגיה שנויה במחלוקת בקרב מדינאים ומומחים לאנרגיה חלופית, מקיין רוצה להקים 45 כורי גרעין חדשים עד 2030 ובסופו של דבר היה רוצה להקים 100 כורים חדשים בארה"ב. הוא תומך באחסון דלק גרעיני במתקן בהר יוקה שבמדבר נוואדה – תוכנית לה מתנגדים בתוקף תושבי המדינה מחשש להשלכות הבריאותיות.

אובמה תומך בפיתוח אנרגיה גרעינית אך טוען כי הטמנת פסולת גרעינית ממפעלים אמריקאים היא לא פתרון. הוא מתנגד לתוכנית הר יוקה.

מקיין תומך בביטול זמני של המס על הדלק בעונת הקיץ, בה עולה הביקוש באופן מיוחד. הוא יפנה משאבים מהממשלה על מנת לממן תוכניות במגזר תחבורה שמומנו בעבר על ידי המסים. אובמה מתנגד לביטול הזמני של המס הפדרלי. לטענתו, השהיית המס תחסוך למשפחה פחות מ-30 דולר ואינה מהווה פתרון אמיתי.

די לפליטות

אובמה רוצה לצמצם עד 2050 את היקף פליטות גזי החממה ל-80% מהרמה שנרשמה בשנות ה-90, לצמצם את היקף הפליטה לרמה של שנות ה-90 עד 2020 ודורש מספקיות דלק לצמצם את השימוש בפחמן ב-10% עד 2020. מקיין מעדיף את השיטה הדוגלת בבורסת מסחר במכסות על הפליטות. הוא יזם את החוק מ-2007 שקרא לקיצוץ הפליטות ב-30% עד 2050.

מקיין רוצה שארה"ב תשתחרר כליל מהתלות שלה בנפט מיובא עד 2025. אובמה רוצה לצמצם את צריכת הנפט הכוללת ב-35% - או 10 מיליון חביות נפט ליום – עד 2030 כפתרון לצמצם התלות בנפט המיובא ממדינות אופ"ק. אובמה מתנגד לקידוח בשמורת הטבע הארקטית באלסקה. מקיין מעוניין להרחיב את הקידוחים בתוך ארה"ב, אך מתנגד גם הוא לקידוח השמורה לעת עתה.

לגבי השקעות בפיתוח אנרגיה חלופית, אובמה רוצה להשקיע 150 מיליארד דולר במהלך 10 שנים בייצור אנרגיה ממקורות חלופיים ולהכפיל את היקף ההשקעה במחקר ופיתוח מקורות אנרגיה חלופיים כגון אנרגיית רוח, אנרגיה סולארית ואנרגיה מביומסה (הפיכת זבל ביולוגי לאנרגיה). מקיין מציע פרס בסך 300 מיליון דולר ליצרנית מכוניות שתפתח סוללה שץעזור לאמריקה לבטל את תלותה בנפט. הוא יתחייב להשיקע 2 מיליארד דולר בשנה לקידום טכנולוגיות נקיות מפחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully