וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה משתלט לאמריקאים על הטלוויזיה

עידן דורנר

29.10.2008 / 17:25

המועמד הדמוקרטי רכש זמן אוויר במיליוני דולרים וינאם הלילה בתשדיר תעמולה במשך חצי שעה, לפני סדרת הגמר בבייסבול

הקמפיין של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובמה מתכונן לקראת שידור של תשדיר בחירות באורך של חצי שעה, שישודר הערב (רביעי), בשעה 02:00 שעון ישראל, במקביל בשלוש רשתות ארציות. אובמה ינצל את התשדיר כדי לנאום לצופים בסגנון ה"נאום לאומה" השבועי של הנשיא.

עלות התשדיר, שישודר ברשתות CBS, NBC ו-פוקס, מוערכת בכ-6 מיליון דולר, מה שיהפוך אותו לתשדיר הבחירות הפוליטי היקר בתולדות ארה"ב. זאת הפעם הראשונה מאז שנת 1992, אז המועמד העצמאי רוס פרו רכש קטעי זמן אוויר באורך כולל של 30 דקות, שמועמד בוחר להשתמש בפורמט הזה. המועמדים בחרו לא להשתמש בו במשך השנים בשל העלויות האדירות הכרוכות בו.

תשדיר הבחירות ישודר לפני המשחק החמישי בסדרת הגמר של אליפות העולם בבייסבול (ה"וורלד סיריס"), שזוכה לאחוזי צפייה גבוהים. המשחק אף הוזז בחצי שעה, על מנת שהערוצים השונים יוכלו לשדר את התשדיר.

בעצרת בחירות שערך אתמול בפנסילבניה, עקץ מקיין את כוונתו של אובמה לנאום לפני אחד ממשחקי סדרת הגמר של אליפות העולם בבייסבול: "דרך אגב, אף אחד לא יפריע לוורלד סיריס עם תשדירים כשאני אהיה נשיא", אמר לתומכיו הנלהבים.

אשתו של אובמה, מישל, סיפרה כשהתארחה בתכנית האירוח של ג'יי לנו, כי כשאמרה לבנותיה שאביהן עומד לנאום בטלוויזיה בערוצים הארציים ביום רביעי, הבת שאלה אותו "מה, אתה תשתלט לי על הטלוויזיה?", אובמה אמר לה: "לא, לא קנינו זמן אוויר בדיסני או בניקולודיאון". הבת נשמה לרווחה, אמרה "מזל", והלכה.

אובמה משדר 7,700 פרסומות ביום

אובמה החליט לוותר על המימון הציבורי לקמפיין הנשיאות שלו מול המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין. משמעות הצעד היא שהקמפיין שלו ויתר למעשה על למעלה מ-80 מיליון דולר. עם זאת, הצעד אפשר לו לגייס כמה כסף שרק רצה מגורמים פרטיים.

לאובמה יש יתרון אדיר על פני מקיין בגיוס תרומות: הוא גייס למעלה מ-660 מיליון דולר, כפול מהסכום אותו גייס מקיין. הכסף מנוצל ברובו לפרסום טלוויזיוני במדינות המפתח. רק בחודש אוקטובר הוא יוציא 100 מיליון על פרסום טלוויזיוני, יותר מכל קמפיין הבחירות של מקיין, שהוגבל ל-84 מיליון דולר, כיוון שהסכים לקבל מימון ציבורי.

אובמה משדר 7,700 פרסומות ביום ברחבי המדינה, פי שניים ממקיין, והוא יכול להרשות לעצמו פרסומות בנות דקה ויותר, בעוד שאלו של מקיין מוגבלות ל-30 שניות. בחודשים האחרונים הקמפיין של אובמה הרשה לעצמו לשדר פרסומות במהלך משחקי ה-NFL, אופרות הסבון ותוכניות הפריים-טיים, זמן פרסום הנחשב ליקר במיוחד. מירב הפרסום מרוכז בכמה מדינות מתנדנדות.

עד כה הוציא אובמה 150 מיליון דולר על פרסום ברשתות מקומיות, ו-30 מיליון על ברשתות ארציות ובכבלים. סכום המגמד את ה-13 מיליון שהוציא מקיין. אובמה ריכז קמפיין אגרסיבי ברשתות מקומיות במדינות מפתח כמו פלורידה, וירג'יניה וצפון קרוליינה, שבעבר נטו לכיוון הרפובליקנים. .

פרסומות הטלוויזיה מתמקדות בשני נושאים עיקריים: מסים ושוק העבודה מצד אחד ואנרגיה וסביבה מצד שני. בטקסס, 35 פרסומות של אובמה שודרו לא פחות מ-205 אלף פעמים לעומת 28 פרסומות של מקיין, ששודרו 115 אלף פעם. אובמה הוציא הרבה יותר גם על הסברה בנושא ביטוח בריאות, עם למעלה מ-100 אלף שידורים בנושא, פי עשר יותר מיריבו.

הרפובליקנים מתרכזים בקמפיין שלילי

לטענת מומחים בתחום, מעולם לא היתה מערכת בחירות כל כך לא שיוויונית בעבר. פרשנים מאוניברסיטת וויסקונסין חקרו וגילו כי שני המועמדים השקיעו בעיקר בפרסום שלילי על יריבם. הקמפיין של מקיין השתמש במינון גדול יותר של פרסום שלילי: בארבעת החודשים האחרונים 47% משידורי התעמולה של הרפובליקנים היו שלילים, 26% היו חיוביים, ו-27% מעורבים.

אצל הדמוקרטים 35% מהפרסום היה שלילי, 39% חיובי ו-25% מעורב. עם זאת, מהרגע שהדמוקרטים הכפילו את כמות התשדירים, המספרים התאזנו פחות או יותר. אם הבוחרים בארה"ב מרגישים מוצפים בתשדירי תעמולה, הם לא יכולים להאשים רק את שני המועמדים לנשיאות, האחראים רק למחצית מהתשדירים. השאר משודרים על די המתמודדים על מקום בקונגרס ולוביסטים שמנצלים את הבחירות לקידום מטרותיהם. בסך הכל הסכום הכולל של התשדירים הפוליטיים צפוי להיות גבוה ממילארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully