וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא להצביע לדב חנין

גידי ויניש

29.10.2008 / 13:10

חנין מבטיח להפוך את העיר לשוויונית, אבל ת"א בראשותו תפגע דווקא בחלשים ותוביל לגירעון. גידי ויניש, צעיר תל אביבי, מעדיף את חולדאי

לא משנה מי ייבחר לראשות עיריית תל אביב ב-11 בנובמבר, דב חנין הוא הגיבור הבלתי מעורער של מערכת הבחירות. חבר הכנסת הכמעט אלמוני מחד"ש הצליח להפוך את מסע הבחירות המוניציפלי המנומנם בדרך כלל לרווי אמוציות ורתם לטובתו כוחות צעירים, שעד עתה לא גילו מעורבות בפוליטיקה התל אביבית.

לצד גלי התמיכה הנלהבים, חנין גם הקים לעצמו לא מעט אויבים ומבקרים. הביקורת המרכזית שהוטחה בפרלמנטר החרוץ מחד"ש התרכזה בחברותו במפלגה קומוניסטית ובלתי ציונית ובסוגיה הרת הגורל: האם הוא נוהג להימתח בדום בעת שירת התקווה. ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), שבמסגרת עבודתה בכנסת שיתפה פעולה מספר פעמים עם חנין, ניסחה את הביקורת בצורה המזוקקת ביותר: "חנין הוא אנטי ציוני שמטיף לסרבנות ולא שר את התקווה", אמרה חברת הכנסת שמתגאה בעמדותיה החברתיות וצוטטה ב"זמן תל אביב".

לעיתים היה נראה גם שעבור תומכיו של חנין היה נוח להיתפס בפוזה האנטי-ממסדית, שקוראת תיגר על ההגמוניה הציונית בבניין העירייה. צעירים המתהלכים בחולצות אדומות המשוות את חנין ללא אחר מאשר צ'ה גאוורה הפכו למחזה נפוץ בשדרות העיר. חנין עצמו כמעט ולא עמד בפני בדיקה עניינית, שהציבה במרכזה את מצעו המהפכני ואת תכניותיו לשנות את פני העיר העברית הראשונה. במחילה מיחימוביץ', אני מבקש להסביר מדוע אסור להצביע לחנין, ללא מילה אחת על ציונות והתקווה.

חנין בעד הביורוקרטיה?

נראה כי בנוסף לדימוי האוונגרדי, אחת הסיבות המרכזיות לתמיכה בחנין היא הבטחתו לחולל מהפכה בשוק הדיור התל אביבי. מצעה של רשימת "עיר לכולנו", שבראשה עומד חנין, אכן רווי בהבטחות ל"דיור נאות עבור כל תושבי העיר". עיון מעמיק יותר במצע מעלה כי תכניתו של חנין מתמקדת בהפיכת העירייה לשחקן מרכזי בשוק הנדל"ן בעיר.

חנין מציע בין השאר לחייב קבלנים להקצות חלק מסוים מהבניינים החדשים לדירות להשכרה. עוד מציע חנין להגדיל באופן משמעותי את היקף נכסי הנדל"ן המוחזקים על ידי העירייה באמצעות חברות ציבוריות, ומבטיח כי יפקח על מחירי השכירות. חנין אף מציע את עזרת העירייה בשיפוץ בניינים ישנים.

עד כאן, העתיד נראה בהחלט ורוד: חנין יוריד את מחירי השכירות המופקעים בעיר, יילחם באילי הנדל"ן שמשתלטים על כל חלקה טובה והכל באמצעות הגדלת הביורוקרטיה. אבל לפני שאתם רוכשים את הספות לדירה המוזלת במרכז שדרות רוטשילד, עצרו רגע וחשבו איך באמת ייראו פני העיר אם תכניותיו של חנין יתממשו. נניח שהקבלנים יחוייבו להשכיר רבע מהדירות בבניין שבנו במחיר מוזל - כלומר העיריה תכריח אותם להפסיד, והרבה. עד מהרה הקבלנים יגיעו למסקנה שלא כדאי להם לתחזק את הדירות, והבניין עלול להפוך במהרה לחורבה.לחילופין, האם עלולים להחליט שלא משתלם להם לבנות בתל אביב בכלל.

החלשים שוב יידפקו?

ומי יקבע מי הזכאים לדיור המסובסד? ועדה של ביורוקרטים שימונו על ידי פוליטיקאי, וזהו פתח לפרוטקציות במקרה הטוב ולשחיתות במקרה הרע. ומי יפסיד מ"הדיור לכל"? העניים והחלשים, מחוסרי הקשרים, שבשמם חנין מתיימר לדבר. עד מהרה עלולה להפוך החברות ב"וועדה הציבורית" לג'וב נחשק לכל קבלן קולות וברי המזל שיזכו בשכר הדירה המסובסד יהיו המקושרים והחזקים.

אם אתם מזדעזעים נוכח גילויי הסיאוב בשירות הציבורי, חכו להקמת הוועדות הציבוריות: האם חנין יכול לשלול אפשרות של דילים פוליטיים? גם בני המזל שיזכו בדירות המסובסדות לא יוותרו בקלות על השלל שנפל בידיהם: שוכרים הגרים בכלל מחוץ לעיר עלולים להשכיר את הדירה לדיירי משנה במחירים מופקעים וליצור שוק שחור של דירות מסובסדות. אם בימי הצנע ספסרו בביצים ובחלב, בתל אביב של חנין עוד יספסרו בדירות נחשקות במרכז העיר.

ומה עם הדירות שלא תחת פיקוח? מחירן עשוי לעלות, ובהרבה. אישור ה"דיור הציבורי" יגרור להקטנת ההיצע של הדירות שאינן נמצאות תחת פיקוח ויוביל לעליית שכר הדירה. השוכרים שמזלם לא שפר עליהם ולא צלחו את הוועדות הציבוריות יישאו במקרה הטוב ברוב הנטל, ובמקרה הרע (והסביר יותר) ייאלצו להגר אל מחוץ לעיר - במימדים גדולים אף יותר מאשר כיום.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

המודל האירופי עובד?

תומכיו של חנין מבססים את משנתם לגבי נחיצות הדיור הציבורי על המתרחש ברבות ממדינות מערב אירופה. אולם בחינה מעמיקה וחפה מססמאות מעלה כי באמסטרדם, ברלין, מדריד ושטוקהולם הוועדות הציבוריות נגועות בשחיתות וזמני ההמתנה כדי לזכות בזכאות על דירות מסובסדות עומדים על שנים ארוכות.

בחלק מהערים, אזורים מסוימים הופכים לשכונות רפאים מפני שבעלי הדירות מעדיפים להימנע מלהשכירן, כדי שלא להתמודד עם התסבוכת הביורוקרטית. בערים אחרות באירופה, הדירות המסובסדות נמצאות במצב מחפיר, וחלקן אף לא שופצו מאז מלחמת העולם השנייה. זאת, מפני שלבעלי הדירות אין כל תמריץ להשקיע בנכס שברשותם.

חנין יחזיר את העירייה לגירעון?

מעבר לכל, חנין לא מספק הסברים משכנעים איך יצליח לאזן בין הורדות ההכנסות מחד לבין הגדלת ההוצאות מאידך, שנגזרות מתכניותיו. כל מי שלוקח פחות מהאזרח ונותן לו יותר, לעיתים בסבסוד, יוריד בהכרח את הכנסות העירייה. נראה כי חנין סומך על הזיכרון הקצר של תושבי תל אביב ששכחו את ימי הגירעון הפרוע בזמן כהונתם של שלמה (ציץ') להט ושל רוני מילוא. לאחר שרון חולדאי הצליח להגיע לראשונה לאחר שנים ארוכות לאיזון תקציבי, תל אביב של חנין תחזור לשנורר כסף ממשרדי הממשלה בירושלים.

גירעון תקציבי אינו עניין השמור רק להרצאות פיסקליות משמימות של ראשי הפקולטה לכלכלה. הפיתוח המואץ המורגש בכל חלקי העיר בתקןופת כהונתו של חולדאי (וכן, גם ביפו) ייעצר אם תכניותיו של חנין יתממשו. שדרות רוטשילד יחזרו להיות אפרוריות ומוזנחות, השווארמיות ישתלטו מחדש על דיזנגוף ומקומות הבילוי הרבים יילכו וייסגרו בנמל.

דב חנין הוא פרלמנטר מחונן ועצם מועמדותו תרמה רבות לפוליטיקה התל אביבית והוציאה אותה מתרדמתה הארוכה. אבל אם באמת אכפת לכם מתל אביב, נסו להתעלם מהאנטגנוזים שמעוררת (ובצדק) אישיותו הכוחנית של חולדאי ותחשבו היטב לפני שאתם משלשלים את הפתק עבור המועמד שינהיג את העיר בשנים הבאות. רמז: זה לא דב חנין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully