וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג המורדים בקונגו הכריז על הפסקת אש

עידן דורנר

29.10.2008 / 22:02

לאורן נקונדה, שכוחותיו התקדמו אל עבר העיר גומא, הודיע כי הוא מצפה מהממשלה ללכת בעקבותיו. עשרות אלפים נמלטו מבתיהם

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מנהיג המורדים בקונגו לאורן נקונדה, שכוחותיו התקדמו היום (רביעי) אל עבר העיר גומא, הודיע כי הכריז על הפסקת אש בלחימה. הוא קרא לממשלת קונגו ללכת בעקבותיו. אלפי בני אדם אולצו להימלט מבתיהם בימים האחרונים, לאחר שהלחימה במזרח המדינה הסלימה.

נקונדה אמר לרשת ה-BBC, כי "אנו לא רחוקים מגומא, אך כיוון שהעיר נמצאת במצב קשה החלטנו להכריז על הפסקת אש חד צדדית". הוא הוסיף כי מטרת המורדים היא להגן על קהילת הטוטסי מפני התקפות שבט ההוטו הרואנדים, שחלקם מואשמים בכך שלקחו חלק ברצח העם שבוצע שבשנת 1994.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס היום למשבר בקונגו, ואמר כי "האלימות הגוברת במזרח קונגו יוצרת משבר הומניטרי, שעלול להיות בעל השלכות טרגיות לאזור כולו". ארה"ב הודיעה כי החיילים הרואנדים לא מעורבים ישירות בלחימה במזרח קונגו, אך המורדים פועלים משטח רואנדה על מנת להתקדם על עבר הערים במזרח קונגו.

אלפי פליטים הגיעו בימים האחרונים לגומא, כדי להימלט מהקרבות. חיילי צבא קונגו נסוגו ממעוזים רבים ויצרו תחושת פאניקה בקרב תושבי המדינה. חילופי אש כבדים נרשמו לאורך הגבול עם רואנדה. אתמול השתלטו תומכיו של נקונדה על העיר רוטשורו, הסמוכה לגבול עם רואנדה. המורדים הצליחו גם להשתלט על מפקדה של פארק, שמשמש כביתן של רבות מגורילות ההרים, הנמצאות בסכנת הכחדה.

כוח השלום הגדול בעולם

נשיא קונגו ג'וזף קבילה קרא לאו"ם לשלוח חיילים נוספים למדינה, בנוסף ל-17 אלף חיילי כוח השלום שכבר מוצבים בה, ומרכיבים את כוח השלום הגדול בעולם. צרפת, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, אמרה כי היא תומכת בשליחת כוחות נוספים לאיזור הקרבות. לדברי שר החוץ הצרפתי ברנאר קושנר, כ-1,500 חיילים אירופאים יכולים להגיע לקונגו תוך 10 ימים.

רואנדה הואשמה בתמיכה במורדים ובנקונדה, שעזב את הצבא והקים מליציה חמושה משלו. הנשיא קבילה שלח שני שליחים לרואנדה בכדי לנהל מו"מ לסיום המשבר. "הם מאשימים אותנו, אך לא בצדק", אמר נשיא רואנדה ג'וזף מוטאבובה.

בחודש ינואר האחרון נחתם הסכם שלום בין הממשלה לקבוצת המורדים בגומא. למרות שנקונדה חתם על ההסכם, הוא סירב לפרק את המליציה שלו, כל עוד מורדים משבט ההוטו מרואנדה פועלים באזור. כמאה אלף אזרחים נמלטו מבתיהם מאז שהסכם השלום התמוטט באוגוסט. לפי ההערכות, במלחמה שנערכה במדינה בין השנים 1998 ל-2003 נהרגו 5.4 מיליון בני אדם, רובם ממחלות ומרעב.

  • עוד באותו נושא:
  • קונגו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully