וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה בה הופרה ריבונותה של סוריה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

26.10.2008 / 21:21

התקיפה האמריקאית בסוריה היא עליית מדרגה נוספת בהפרה של הריבונות הסורית. מתקיפת הכור ועד לפיגועים המסתוריים

המתקפה האמריקאית היום (ראשון) בסוריה נחשבת אמנם לתקיפה הראשונה אי פעם של ארצות הברית במדינה, אולם אין זו ההפרה הראשונה של הריבונות הסורית בשנה האחרונה. לפני מעט יותר משנה, בלילה שבין שישה לשבעה בספטמבר 2007, תקף חיל האוויר יעד בעומק שטח סוריה, בעיירה דיר א-זור. פרסומים זרים דיווחו כי היעד שהותקף והושמד היה כור גרעיני שנבנה בסוריה בסיוע צפון קוריאה.

לאחר התקיפה הביע נשיא סוריה בשאר אסד מחאה על התקיפה הישראלית אולם הבהיר כי לא מדובר בכור גרעיני אלא ב"מבנה צבאי שאינו בשימוש". בראיון שהעניק לאחר התקיפה לרשת הבי-בי-סי אמר אסד כי סוריה שומרת לעצמה את האפשרות להגיב בכל דרך אפשרית. "יש לנו את הזכות להגיב", איים.

חיסולים מסתוריים

מספר חודשים לאחר מכן, ב-12 בפברואר 2008, חוסל בלב דמשק בכיר חיזבאללה ואחראי הזרוע הצבאית של הארגון, עימאד מורנייה. הוא חוסל בפיצוץ רכבו הממולכד בלב שכונת סוסה שבבירת סוריה. חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה מיהרו להאשים את ישראל בחיסול, אולם עד כה טרם נקמו את החיסול. בחודש ספטמבר חוסל הגנרל מוחמד סלימאן, יועצו הקרוב של אסד ואיש הקשר בין סוריה לחיזבאללה. נסיבות החיסול אינן ברורות וסוריה הקימה ועדת חקירה שתבחן מי עומד מאחוריו.

בסוף ספטמבר נהרגו 17 בני אדם בפיצוץ מכונית ממולכדת בדמשק. עד כה לא ברור מי עומד מאחורי הפיגוע. בעקבות הפיגוע וחיסול מורנייה פנה באחרונה חיזבאללה לפעיליו ואסר עליהם לבקר בסוריה. חיזבאללה ובכירי ארגוני הטרור, כגון חמאס והג'יהאד האיסלמי, ראו בדמשק מקום מקלט בטוח אולם החיסולים והאירועים בשנה האחרונה הוכיחו להם כי עליהם לחשוש לחייהם וכי סוריה חדירה לגורמי ביטחון זרים.

כמו כן, בחודש ספטמבר 2008 דיווח אתר של מפלגת הרפורמה של סוריה כי הישאם א-לבדאני, מזכירו של ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל, חוסל בעיר חומס בצפון סוריה. גם הנסיבות מאחורי חיסול זה אינן ברורות. באותו שבוע מסרו מקורות פלסטיניים לעיתון קטארי כי סוריה הזהירה מספר מנהיגים, ביניהם חאלד משעל ומזכ"ל הג'יהאד האיסלמי רמדאן שלח, מפני חיסול ישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully