וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק דורשת מארה"ב: הפסיקו לתקוף משטחנו

עידן דורנר

29.10.2008 / 21:36

בגדד דורשת להכניס שינויים בהסכם הביטחוני עם וושינגטון, על רקע התקיפה בסוריה. בוש: "לא נפגע בעקרונות הבסיסיים"

נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש אמר היום (רביעי) כי הוא מקווה שהסכם על עתיד הכוחות האמריקאים המוצבים בעירק יושג בקרוב. הוא הוסיף כי ארצו קיבלה היום את השינויים שעירק מבקשת לעשות בהסכם הביטחון בין המדינות. "אנחנו מנתחים את השינויים המבוקשים. ברור שאנחנו מעוניינים לעזור ולהיות יעילים, אך בלי לפגוע בעקרונות הבסיסיים ואני סמוך ובטוח שההסכם יאושר", אמר בוש.

עירק דורשת להכניס שינויים להסכם הביטחוני עם ארה"ב, ובין היתר, לאסור על הכוחות האמריקאיים המוצבים בשטחה לפעול נגד שכנותיה, דוגמת המתקפה שביצעה ארה"ב בשטח סוריה, שלטענת דמשק נהרגו בה שמונה אזרחים, וארה"ב טוענת שהיו אלו בכירים באל קאעדה. לטענת עירק, שני הצדדים כבר הסכימו על כך.

היום החלו צוותי משא ומתן אמריקאים לבחון את השינויים אותם דורשת עירק לבצע בהסדר הביטחון, כדי להסדיר את התנאים בהם הכוחות האמריקאים יוכלו לפעול במדינה. הקבינט העירקי הציע את השינויים אתמול ושלח אותם לעיון ארה"ב. שני הצדדים מנסים להגיע להסכמה לפני שהמנדט שהעניקה מועצת הביטחון של האו"ם לארה"ב להציב 150 אלף חיילים יפקע בסוף השנה.

המנדט של האו"ם יפוג בקרוב

ההסכם נחתם בין דיפלומטים אמריקאים בכירים וצוות של נושאים ונותנים עירקים, שנבחרו על ידי ראש הממשלה נורי אל מליכי. אם הניסיון להגיע להסכמה ייכשל והמנדט של האו"ם לא יוארך, פעולותיה של ארה"ב בעירק ייאלצו להיפסק.

בטיוטת הסכם נכתב עוד כי על הכוחות האמריקאים לסגת מעירק עד סוף 2011. הוא מאפשר לעירק לתבוע חיילים אמריקאים המוצבים בשטחה, על פשעים שביצעו בזמן שהם לא בתפקיד. כעת עירק מבקשת לאפשר לה לתבוע אותם בכל עת, כל עוד הפעולה שביצעו לא אושרה על ידי עירק.

בכירים בארה"ב אמרו כי הם לא מעוניינים לשאת ולתת על ההסכם, אך יהיו מוכנים להכניס בו שינויים קלים. כל הסכם חייב את אישור הפרלמנט העירקי. אם לא יושג הסכם, עירק תבקש הארכה למנדט של מועצת הביטחון. לטענת ארה"ב, במידה שלא יקרה אחד מהשניים, היא תאלץ להפסיק כל פעילות בעירק, כולל פטרולים, פרוייקטים של שיקום, ושירותים ביסיסיים כגון פיקוח אווירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully