וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הספקות, גם היהודים הולכים עם אובמה

עידן דורנר

30.10.2008 / 9:33

לפי הסקרים, הבוחרים היהודים לא נרתעים מלבחור גם הפעם במועמד הדמוקרטי. אחת הסיבות: הבחירה של מקיין בפיילין

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובמה הצליח לחזק משמעותית את כוחו בקרב המצביעים היהודים, כך עולה משני סקרים חדשים שנערכו בקרב מצביעים יהודים. לפי
אותם סקרים, לאחר חודשים ארוכים בהם אחוז התמיכה בקרב היהודים האמריקאים באובמה נע סביב 60%, הוא כעת מתקרב ל75% - 80% תמיכה, מהם נהנו המועמדים הדמוקרטים בשלושת מערכות הבחירות האחרונות.

לפי סקר מכון הסקרים "גאלופ", שנערך בקרב 564 מצביעים יהודים רשומים בחודש אוקטובר, אובמה מוביל 74% - 22% על פני יריבו הרפובליקני ג'ון מקיין, שיפור של 13% מאז הסקר שנערך על ידי החברה ביולי, אז הוביל אובמה 61%- 34%. גם לפי פילוח הקולות של הסקרים הכללים ניתן לראות עליה ביתרונו של הסנאטור מאילינוי בקרב יהודים: 66% אמרו כי יצביעו לו באוגוסט ו-69% בספטמבר. מקיין זכה בחודשים האלה ל-25% תמיכה בלבד.

על פי סקר נוסף, שנערך באוניברסית קוויניפק בפלורידה, אובמה מוביל על מקיין בקרב יהודי פלורידה בפער של 57%, 77% לעומת 20%. זאת לאחר חששות שהשמיעו דמוקרטים יהודים רבים, לפיהם היהודים המובגרים בפלורידה יתקשו לבחור באובמה, בין אם בשל צבע עורו ובין אם בשל ספקות לגבי אהדתו לישראל.

אובמה זוכה לפופולריות בקרב ציבור הבוחרים היהודים, למרות שקואליציית יהודים רפובליקנים מימנה שורה של מודעות בחירות המציירות את אובמה כמועמד מסוכן וחסר ניסיון שהקיף עצמו ביועצים אנטי ישראלים. לדעת חלק מהפרשנים, הדאגות הללו הודחקו עם בחירתו של מקיין במושלת אלסקה שרה פיילין לסגניתו. פיילין ידועה בדעותיה השמרניות בנושאים חברתיים כמו הפלות, נושאים בהם היהודים מצדדים בעמדות הליברלים.

היהודים לא מרוצים מפיילין

אירה פורמן, יו"ר ארגון הדמוקרטים היהודים, טוען גם הוא כי הסיבה העיקרית לשיפור מצבו של אובמה בקרב מצביעים יהודים היא פיילין. סקר שנערך בקרב הקהילה היהודית בארה"ב בתחילת ספטמבר הראה כי רק 34% מרוצים מהבחירה בפיילין לעומת 57% שהתנגדו לה. יש לציין כי דעותיהם של היהודים על פיילין לא שונים בהרבה מאלו של שאר המצביעים: סקר של רשת אן. בי.סי ו"הוול סטריט ג'ורנל" מהשבוע שעבר מגלה כי 55% סבורים שפיילין לא מתאימה לכהן כנשיאת ארה"ב, במידה ותאלץ להחליף את מקיין. זה, אגב, היה החשש העיקרי שהביעו הנשאלים מבחירתו של מקיין.

מאט ברוקס, נשיא התאחדות היהודים הרפובליקנים, דחה את הרעיון שפיילין, שהביעה תמיכה בלתי מסוייגת בישראל והשמיעה קו תקיף ביותר נגד אירן, היא הגורם העיקרי לעלייה בכוחו של אובמה בקרב יהודים. "זה בכלל לא קשור לפיילין. אף אחד שאני מכיר לא מצביע למועמד לפי הסגן שלו". לדעתו הירידה בכוחו של מקיין בקרב היהודים קשורה לעלייה בתמיכה באובמה, על רקע המשבר הכלכלי. להערכתו מצבו של מקיין ישתפר ברגע האמת.

הדמוקרטים מצביעים גם על המאמץ הרב שהשקיעו אנשי הקמפיין של אובמה בקרב הקהילה היהודית. במהלך הקמפיין נשלחו עשרות יהודים התומכים באובמה, כולל חברי קונגרס יהודים ויהודים מפורסמים אחרים, כמו ראש עיריית ניו יורק לשעבר אד קוץ' ושליח ארה"ב למזרח התיכון לשעבר דניס רוס, למדינות מפתח על מנת לדבר עם הבוחרים היהודים על הרקע של אובמה ועל דעותיו על ישראל והמזרח התיכון.

אובמה יביא שואה שניה?

הרפובליקינים בפנסילבניה, בה ביקרו ביום שלישי שני המועמדים, התנערו מאי-מייל שנשלח לבוחרים יהודים במדינה בשבוע שעבר, בו נקשר אובמה לאירועים שהובילו לשואה. "יהודים אמריקאים לא יכולים להרשות לעצמם לעשות את הבחירה השגויה -4 בנובמבר (יום הבחירות). רבים מבני עמנו התעלמו מסימני האזהרה בשנות ה-30 וה-40 ובכך עשו טעות טראגית. בואו לא נחזור על אותה הטעות גם השנה", נכתב במייל. הדמוקרטים טוענים כי המייל נשלח על ידי הוועידה הרפובליקנית לבחירות.

המייל מזהיר מצביעים יהודים מהסכנה שבשואה שניה, לאור האיומים על ישראל מצד שכנותיה, ומבכר את כישוריו של מקיין לטפל באיומים אלה על פני אלו של אובמה. בכירים במפלגה הרפובליקנית התנערו מהמייל וטענו כי היועץ שסייע בהפצתו פוטר. "המפלגה הרפובליקנית בפנסילבניה לא אישרה את שליחת המייל הזה", אמר מייקל ברליי, מנהל התקשורת של המפלגה במדינה. הוא הוסיף כי תשלח הבהרה לכל מי קיבל אותו. המייל הופץ בקרב 75 אלף בוחרים יהודים. גם דובר הקמפיין של מקיין פיטר פלדמן גינה את המייל ואמר כי מקיין מתנגד לו.

היועץ הפוליטי בריאן רודניק זוהה כאדם האחראי לשליחתו. רודניק אישר כי הוא כבר לא עובד עבור המפלגה, שהעסיקה אותו לפני מספר שבועות כיועץ, על מנת להשפיע על בוחרים יהודים. "ניתן לי אישור מהממונים עלי במפלגה לשלוח את המייל", הוא טוען, אך מסרב לומר ממי בדיוק. "אני לא מחפש לגרור עוד מישהו בבוץ, ולכן לא אנקוב בשמו כרגע". המייל מאשים את אובמה גם בניסיון לבצע הונאה ברישום הבוחרים. הסנאטור רוברט קייסי אמר כי האי-מייל הזה הוא חלק מקמפיין מלוכלך, הגרוע ביותר שראה במדינה.

אברהם פוקסמן, יו"ר הליגה נגד השמצה וניצול שואה גינה בחריפות את האי-מייל. "זוהי מתקפה מגעילה ומפלגת שלא אמורה להיות מופנית כלפי שום מועמד מכל צד אי פעם. השימוש שנעשה בשואה הופך אותה ללא לגיטימית. בלי קשר למי מהמועמדים אתה תומך, זה מזעזע ומטריד שמישהו מעז לעשות אנלוגיה כה שיקרית, דוחה ומעוררת סלידה. לא רק שהיא מורידה את רמת השיח הפוליטי שלנו, היא מפחיתה בחשיבות המהלכים הארסיים, האנטישמיים והנאציים שהבילו לטבח בשישה מיליון יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully