וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך טעם יקר

לי רותם

28.10.2008 / 8:00

אוכל אורגני הוא באמת בריא יותר או שאנחנו סתם זורקים את הכסף שלנו על אופנה חולפת?

* צילום: חסות - נגה משל. ירקות: שרון בוקוב

אורגני - בעד הטעם

לא כל עגבניה שלא שטפו אותה היא אורגנית. ההגדרה של מזון אורגני היא גידולים שצמחו באדמה שלא היו בה כימיקלים במשך שלוש שנים, לא נעשה בהם שימוש בחומרי הדברה והם נארזו ללא התערבות של חומרים משמרים, חומרי טעם וריח וצבע וכדומה. לא יפתיע, אם כן, לגלות שמדובר במזון טעים בהרבה: אם טעמתם לאחרונה פרי ותהיתם לאן נעלם הטעם העז שאתם זוכרים מילדותכם, הוא אומץ על ידי הכימיקלים. אבל אוכל אורגני אינו תעשייתי, לכל עגבנייה טעם שונה ועסיסי, וכל כוס חלב משפריצה את הניחוחות והטעמים מעוררי התאבון של פעם.


חוץ מזה, מדובר במזון בריא משמעותית. מאחר שהשיטה עומדת על כך שהמזון לא יעבור התערבות גנטית, כמו גם לא יטופל בחומרי הדברה, אנטיביוטיקה, הורמונים ועוד כימיקלים, המוצר המתקבל הוא נקי מכל החומרים שאנחנו חוששים שייכנסו לנו לגוף ונשארים רק הוויטמינים המשובחים.


ולבסוף, אנחנו נותנים לאדמה והאדמה מחזירה לנו. אחד החששות הקשורים במזון הרגיל הוא שכימיקלים וחומרי הדברה יזלגו לתוך מי השתיה שלנו (ושל בעלי החיים שאותם אנחנו אוכלים). החקלאות האורגנית, כמובן, אינה מאפשרת את זה. בנוסף, החוות האורגניות נוטות להיות קטנות יותר ובעלות מגוון גדול יותר של גידולים סביב השנה. כך נעשה שימוש מקסימלי באדמה ועם זאת, הגידולים השונים מפרים אותה בחומרים מעשירים שונים. ואם אתם דווקא קרניבורים, תוכלו לעשות את זה בלב שקט: השיטה האורגנית שמה דגש על רווחת בעלי החיים ועל מה שהם אוכלים והדרך שבה הם חיים. ומי שמאמין שיש לתת כבוד לבעלי החיים, שווה לתת לו כבוד. אז כבוד.

לא אורגני - בעד הכיס

קשה להגיד דברי טעם נגד השיטה האורגנית. לכאורה מדובר בשדרוג של איכות החיים שלנו, אבל חבל מאוד שמדובר בשדרוג רק למי שיכול להרשות לעצמו. אמנם המזון האורגני עשוי לשרת את איכות הסביבה ולכבד את הפרות הנחמדות, אולם כל זה ייעשה על חשבון הצרכן התפרן שרק רוצה סלט קטן.


והרי בסופו של דבר, כל הירקות בסופר נראים חביבים ומושכים ורק הירקות האורגניים עולים לנו יד ורגל. בעצם, הירקות האורגניים נראים אפילו פחות טוב מהירקות הרגילים שאנחנו אוכלים. ויש לזה סיבה: לא עזרו להם להיות סקסיים. העגבניות פחות עגולות ואדומות, המלפפונים פחות חלקים ומבריקים ומי הקיא על הביצים שלי?


מלבד העלות הגבוהה של האורגניים, שנובעת מכך שהם לא מיוצרים במסות נרחבות, הם גם לא בהכרח בריאים יותר, ועלולים להיות מסוכנים יותר לבריאות. מחקר חדש טען לאחרונה כי הגללים שמהווים אחד ממרכיבי הדשן האורגני עלולים להיות יותר מזיקים משאריות חומרי הדברה על המזון, מאחר שהם עלולים להכיל חיידקי אי קולי. פחד.


ואחרון, לא חביב בכלל: ככל שהקונספט האורגני, הגורס שכמויות קטנות, גיוון וידידותיות לסביבה הם טובים יותר משתרש והופך פופולרי, כך הוא נאלץ להתרחק מהרעיון החדשני והירוק. אם יותר אנשים ירצו במזון אורגני, יהיה צורך לייצר אותו בכמויות גדולות יותר. אם אנשים במקומות מרוחקים יחשקו בעגבניה עסיסית ללא חומרים משמרים, יהיה צורך לשנע אותה אליהם ואולי אפילו לדאוג שלא תתקלקל בדרך. וכך, רעיון טעים וטרי, ירוק וידידותי, עשוי למצוא את עצמו נרקב ומתקלקל ביחד איתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully