וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון קוריאה לא מתרגשים מהמשבר הכלכלי

עידן דורנר

30.10.2008 / 12:35

המדינה הקומוניסטית המחזיקה בנשק הגרעיני מכחישה שמועות על הידרדרות במצב בריאותו של מנהיגה. צפו בצילום הנדיר מפיונג יאנג

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל. קריינות: אילן שניג)

למרות שמועות הולכות וגוברות על מצבו הבריאותי של מנהיגה צפון קוריאה קים ז'ונג איל ומאבקי כוח בין אנשי מפתח במדינה, המועניינים לתפוס את מקומו, בבירה פיונג-יאנג מנסים לשדר "עסקים כרגיל".

השמועות על מצבו של קים החלו להתפשט לאחר שלא הופיע במצעד צבאי, ממנו לא נעדר מעולם. בתחילת החודש פרסמה הטלוויזיה בצפון קוריאה תמונות של קים עורך הופעות פומבית, לאחר שלא נראה במשך 50 ימים. הוא נראה צופה במשחק כדורגל ומבקר ביחידה צבאית של נשים. מומחים בדרום טענו כי התמונות צולמו כמה חודשים קודם לכן, דבר שהגביר את השמועות על מצבו.

כלי תקשורת ביפן דיווח אתמול (רביעי) כי רופא צרפתי עושה דרכו למדינה הקומוניסטית על מנת להעניק טיפול רפואי לקים. ארה"ב ודרום קוריאה טוענות כי ככל הנראה, קים לקה בשבץ בחודש אוגוסט האחרון, אך הוא עדיין שולט במדינה, שמחזיקה בנשק גרעיני. הקים ירש את השלטון מאביו, קים איל סונג, שהיה שליטה הראשון.

ראש ממשלת יפן טרו אסו אמר לפרלמנט היפני ביום שלישי כי קים כנראה מאושפז בבית החולים, ואישר כי המומחה הצרפתי אכן מתכנן לבקר אותו. עם זאת, אחד ממנהיגי ארגון הסיוע הדרום קוריאני לשכנה מצפון אמר לאחר ביקור בין ארבעה ימים בפיונג יאנג, כי לא הבחין בשינוי כלשהו במדינה, לעומת הביקור שערך במדינה בשנת 2005.

22 מיליון בסכנת רעב

המומחים מעריכים כי סביר להניח שצפון קוריאה המסוגרת לא נפגעה מהמשבר הפיננסי העולמי. הכלכלה במדינה נסמכת על אידיאולוגיה של ייצור עצמי, ורק בשנים האחרונות החלו לצוץ בה מספר שווקים ברחובות. לא פועלת בה בורסה ומבקרים זרים משלמים על הכל במטבע זר, בשערי חליפין שקובע הממשל.

הכלכלה במדינה היא אחת העניות בעולם. 22 מיליון תושביה נמצאים בסכנת רעב תמידית, וההכנסה לנפש מוערכת בכ-400 דולר בשנה, כשני אחוזים מההכנסה הממוצעת לנפש של דרום קוריאה. המשבר הכלכלי הגלובלי הגיע בזמן לא טוב עבור מנהגיה, שהחלו להסיר לאחרונה חלק מההגבלות שהטילו על קשרים עם מדינות העולם כשהסכימו לוותר על הנשק הגרעיני, בתמורה לחבילת סיוע כלכלית ולהסרת שמה של המדינה מרשימת המדינות התומכות בטרור.

כלכלת המדינה דווקא שגשגה בשנות ה-70, אך מאז המדינה הפכה לאחת הכלכלות הכושלות בעולם. צפון קוריאה תלויה לחלוטין בסיוע חוץ מסין ודרום קוריאה. למבקרים במדינה אסור להכניס טלפונים סלולריים, והתושבים המקומיים נאלצים לבקש אישור על מנת לנוע ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully