וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמכרה לעבדות אך ניצחה את ניגריה

טלי גולדשטין

27.10.2008 / 19:29

בפסיקה חסרת תקדים קבע ביהמ"ש כי המדינה האפריקאית אשמה בכך שנכשלה להגן על נערה שנמכרה לעבדות ועליה לשלם פיצויים

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

בית משפט במערב אפריקה הרשיע היום (ראשון) את מדינת ניגריה בכך שלא הצליחה להגן על נערה צעירה שנמכרה לעבדות. לפי דיווח העיתון הבריטי ה"גרדיאן", פסיקה זו היא חסרת תקדים ולה השלכות מרחיקות לכת בעבור עשרות אלפי בני אדם המוחזקים כעבדים באזור.

הזרוע המשפטית של הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (Ecowas) פסקה כי ניגריה, שהעבדות בה בוטלה אך היא עדיין תופעה נפוצה בעיקר באזורים הכפריים, נכשלה בהתחייבות להגן על האדיג'טו מאני. מאני, שהסתייעה בארגונים בריטים מתנגדי עבדות, סיפרה בבית המשפט כי נמכרה לעבדות בגיל 12 בעבור 325 לירות שטרלינג. מאז היא נוצלה מינית והוכתה באופן קבוע.

"אני מרוצה מאד מהחלטת בית המשפט", אמרה מאני. בית המשפט הורה למדינה לשלם למאני כ-12 אלף לירות שטרלינג כדמי פיצויים. "אנו מצייתים לחוק ונכבד את ההחלטה", אמר מוסי בובקר, בכיר במחלקה המשפטית של ממשלת ניגריה.

הפסיקה של פאנל השופטים מסנגל, מאלי וטוגו היא המקרה הראשון בו התבקש ארגון Ecowas לפסוק בנוגע לסוגיית העבדות. הפסיקה מחייבת את כל 15 המדינות החברות בארגון. למעט ניגריה, שבה - לפי מחקר מעודכן של ארגון "אנטי סלייברי אינטרנשיונל" - לפחות 43 אלף בני אדם מוחזקים כעבדים, תופעת העבדות נפוצה גם במדינות אחרות במערב אפריקה כגון מאלי ומאוריטניה.

העבדות הוצאה מהחוק באופן רשמי במאוריטניה ב-1981, אך ארגוני זכויות אדם מעריכים שכ-20% מ-3 מיליון התושבים הם עבדים. במאלי, כ-7,000 בני אדם מוחזקים כעבדים במחוז אחד בלבד – גאו.

"לאיש לא מגיע להיות עבד"

"אנטי סלייברי אינטרנשיונל" תאר בבית המשפט כיצד עבדים בניגריה מוחזקים ונשלטים על ידי אדוניהם, מקבלים מזון מינימלי ומקום לישון בלבד בתמורה לעבודתם. לדברי מאני, "היה קשה מאד לקרוא תגר על האדון לשעבר ולדבר בפומבי כשאנשים מחשיבים אותך כשפחה ותו לא. אך אני ידעתי שזוהי הדרך היחידה להגן על ילדי מגורל דומה לשלי. לאיש לא מגיע להיות עבד".

חייה של "סדאקה", או שפחת מין, תוארו בפרוטרוט על ידי מאני. היא הסבירה כיצד נולדה שפחה, נמכרה ואז הועברה כילדה לידי גבר, בניגוד לרצון אימה. היא העידה כי נאנסה בגיל 13 והוכרחה לקיים מאז יחסי מין עם האדון בן ה-63, שהחזיק בבעלות שבעה עבדים נוספים.

ב-2005, שנתיים אחרי שניגריה חוקקה חוק לביטול העבדות, קיבלה מאני תעודת חירות. עם זאת, זו התגלתה כחסרת תועלת מאחר שהיא מיד נאלצה להתחתן בנישואין כפויים והפכה לפילגש. כשהצליחה מאני לברוח והתחתנה עם גבר אחר, אדונה הביא למאסרה והאשים אותה בביגמיה. היא ריצתה חודשיים בכלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully