וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדו"חים מהשטח

אייל דץ

29.10.2008 / 13:20

הרבה האשמות כלפי המדינה, אבל דווקא שתי תוכניות שבוטלו בנוגע להרס שטחים היו נקודת האור העיקרית בדו"ח

החברה להגנת הטבע פרסמה היום (רביעי) את הדו"ח השנתי בנושא שמירה על השטחים הפתוחים בישראל. הדו"ח שבדק את פעילות הממשלה, מינהל מקרקעי ישראל, בתי המשפט, המועצה הארצית והכנסת בנושא שמירה על השטחים הפתוחים, מגלה כי בתחומים רבים, ניכר מחדל של הרשויות השונות במימוש כלים להגנה על השטחים הפתוחים, ולא אחת מתקבלות החלטות שלטוניות המעודדות פיתוח פזרני בקרקע, העומד בסתירה לעקרונות התכנון.

את הביקורת הקשה ביותר בדו"ח סופגת הממשלה. שעל פי הדו"ח לא קיבלה במהלך שנת 2007 שום החלטה חיובית הנוגעת ישירות לשמירה על השטחים הפתוחים, כגון קידום ותקצוב להקמתם של שמורות טבע, גנים ופארקים או עיסוק בנושא חקלאות ידידותית לסביבה. לטענת הדו"ח בשנת 2007 התקבלו מספר החלטות המנוגדות לחלוטין למדיניות של שמירה על שטחים ירוקים, בניהם: הקמת יישובים חדשים והכרה בחוות בודדים, קידום המגזר הכפרי על פני העירוני, פיתוח הנגב והגליל ללא דיון על עתיד השטחים הפתוחים בהם (למרות קיומם של ערכי טבע ונוף רבים וייחודיים באזור) ונתינת אור ירוק לפרויקט מובל השלום, ללא בדיקה מעמיקה של השלכותיו העצומות על המערכת האקולוגית והאופי הייחודי של האזור.

ביקורת נוקבת

גם מערכת המשפט לא יוצאת נקייה מהדו"ח. החברה להגנת הטבע, מאשימה כי ברוב המקרים גובה הקנס של בתי המשפט על עבירות בנייה בשטחים פתוחים אינו מבטא מספיק את האפקט המרתיע המבוקש, ובכך הופך את העבירה על החוק למשתלמת למדי מבחינה כלכלית.

למרות הביקורת הנוקבת על הרשויות, תיזכר שנת 2007 בזכות כמה נקודות אור בכל הנוגע לשמירה על שטחים פתוחים, זאת בעקבות דחייה של שתי תוכניות שמימושן היה כרוך בפגיעה סביבתית חמורה – תוכנית ספדי לבנייה במערב ירושלים והתוכנית ליישוב החדש רמת ארבל בגליל. ראוי לציין כי ביטול תוכניות אלו נבע בעיקר מלחץ ציבורי כבד ופעילות ענפה של החברה להגנת הטבע . בנוסף מציין הדו"ח, כי חלה עלייה בכמות הצעות החקיקה הנוגעות לתחום השטחים הירוקים. אולם רובן לא הגיעו לשלבי חקיקה סופיים.

מחברת הדו"ח, איריס האן ממכון דש"א (דמותה של ארץ) של החברה להגנת הטבע ונציגת הארגונים הסביבתיים במועצה הארצית לתכנון ובנייה אמרה עם פרסום הדו"ח כי "למרות שהשטחים הפתוחים הם ממשאביה היקרים של ישראל, מצער לגלות שלא רק שלא ניכר שיפור במצב, אלא שחלה הידרדרות ביחס של רשויות המדינה למשאב יקר זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully