וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצעדה תגרור פיצוץ גדול ממהומות אוקטובר"

עדי שמחוביץ, יהושע בריינר וניר יהב

29.10.2008 / 12:05

ח"כ טהא הזהיר, כי החלטת בג"ץ לאשר צעדת פעילי ימין הקיצוני בתוך אום אל-פחם, תוביל לאלימות. מרזל: "נלמד את אום אל-פחם מהי דמוקרטיה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק)

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את עמדת פעילי הימין איתמר בן גביר וברוך מרזל ואישר להם לקיים מצעד דגלים בתוך הישוב אום אל-פחם. זאת בניגוד לעמדת המחוז הצפוני של המשטרה שהתנגד נחרצות לצעדה בשטח היישוב עצמו.

בהחלטה קבעו הרכב השופטים, בראשות השופט אדמונד לוי, כי המצעד יכלול עד מאה בני אדם. כמו כן יאושרו להכניס אליו רק דגלי ישראל ולא כרזות או דגלים אחרים. בהחלטה קיבלו השופטים את נוסח העותרים לפיו "יש לקיים את התהלוכה בתוואי המצוי בתחום העיר", זאת בניגוד לעמדת הפרקליטות, שביקשה לשנות את ההגדה ל"תוואי המצוי בסמוך לעיר".

פעיל הימין ברוך מרזל בירך על ההחלטה, וכינה אותה "הישג חשוב מאוד". לדבריו, "אנחנו נלמד את ערביי אום אל-פחם מהי דמוקרטיה, ונלמד אותם בעיקר שבמדינה מותר לצעוד עם דגלי ישראל בכל מקום ואתר". בן גביר הוסיף, כי "שופטי העליון הבהירו לפרקליטות שחופש הביטוי הוא גם לאנשי ימין. נצעד באום אל-פחם עם דגלי ישראל על אפם וחמתם של מי ששונא את המדינה ורוצה להחריבה". לדבריו, למרות שאושר לנו לצעוד במרכז העיר לא נקיים את המצעד שם, אלא בפרברי העיר והוא יתקיים לאחר הבחירות המקומיות.

"נתארגן למניעת הפרובוקציה"

ח"כ וואסל טהא (בל"ד) אמר לוואלה! חדשות בתגובה להחלטה, כי מדובר באקט שמטרתו לקומם את הסקטור הערבי ולעורר פרובוקציה בוטה. "מטרתה היחידה של ההפגנה באום אל-פחם היא להתעמת עם הערבים וכדי להרוויח בבחירות. פעילי הימין רוצים לגרור את כל האוכלוסייה הערבית והיהודית לעימות מחודש בסגנון אוקטובר 2000. המשטרה צריכה לנקוט צעדים חד משמעיים כדי למנוע את זה, אחרת ההפגנה תגרור פיצוץ רב-ממדים בסקטור הערבי שיהיה אדיר יותר מאוקטובר. על הממשלה למנוע מהקיצוניים מלהיכנס לכל כפר ערבי בארץ".

יו"ר בל"ד ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר לוואלה! חדשות כי בכוונת הערבים למנוע את ההפגנה. "לא מדובר בחופש ביטוי או בחופש ההפגנה אלא באקט גזעני. גזענות אינה צורה של חופש ביטוי. החלטת בג"ץ נותנת בעצם הכשר לגזענות ומתייגת אותה כצורה של חופש ביטוי. אנו נתארגן כדי למנוע את הפרוקובציה הזו ונממש את זכות המחאה שלנו".

גם יו"ר חד"ש מוחמד ברכה הגיב על החלטת בג"ץ ואמר כי "בג"ץ הפך לשותף לפשע מתן הכשר וחופש התנועה לפושעים ידועים שנמנים על ארגון גזעני שהוצא מחוץ לחוק. ההחלטה היום היא בתזמון מדאיג - היום חל יום השנה ה-52 לטבח בכפר קאסם".

ח"כ יצחק אהרונוביץ' (ישראל ביתנו) תקף היום את החלטת בג"ץ. לדבריו, "מדובר בהחלטה אומללה ומיותרת שעלולה להצית מהומות בסדר גודל כזה שאירועי עכו יתגמדו לעומתן".

באגודה לזכויות האזרח בירכו על החלטת בג"ץ: "אסור למנוע הפגנה בשל חשש מפני תגובה אלימה מצד המתנגדים להפגנה", נמסר. "אין ספק כי תהלוכה כזו מעוררת קשיים. ההגנה על חופש הביטוי דווקא במקרים הקשים, חיונית לשמירה על דמוקרטיה חזקה, ובפרט להגנה על זכויות האדם של קבוצות המיעוט".

עדכון ראשון: 11:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully