וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה תרוויח מהקדמת הבחירות?

קובי מנדל

27.10.2008 / 18:19

על פי כלכלנים בכירים, בחירות מוקדמות עשויות להיות חסכוניות יותר לקופת המדינה. "לקובעי המדיניות אין זמן לכלכלת בחירות"

"להקדמת הבחירות לא תהיה השפעה רעה מהבחינה הכלכלית והיא יכולה דווקא להביא לחיסכון לעומת קיום בחירות במועדן". כך מעריכים פרופ' אבנר בר-אילן ופרופ' בנימין בנטל מהחוג לכלכלה באוניברסיטת חיפה. "אחת הסכנות הכלכליות של בחירות היא מה שמכונה 'כלכלת בחירות', אבל מכיוון שמדובר בבחירות מהירות, אין הפעם די זמן לכלכלת בחירות. מהבחינה הזו, בחירות בהפתעה הן זולות יותר", הסביר בר-אילן, ראש החוג לכלכלה.

לדברי בר-אילן, ההחלטה להקדמת הבחירות מצביעה על היגיון כלכלי שמסרב להיכנע לסחטנות. "הקדמת הבחירות משדרת מסר שלקבוצות לחץ יש כוח מוגבל". גם העובדה שהקדמת הבחירות מתרחשת בזמן של משבר כלכלי עולמי אינה משמעותית להערכתו. "החשש הכלכלי בבחירות שאינן נערכות במועדן הוא מהגברת אי הוודאות, דבר שאינו תורם ליציבות כלכלית". אלא שלדברי בר-אילן, "אנו נמצאים כעת בתקופה של אי ודאות כה גדולה שאינה תלויה כלל בישראל, כך שאי הוודאות הפוליטית שלנו בטלה בשישים".

פרופ' בנטל טוען כי הבחירות בישראל קטנות מכדי להשפיע על צונאמי כלכלי גדול כל כך. לדבריו, המשבר הכלכלי מבטל את החשש לכלכלת בחירות קצרת מועד, מכיוון שהתחרות הפוליטית תתמקד בשאלה "מי שומר טוב יותר על הקופה הציבורית". עם זאת, הקדמת הבחירות תשפיע על נושאים שבהם צריכה להיות התערבות ממשלתית מהירה שאינה ניתנה לדחייה. "הממשלה צריכה לקבל, לדוגמא, החלטה מהירה לגבי המשבר בהשכלה הגבוהה מכיוון שהמשבר גדול והשנה האקדמית כבר בפתח. אני חושש שבנושא זה ובדומים לו נרגיש היטב את הקדמת הבחירות ואת העובדה שאין מי שיחליט", ציין פרופ' בנטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully