וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק: "תקיפת ארה"ב בוצעה נגד תוקפינו"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

27.10.2008 / 8:13

ממשלת עירק הביעה תמיכה בתקיפה בסוריה. "התקיפה בוצעה נגד חוליית טרור". ארה"ב: המטרה היתה רשת שמסייעת לאל קאעדה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

"התקיפה האמריקאית בוצעה נגד מורדים הפועלים נגד עירק משטח סוריה", כך מסרה הבוקר (שני) ממשלת עירק בתגובה ראשונה לתקיפת יעד בצפון-מזרח סוריה, סמוך לגבול העירקי. דובר ממשלת עירק אמר כי התקיפה בוצעה נגד חוליית טרור שביצעה פיגועים בכפר בעירק הסמוך לגבול עם סוריה וגרמה למותם של 13 שוטרים עירקיים. לדבריו, עירק העבירה בעבר דרישה לסוריה להסגיר לידיה את החוליה.

גם סוריה העבירה הבוקר מחאה חריפה לארה"ב בעקבות הדיווחים על תקיפה של מסוקיה בשטחה של סוריה סמוך לגבול עירק. בהודעה שפרסם הממשל הסורי נאמר כי "סוריה מגנה את התוקפות הזאת ורואה בכוחות האמריקאים אחראיים לה ולכל ההשלכות שלה". הממשל קרא גם לחקירה מיידית של התקיפה.
ג'יהאד מאקדיסי, דיפלומט סורי המוצב בלונדון, אמר לרשת BBC, כי התקרית היא "פשע שערורייתי ופעולה של תוקפנות. אם לארה"ב יש הוכחות לפעילות עויינת בסוריה, במקום לאכוף את חוקי הג'ונגל ולחדור לשטחה של מדינה ריבונית שלא תקפה אותה, עליה לבוא לסוריה קודם ולחלוק עימה את המידע הזה. הממשל האמריקאי הוכיח כי הוא לא רציונלי וכי אין לו כל כבוד לחוק הבינלאומי או לזכויות אדם". הוא הזהיר כי סוריה תגיב בהתאם, "בדרך הראויה".

בעיתון הממסדי הסורי "תישרין" נכתב כי "תקיפת ארה"ב בסוריה אמש היא פשע מלחמה אמריקאי. שמונה אזרחים סורים נרצחו בדם קר על ידי הכוחות האמריקאים - זהו התיאור האמיתי למה שקרה". בידיעה נכתב עוד כי "המתקפה האמריקאית מוסיפה נדבך חדש וברור לטיפשות של ממשל בוש ועל הפשעים שמבצע הצבא האמריקאי הפולש, ובייחוד בעירק ובאפניסטן".

גם העיתון הסורי "אל-ווטן" ציין כי המתקפה האמריקאית מהווה הפרה נוספת בשרשרת של הפרות ארוכות של ארצות הברית שפוגעת באזרחים חפים מפשע "מבלי שהיא מבחינה בין נשים, זקנים או ילדים".

בתוך כך, דיפלומט סורי גינה הלילה בחריפות את ארצות הברית בגין התקיפה. ג'יהאד מאקדיסי, נספח העיתונות של סוריה בבריטניה, אמר לרשת הטלוויזיה BBC, כי התקיפה האמריקאית היא "פשע שערורייתי".

גורם צבאי בארה"ב אישר הלילה את הדיווחים על תקיפה אמריקאית בסוריה. לדבריו, כוחות אמריקאים מיוחדים תקפו פעילים של רשת המחדירה מחבלים מצפון אפריקה לסוריה, שם משתף הצבא פעולה עם אל קאעדה וארגונים אחרים. "כעת אנחנו לוקחים את העניינים לידיים", אמר הגורם.

אתר חדשות לבנוני דיווח מפי מקורות שהוגדרו כ"מהימנים" כי היעד לתקיפה האמריקאית היה מחנה אימונים השייך לקבוצות חמושים שהתכוונו לעבור לעירק.

חלק מהמלחמה בעירק

ארבעה מסוקים אמריקאים בליווי כוח קרקעי, תקפו אתמול במזרח סוריה סמוך לגבול עם עירק. בסוכנות הידיעות הסורית "סאנא" דווח, כי שמונה בני אדם נהרגו בתקיפה ושלושה נוספים נפצעו. בבית הלבן סירבו להתייחס לתקיפה. התקיפה בוצעה במחוז דיר אל-זור בו תקפה ישראל, על פי פירסומים זרים, את הכור הגרעיני בסוריה בספטמבר 2007.

התקיפה אירעה ב-16:45. המסוקים, שעליהם חיילים אמריקאים, תקפו שטח חקלאי בעיירה א-סוכרייה ולאחר מכן שבו לעירק. עוד דווח, כי חיילים אמריקאים נכנסו למבנה אזרחי במקום וירו על פועלי בניין שעבדו בתוכו. לפי תחנת הטלוויזיה הסורית "דוניה" כתוצאה מכך נהרגו שמונה אזרחים, בהם אשתו של אחד מהפועלים. זו הפעם הראשונה בה מתבצעת פעולה אמריקאית בסוריה, וככל הנראה יעד התקיפה היה פעילי אל קאעדה. דובר הפנטגון מסר בתגובה כי לא ידוע לו דבר על תקיפה בסוריה וכי בפנטגון בודקים את הדיווחים.

בעקבות התקיפה, זימן סגן שר החוץ הסורי, דיפלומטים אמריקאים ועירקים כדי שיבהירו את פשר התקיפה האמריקאית שבוצעה בשטחה. סוריה הטילה באופן רשמי את האחריות ל"תקיפה החמורה" הערב בשטחה על ארצות הברית והודיעה כי היא דורשת מהממשלה העירקית לפתוח בחקירה דחופה על כך שאפשרה לכוחות האמריקאים לתקוף את סוריה ובכך להפר "באופן בוטה" את הריבונות הסורית.

בשישה בספטמבר 2007 הותקף יעד בעומק שטח סוריה. מקורות זרים מסרו כי מדובר בכור גרעיני שנבנה בשיתוף פעולה עם צפון קוריאה וכי הופצץ על ידי חיל האוויר הישראלי. נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הודה בדיעבד כי ידע על התקיפה. בינואר 2008 דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי סוריה החלה בהקמת האתר הגרעיני שהפציצה ישראל. על פי הדיווח, תמונות לוויין חדשות חשפו עבודות בנייה באתר בו שכן המבנה המרכזי של האתר שהופצץ על ידי חיל האוויר הישראלי.

התקיפה של ארה"ב בוצעה שבועיים בלבד לאחר שדווח כי ארה"ב בוחנת מחדש את מדיניות הבידוד שלה כלפי סוריה, לקראת חודשי הכהונה האחרונים של הנשיא ג'ורג' בוש בבית הלבן. היחסים בין שתי המדינות מצויים בשנים האחרונות בשפל לאחר ההתנקשות בחיי ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי בשנת 2005.

וושינגטון טענה כי סביר להניח שסוריה לקחה חלק בהתנקשות. מאז נוקטת ארה"ב מדיניות של בידוד סוריה באמצעות שורה של סנקציות ומאשימה אותה בכך שהיא מאפשרת לקיצונים זרים לחדור לעירק משטחה ולפגוע בכוחות האמריקאים המוצבים שם.

עדכון ראשון: 19:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully