וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הנגיד הוריד את הריבית ב-0.5%

נמרוד הלפרן

29.10.2008 / 20:20

הבנק הפדרלי הפחית את הריבית ל-1% - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2004. בכך השלים ברננקי הורדת ריבית מצטברת בשיעור של 4.25% בתוך שנה

הבנק הפדרלי הוריד היום את הריבית בארה"ב ב-0.5% לרמה של 1% - רמתה הנמוכה ביותר מאז שנת 2004 - ועשוי לפי ההערכות לשוב ולהוריד את הריבית השנה לרמתה הנמוכה ביותר מאז שנת 1958, בתקופתו של הנשיא דווייט אייזנהאואר. הבנק הפדרלי השלים בכך הורדת ריבית מצטברת בשיעור של 4.25% בתוך 13 חודשים.

הבנק הפדרלי הוריד מוקדם יותר החודש את הריבית בארה"ב ב-0.5%, ל-1.5%, במסגרת מהלך הורדת ריבית גלובלי מתואם של בנקים מרכזיים ברחבי העולם. זאת, לאחר שהבנק ביצע סדרה של הורדות ריבית בהיקף מצטבר של 3.25% מספטמבר 2007 ועד אפריל השנה.

הכלכלן מרק גרטלר מאוניברסיטת ניו יורק, שותפו לשעבר למחקר של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, העריך היום כי הבנק הפדרלי עשוי להוריד את הריבית בארה"ב לרמה אפסית עד הקיץ הבא במקרה שתירשם החרפה נוספת במחנק האשראי. "סכנת התגברות האינפלציה ירדה מסדר האיום, והסוגיה העיקרית כעת היא עד כמה חמור יהיה המיתון", אמר גרטלר בראיון לבלומברג.

"במקרה שהכלכלה תראה סימנים נוספים של העמקת המיתון, אני מעריך שהבנק הפדרלי יחליט להוריד את הריבית גם מתחת לרמה של 1%", העריך היום לייל גרמלי, לשעבר חבר במועצת הנגידים של הבנק הפדרלי. לדבריו, הבנק הפדרלי עשוי להוריד את הריבית ב-0.5% נוספים בישיבתו הבאה בדצמבר, ולהביא בכך את הריבית לרמות שלא נראו כמותן מאז שנת 1958. "ריבית אפסית היא אפשרות", הוסיף.

באחרונה גברו הסימנים להאטה בכלכלה ארה"ב. הזמנות למוצרים בני קיימא בארה"ב, לא כולל מוצרי תחבורה, נפלו בספטמבר ב-1.1%, בהמשך לנפילה מתוקנת של 4.1% באוגוסט - אשר היתה חדה מזו שעליה דווח במקור - לפי נתונים שפירסם היום הממשל בארה"ב.

נפילה חדה במספר המשרות

מחר צפוי משרד המסחר האמריקאי לדווח כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב רשם צמיחה שלילית של 0.5% במונחים שנתיים ברבעון השלישי של השנה - הירידה החדה ביותר מאז המיתון של שנת 2001.

נתוני מקרו שפורסמו החודש בארה"ב הצביעו על הנפילה החדה ביותר זה חמש שנים במספר המשרות בארה"ב, ועל נפילה חודשית שלישית ברציפות במכירות הקמעוניות בארה"ב - רצף הירידות הממושך ביותר זה 16 שנים.

הורדת הריבית בארה"ב מצטרפת לסבב הורדות ריבית עולמי נוסף שהחל השבוע וצפוי להימשך בשבוע הבא, על רקע ניסיונות ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי תבל למנוע מהמשבר הפיננסי החריף ביותר זה 80 שנים להתפתח לכדי מיתון כלכלי גלובלי.

הבנקים המרכזיים של סין ונורווגיה הודיעו מוקדם יותר היום על הורדות ריבית. סין הורידה את הריבית מרמה של 6.93% לרמה של 6.66% - הורדת ריבית שלישית בתוך שישה שבועות. הבנק המרכזי של נורווגיה הוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 4.75%, ושם קץ בכך לשלוש שנים רצופות של העלאות ריבית.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום כי הבנק המרכזי של יפאן עשוי להחליט מחר על הורדת ריבית. נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, אמר שלשום כי הבנק עשוי להוריד את הריבית בגוש היורו בשבוע הבא, על רקע התמתנות האינפלציה והאטה בביקוש. כלכלנים צופים כי הבנק המרכזי של אירופה עשוי להוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.25% - הרמה הנמוכה ביותר מזה שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully