וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ התערב, שנת הלימודים תיפתח כסדרה

נעמה טלמור

30.10.2008 / 13:35

המשבר בהשכלה הגבוהה הגיע לקצו: בפגישה בין נציגי האוצר לראשי האוניברסיטאות החליט אולמרט על העברת תוספת של 515 מיליון ש"ח לאוניברסיטאות. תמיר: "זו החלטה מאוד חשובה"

גדעון צנטנר

(צילום: נועם כהן, עריכת וידאו: ענת ברק)

לאחר שבועות של משא ומתן וחילופי האשמות, הגיעו היום (חמישי) ראשי האוניברסיטאות ונציגי האוצר להסכמה בעניין המשבר במערכת ההשכלה הגבוהה. ההסכמה הושגה בשל התערבות ראש הממשלה אהוד אולמרט במהלך פגישה עם שר האוצר רוני בר און, שרת החינוך יולי תמיר, נציגי האוצר וראשי האוניברסיטאות. בעקבות החלטת ראש הממשלה הודיעו ראשי האוניברסיטאות כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה.

ראש הממשלה הכריע בדיון כי התוספת התקציבית שתועבר לאוניברסיטאות תעמוד על 465 מליון שקלים. בנוסף יוקצה סכום של 50 מיליון שקלים לצרכי פיתוח, אשר ישולם על ידי המדינה בכפוף לתוכנית שיגישו ראשי המוסדות להשכלה גבוהה בפיקוחה של שרת החינוך.

אולמרט אמר בסיכום הדיון כי "הממשלה רואה חשיבות רבה בהשכלה הגבוהה, בטיפוח המצוינות בחברה הישראלית ובהחזרת מדענים וחוקרים הנמצאים במוסדות אקדמיים ברחבי העולם. כפי שהודעתי ביום שני בכנסת הנחתי את כל הגורמים להיערך לכך שצריך להתערב בכדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים האקדמית". לדברי אולמרט, "המגעים לא הבשילו לכדי הכרעה עד הבוקר ולכן כינסתי את שר האוצר, שרת החינוך, ובכירי מערכת ההשכלה הגבוהה. הודעתי בראש הישיבה שזה לא יהיה מו"מ אלה הכרעה. קיבלתי הכרעה לא קלה וודאי לאוצר. אני מעריץ את היכולת של האוצר להתמודד עם הקשיים. הממשלה הזו נתנה עדיפות לחינוך והיא היתה חייבת לעמוד באתגר".

ראש הממשלה פירט את אופן חלוקת התקציבים. 255 מיליון שקלים לניהול השוטף, 135 מיליון שקלים לפרויקטים מיוחדים שיגובשו על ידי הות"ת. 75 מיליון שקלים להחזרת מדענים וחוקרים לישראל. 50 מיליון שקלים יהיו מיועדים לפיתוח האוניברסיטאות ו יהיו כפופים להכרעה של שר האוצר ושרת החינוך. "זו לא הכרעה קלה אבל הודעתי שאקבל אותה. אין הכרעות קלות לראש הממשלה. ברור שזה יצור קושי שיחייב למצוא את המקורות התקציביים. לא נגדיל את העוגה". אסור היה שאפקיר את מערכת ההשכלה הגבוהה למחלוקות פוליטיות. אני לא חלק מהמשחקים והמלחמות האלה אני דואג לאזרחי ישראל.

"נחזיר את המדענים לארץ"

שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, אמרה בתום הדיון, כי "היתה פה החלטה מאוד חשובה של ראש הממשלה, שאני מברכת עליה. מדובר פה בסכום מאוד גדול, אחרי הרבה מאוד שנים, שמטרתו להחזיר מדענים צעירים לארץ ולפתח השכלה בפריפריה. אלה שתי החלטות מאוד חשובות שהתקבלו".

באשר למקורות התקציביים אמרה השרה: "אלה יעדים מספיק חשובים ועקרוניים כדי למצוא אותם. אני מקווה שבמהלך השנה הנוכחית יפתחו את תכנית החומש במערכת ההשכלה. השנה הזו היא מאוד חשובה מאחר שהיא מבססת תהליך". עוד אמרה תמיר, כי "נתניהו טיפל בחינוך ביד קשה מאוד בעבר, עם קיצוצים של למעלה מארבעה מיליארד שקלים. הכסף הזה חזר למערכת החינוך היסודית בהסכם "אופק חדש" וכעת הוא חוזר להשכלה הגבוהה וזה צעד מאוד משמעותי".

יו"ר המועצה להשכלה גבוהה פרופ' שלמה גרוסמן אמר בתום הישיבה כי הוא מברך את ראש הממשלה ואת שרת החינוך על ההכרעה. "אני שמח ששנת הלימודים יכולה להיפתח כסדרה, ואני מקווה כי בזמן הקרוב נתחיל לעבוד על תוכנית החומש במערכת ההשכלה הגבוהה בכדי שיהיו לנו שנים שקטות", אמר. לדברי גרוסמן, ניתן היה לפתור את המשבר תוך זמן קצר יותר.

ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), בירך "אנו מודים לראש הממשלה, מעריכים את התערבותו לפתרון המשבר ומצפים להודעה רשמית מטעם האוצר שתאשר את ההסכם שהושג".

אולמרט התחייב לפתרון

יו"ר אגודת הסטודנטים בתל אביב גיל גולדנברג בירך על ההחלטה. "אנו מקווים כי מדובר בראשיתו של הליך הבראה כולל של המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ולא בפתרון נקודתי", אמר. יו"ר התאחדות הסטודנטים בועז טופורובסקי הודה גם הוא לראש הממשלה על התערבותו לטובת המערכת להשכלה גבוהה.

יו"ר ועדת החינוך ח"כ הרב מיכאל מלכיאור אמר היום כי הוא מברך על הסרת איום ההשבתה באוניברסיטאות: "האוניברסיטאות בישראל ניצלו ברגע האחרון ממכה ניצחת אשר יכולה היתה למוטט את ההשכלה הציבורית בישראל. אני מברך את רה"מ, שר האוצר ושרת החינוך שהצליחו להסיר את איום השביתה. עם זאת זהו פתרון זמני בלבד ועל כן אני קורא לפתוח מייד במו"מ על הסכם רב שנתי להחזרת כלל הסכומים שקוצצו, דבר אשר יוציא את האקדמיה מן המשבר העמוק בו היא עדיין מצויה"

פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות עמדה בסכנה לאחר שבמערכת ההשכלה הגבוהה דרשו העברה של 480 מיליון שקלים כפי שקבע דו"ח שוחט. אמש התפוצץ המשא ומתן בין נציגי משרד האוצר לבין ראשי האניברסיטאות, ארבעה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים. נציגי האוצר מסרו שאין בכוונתם להיענות לדרישה להעברת התקציב.

אמש ניסו עשרות סטודנטים לפרוץ למשכן הכנסת, אולם נהדפו על ידי אנשי משמר הכנסת. יו"ר התאחדות הסטודנטים בועז טופורובסקי עוכב לחקירה, אך זמן קצר לאחר מכן שוחרר. מוקדם יותר ניסו הסטודנטים לפרוץ גם למשרד האוצר, אך נהדפו בידי המאבטחים במקום. הדבר אירע במהלך הפגנה שקיימו מאות סטודנטים ואנשי סגל האוניברסיטאות בקריית הממשלה בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully