וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: נוציא יותר צווים מנהליים נגד פעילי ימין

יהושע בריינר וניר יהב

29.10.2008 / 13:30

בישיבה בה נכחו ראשי מערכת הביטחון הוחלט לבחון דרכים נוספות להיאבק בהפרות החוק של הימין הקיצוני ביהודה ושומרון

שר הביטחון אהוד ברק הנחה היום (רביעי) להגביר את השימוש בצווי מעצר מנהלים כנגד פעילי ימין ביהודה ושומרון. ברק העביר את ההנחיה לראשי מערכת הביטחון, במסגרת דיון מיוחד שנערך בלשכתו בנושא אכיפת החוק והשטחים כלפי גורמי ימין קיצוניים. במסגרת הדיון, כינס ברק את מה שמכנים במערכת הביטחון "פורום הגדה".

בנוסף, השתתפו בדיון גם בכירי מערכת הביטחון, בהם השר לביטחון פנים אבי דיכטר, הרמטכ"ל גבי אשכנזי, ראש השב"כ יובל דיסקין, מפכ"ל המשטרה דודי כהן ואלוף פיקוד מרכז גדי שמני. בדיון לקח חלק גם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

במהלך הדיון אמר ברק כי "הניסיון לסדוק את סמכות המדינה ונציגיה ביהודה ושומרון היא תופעה חמורה. על גורמי המדינה, מערכת הביטחון, מערכת אכיפת החוק ומערכת הענישה, לתת מענה לתופעה הפסולה ולהביא למיגורה". במהלך הדיון הועלו הצעות להשתמש כנגד פעילי ימין מרכזיים בגדה בתקנות הגנה לשעת חירום שנקבעו עוד בתקופת המנדט הבריטי, שבמסגרתן יכולים שר הביטחון או אלוף פיקוד המרכז להורות על הרחקה והגבלת תנועתם של אזרחי ישראל ואף להטיל עוצר. זאת, מבלי לקבל אישור שופט.

"שימוש באמצעים דרקוניים"

בתקופה הקרובה צפוי ברק לערוך דיונים נוספים בהשתתפות פורום הגדה על מנת לבחון שינויי חקיקה על מנת להיאבק בימין הקיצוני. במהלך הדיון היום עלה הצורך בהקמת צוות תיאום בין הצבא, המשטרה ומערכת בתי המשפט, במטרה לעקוב אחר פעילי הימין. לדברי שר הביטחון, "מצב שבו מתנחל תוקף חייל, אבל בסופו של דבר הוא כלל לא מגיע למעצר, או שמגיע ומשוחרר ללא ענישה הוא בלתי נסבל. חייב להיות מעקב ותיאום בין כל גופי אכיפת החוק בגדה".

לאחרונה ערכו דיון גם היועצים המשפטיים של משרד הביטחון, השב"כ, פיקוד מרכז והמשטרה במטרה לבחון דרכים נוספות לוודא כי אלימות המתנחלים תגיע גם לבתי המשפט. בחודשים האחרונים הוציא אלוף פיקוד המרכז גדי שמני צווי הרחקה מנהליים לארבעה פעילי ימין מרכזיים, דבר שגרר הפגנות קשות מול ביתו של שמני ביישוב רעות.

"במדינה דמוקרטית יש להגיש כתב אישום כלפי מי שעובר על החוק, ולא להשתמש באמצעים דרקוניים הפוגעים פגיעה אנושה בזכויות האזרח", כך אומרים היום בפורום המשפטי למען א"י, בתגובה להנחיית שר הביטחון להוציא צווים מנהליים נוספים כנגד פעילי ימין, "הצווים, שמבוססים על שמועות וחומרים סודיים, אינם מאפשרים לנפגע להתגונן ומזכירים משטרים אפלים. נעתור לבג"ץ בשם כל מי שיוצא נגדו צו הגבלה".

ח"כ אורי אריאל אמר בתגובה, כי "החלטת ברק להגביר את השימוש בצווים מנהליים נגד מתנחלים נוגדת את החלטת הכנסת. ברק מחפש כותרות ועימותים כדי להיחלץ מהמפולת שלו בסקרים. אנו משוכנעים שצה"ל והמשטרה לא יסכימו לשמש כלי משחק בידי ברק ולספק לו את צרכיו הפוליטיים".

מתנועת החזית היהודית נמסר, כי "ברק, שלא מסוגל להשתלט על פורעי החוק מניעלין, מנסה להיות גיבור על יהודים טובים. הצווים לא ירתיעו ולא ישתיקו אותנו, אלא רק ישיגו תוצאה הפוכה- הבערת השטח".

גם ארגון השמאל "יש דין" גינה את מהלכו הצפוי של ברק. "צווי הגבלה מנהליים הינו כלי בלתי-דמוקרטי הפוגע קשות בזכויות האדם", ,נמסר מהארגון. עוד נמסר כי "שר הביטחון מחפש קיצורי דרך ויחסי ציבור שיעניקו תחושה פיקטיבית שמשהו נעשה כדי למגר את טרור המתנחלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully