וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בחיל האוויר: טעות אנוש גרמה להתרסקות

יהושע בריינר

22.10.2008 / 21:15

מבדיקה ראשונית של התרסקות מטוס הצוקית עולה כי הטייסים לא דיווחו על כל תקלה. בחיל טוענים כי המטוס בטוח ואמין, ומציינים כי מדובר במדריך ובחניך מנוסים

מערכת וואלה!

(צילום: שי מכלוף ונעם כהן, עריכת וידאו: נעמה דרור)

מחקירה ראשונית של אירוע התרסקות מטוס ה"צוקית" בו נהרגו היום (שני) אנשי צוות אוויר, סרן מתן אסא וסג"מ אילן כרמי, עולה כי השניים לא הספיקו לדווח על תקלה במערכת הקשר של המטוס טרם ההתרסקות. בחיל האוויר עדיין מבררים את נסיבות ההתרסקות, ובוחנים האם תקלה טכנית גרמה להתרסקות, או שמא מדובר בטעות אנוש. אפשרות נוספת שנבדקת בחיל האוויר היא כי ציפור התנגשה במטוס טרם התרסקותו.

מהחקירה עולה עוד כי המטוס התרסק במהלך טיסת מבנה של שני מטוסי צוקית בגובה נמוך. שני המטוסים עמדו לשוב לבסיסם, כשהמטוס האחורי התרסק ולא הספיק להודיע על כך בקשר. המטוס הקדמי ראה את ההתרסקות והזניק את יחידת החילוץ של חיל האוויר. מפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן מינה ועדת חקירה מיוחדת לבדיקת האסון.

"לפרח הטיס היה ניסיון טוב בהטסת המטוס בשלב זה של קורס הטיס", אמר הערב ראש מטה חיל האוויר, תא"ל יוחנן לוקר, בשיחה עם עיתונאים לאחר פרסום פרטי התאונה. לוקר אמר כי אינו יכול לקבוע שמדובר בטעות אנוש, אך פסל במרומז את האפשרות לתקלה טכנית במטוס. "מדובר במטוס בטיחותי שמתוחזק באופן יסודי וטוב. מטוס מאוד נוח לחניכי טיס ומתוחזק ברמה גבוהה על ידי התעשייה האווירית".

"פרח הטיס נמצא כשנה וחצי בקורס טיס במגמת קרב בבית הספר לטיסה, והמדריך הוא טייס קרב", סיפר לוקר. "אנחנו לא יודעים עדיין מי מהשניים הטיס את המטוס באותם רגעים, אך יחד עם זאת נראה, ואני אומר זאת בהסתייגות, כי החניך הוא שהטיס את המטוס".

בתשובה לשאלת עיתונאים, אמר לוקר, כי המדריך אמור להתערב כאשר החניך מבצע טעות במהלך הטיסה. "בקוקפיט יש מגעים כפולים ובמידת הצורך המדריך יכול וצריך לקחת את ההגאים לידיו".

מטוס צרפתי, שיפור ישראלי

"למרות שהמטוסים נמצאים בשימוש שנים רבות בחיל האוויר, מדובר בכלי טיס בטוח יחסית, עם רקורד בטיחותי טוב מאוד", אמר לוואלה! חדשות תא"ל (במיל') אסף אגמון, שהיה בכיר בחיל האוויר ומשמש כמדריך בבית הספר לטיסה וכיו"ר מכון פישר לחקר החלל למחקר אסטרטגי.

"אני לא מכיר בעיות תחזוקה במטוסים, ובאופן אישי אני יודע שבית הספר מקפיד מאוד על כל מה שקשור לבטיחות הטיסה ובמניעת סיכונים במהלך הטיסות", הסביר. "יחד עם זאת", הוסיף אגמון, "מכיוון שמדובר במטוס שטס בגובה נמוך, כל תקלה בו עלולה להביא להתרסקות. במצב כזה, אין לצוות הרבה זמן לתקן את הדברים". לדברי אגמון, על אף שאין במטוס כסא מפלט, קיימת האפשרות לנטוש אותו בעת חירום. "נחיתת אונס במטוס מסוג זה צריכה לקרות במקרים נדירים מאוד, מכיוון שמדובר במטוס דו מנועי, כך שאם יש תקלה במנוע אחד, ניתן לנחות בעזרת המנוע השני". אגמון הוסיף כי "ניתן לפתוח את חופת המטוס ולצאת ממנו בעזרת מצנח".

מטוסי ה"צוקית", או "פוגה", הינם מטוסים משופרים מתוצרת צרפת. משנת 1960 משמשים המטוסים הוותיקים את חיל האוויר, אז שימשו גם כמטוסי קרב וכמטוסי הדרכה. בשנת 1981 עברו המטוסים שיפור משמעותי בתעשייה האווירית, שם המטוס הוסב ל"צוקית", ומאז הוא משמש את בית הספר לפרחי טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים. המטוס יכול להגיע למהירות של 685 קילומטרים בשעה ולגובה של 5,000 מטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully