וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקן מזוהם

אייל דץ

30.10.2008 / 13:00

הייתם מצפים ממכון התקנים להיות מדוייק ואובייקטיבי, אבל העובדה שבחר במפעלים מזהמים לקבלת תו הזהב, מעוררת חשד

הכרזתו של מכון התקנים הישראלי היום (חמישי) על הארגונים הזוכים בתו הזהב והפלטינה הצליחה לעורר את חמתם של ארגון "מגמה ירוקה". לטענת הארגון, בין רשימת הזוכים בתו היוקרתי נמצאים ארגונים מזהמים רבים. "לא ייתכן שמפעלים שמזהמים את הסביבה וגורמים לתחלואה ולמוות יקבלו על זה פרס". אומרים במגמה ירוקה. "כשם שלא מעניקים פרס לפושע שעובר על החוק, כך מדינת ישראל, אסור שתעניק פרס למפעלים שפגעו ופוגעים בבריאות הציבור".

עיקר זעמם של פעילי הארגון מופנה להחלטה להעניק תווים למפעלים "חיפה כימיקלים (חכ"ל) דרום" ו"כרמל אולפינים" שכל פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, חרג בשנים האחרונות מהתקן המותר ונחשב לאחד ממוקדי הזיהום הגדולים באזור. בחודש יוני האחרון, אף הגיש המשרד להגנת הסביבה כתב אישום כנגד החברה, וכנגד שניים ממנהליה, בגין גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר והפרת תנאים ברישיון העסק. כרמל אולפינים הורשעה בשנה שעברה בזיהום אוויר במפרץ חיפה באוקטובר 2003, ונקנסה ב-600 אלף שקל. לטענת אנשי מגמה ירוקה רק בשבוע שעבר נמדדה בחברה סטייה מהתקן המותר. לפני כשבועיים הגיש אריה ברנשטיין, נהג מונית תושב קריית-טבעון, תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד החברה בשל זיהום אוויר שבו היא הורשעה.

מכון התקנים הישראלי העניק את תו הפלטינה היוקרתי לשנת 2009 ל-17 חברות ישראליות הנושאות לפחות חמישה תווי איכות ואת תו הזהב, הנושא 4-3 תווי איכות, ל- 253 חברות. תווי הזהב והפלטינה הם תעודות המוענקות לארגונים אשר התאפיינו ברמת איכות ומצוינות גבוהה ונושאים שלושה או ארבעה תווי איכות המעידים על התאמת מערכות ניהול, תהליכים ומוצרים לתקנים ישראלים ובין-לאומיים.

דורון תמיר מנכ"ל מכון התקנים, אמר לוואלה! חדשות כי מכון התקנים מעניק תווים על עמידה של עסק בדרישות התקן. לדבריו, "ישנם כמה סוגי תקנים ואנחנו מעודדים מפעלים לעמוד בכמה שיותר תקנים בינלאומיים. פעם בשנה אנו בודקים האם המפעל עומד בתקן ואם הסוקר שלנו מגלה שלא אנו לוקחים לו את התו". לדבריו של תמיר, "התקנים לא מתייחסים לאירוע כזה או תקלה אלה לאופן שהעסק מטפל בה והאם בוצעו הפעולות הדרושות על מנת שהתקלה לא תחזור שוב. התווים שניתנו היום לא ניתנו על פעילות ספציפית באיכות הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully