וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים והאירנים תוהים: מה עם עירק?

22.10.2008 / 21:52

נשיא המחוז הכורדי בעירק ושר החוץ האירני נפגשו ודנו בקשרים בינהן ובעתיד עירק. "הכוחות האמריקאים עושים כל שעולה בדעתם"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

נשיא המחוז הכורדי העצמאי בעירק מסעוד ברזני הגיע היום (רביעי) לטהרן כדי לדון בקשרים הכלכליים ובהסדרי הביטחון של הגבול בין המדינות. ברזני, מלווה בכמה צירים כורדים, נפגש עם שר החוץ האירני מנצור מותאקי, וצפוי להיפגש בימים הקרובים גם עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. במסיבת עיתונאים משותפת, דיברו ברזני ומותאקי על שיחות המשא ומתן בין עירק וארצות הברית בדבר המשך שהות הכוחות האמריקאים במקום.

מותאקי אמר כי את הסכם הביטחון בעירק חייבים לבחון הכוחות הלאומיים והרשמיים בעירק בהם הממשלה ומועצת הביטחון העירקית. לדבריו, " עירק הולכת לקבל החלטה היסטורית ומשמעותית, ואנו מקווים שהיא תעשה את ההחלטה הנכונה". אתמול החליט הקבינט העירקי לדרוש שינויים בהסכם, למרות שאישרו בשבוע שעבר את "הטיוטה האחרונה" לאחר חודשים של מו"מ קדחתני עם וושינגטון. לדברי הממשלה העירקית, היא תגיש מספר תיקונים לנציגי המו"מ האמריקאים בקרוב. כיום נמצאים כ-145 אלף חיילים אמריקאים בעירק.

ברזני הטיל ספק באלטרנטיבות לנסיגת הכוחות הזרים מעירק. "השאלה היא מה האלטרנטיבות? כרגע, לכוחות האמריקאים והבינלאומיים יש שליטה מוחלטת בעירק, כמעט בלעדית, והם יכולים לעשות כל שבדעתם", אמר ברזני, "האלטרנטיבה רק מרחיבה את המצב הנוכחי וקובעת כי הכוחות השונים יהנו מאותן ההטבות. עם זאת, כוחות הביטחון העירקים לא יכולים להתמודד עם נסיגה פתאומית מבחינה בטחונית".

משמעות ההסכם המתגבש היא כי הכוחות האמריקאים, שכעת פועלים תחת אחריות האו"ם, יפעלו תחת אישור הממשלה בבגדד. שני הצדדים קראו להסכם צעד משמעותי בדרך לעצמאות עירקית. הטיוטה קראה לכל החיילים האמריקאים לסגת מעירק עד לסוף שנת 2011, אלא אם בגדד תדרוש את הישארותם. כמו כן, ההסכם כלל מנגנון שיאפשר למערכת המשפט העירקית לשפוט חיילים אמריקאים על פשעים חמורים שביצעו כשלא היו בתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully