וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקאים מחבקים, בחמאס נבוכים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

24.10.2008 / 17:48

דיווחים על מכתב מפויס שכתבה רייס למשעל, עורר רגשות מעורבים בארגון. היה או לא היה? ואם היה, האירנים צריכים להיות בלחץ?

מפתה לשמוע כיצד הגיב ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל כשקיבל לידיו את המכתב, עליו חתמה קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקאית. האם הופתע? האם שמח? האם התגאה? האם התרגז? האם תייק את המכתב, או השליך אותו אל פח האשפה? תהיה תגובתו האישית של משעל אשר תהיה, לא קשה לדמיין שבחמאס מרוצים מאד מההישג המדיני המזהיר.

לפני כשבוע וחצי דיווח העיתון הכוויתי "אל-ג'רידה" כי מזכירת המדינה האמריקאית שיגרה מסר לחמאס, בו שיבחה את הארגון שממלא אחר הסכם הרגיעה עם ישראל, ופועל נגד ירי רקטות הקסאם. מקורותיו של העיתון סרבו לגלות אם מדובר במסר כתוב או בעל פה אך חשפו כי הנהגת חמאס "העריכה מאד את המסר והתייחסה אליו כנקודת מפנה ביחסי ארצות הברית עם הארגון".

למחרת כבר נוספו פרטים. לפי מקור של העיתון, מדובר במכתב שהועבר ישירות לחאלד משעל דרך השגרירות האמריקאית בדמשק. המקור סיפר עוד כי בחמאס ממשיכים להתגאות במכתב וכי הארגון רואה בו "ניצחון המהווה עדות לשינוי העמדה האמריקאית כלפי חמאס".

לפי הסתירות בתגובות אנשי הארגון, ניתן להבין כי חלק סבר כי יש להתפאר במכתב של רייס משום שהוא מעיד על שינוי תפיסתי שחל בממשל האמריקאי, וחלק אחר ניסה דווקא להסתיר את דבר קיומו. דובר הארגון פאוזי ברהום בחר להכחיש: "הדיווחים הללו אינם נכונים. אם היה מכתב כזה, היינו כבר מדווחים זאת לכולם. איננו מתנגדים לפתיחות כלפי העולם ואיננו רוצים לחיות בבידוד אולם אנו חוזרים ואומרים כי הבעיה היא הכיבוש הישראלי".

הכחשתו של ברהום לא הצליחה לעצור את העיסוק במכתב המפתיע. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח כי המדינה שהעבירה את המכתב מרייס למשעל היתה קטאר. מקור דיפלומטי אמריקאי מסר לעיתון כי "המכתב אינו מעיד על כך שהממשל האמריקאי החליט לקבל את חמאס. רייס רצתה לומר רק שוושינגטון עוקבת מקרוב אחר מה שקורה בסכסוך הישראלי-פלסטיני ואין המדובר בתפיסה חדשה כלפי חמאס". לדבריו, ארצות הברית עדיין מאמינה כי על חמאס להפסיק לפעול באלימות ולהירתם לתהליך השלום.

לאחר שחמאס נוכח לדעת שהוא אינו מצליח לעצור את שטף הדיווחים בנושא, החליטו בארגון להודות שהתקבלו מסרים מרייס. בכיר הארגון בעזה ד"ר מחמוד א-זהאר אמר כי ארגונו קיבל "מסר בעל פה" שהועבר מרייס באמצעות שר חוץ ערבי. במסיבת עיתונאים שקיים בדמשק לפני ימים ספורים סירב א-זהאר להתרגש מהמסר האמריקאי: "רייס ביקשה מאותו שר לומר לחמאס להביט סביבו על כל השינויים. אנחנו מביטים סביבנו כל הזמן ומה שאנו רואים רק מוסיף לנו ביטחון ואמונה בתפיסתנו הפוליטית. הדברים שאומרים לנו האמריקאים אינם מקודשים, ועד כה הם הובילו רק לאסונות לאומות שלנו".

המטרה: לנתק את חמאס מאירן

לא היה צריך להמתין הרבה עד שמכתבה של רייס ידלוף לתקשורת. לפני ימים ספורים פרסמה את המכתב סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" במלואו, ובכך סתרה את הטענה לפיה מדובר במסר שבעל פה. והנה עיקרי הדברים שכתבה רייס למשעל: "ברצוני להודיעכם כי השמירה על הרגיעה היא אינטרס פלסטיני מובהק וכי היא תועיל לתושבי עזה וכמובן לחמאס שהשתלט בכוח על הרצועה. ברצוני גם לשבח את פעילותכם למען שמירה על הגבול עם ישראל ואת מעצר טרוריסטים קיצוניים שירו רקטות קסאם לעבר דרום ישראל. אני חשה כי חמאס מוכן להתנער מהטרור וכי הוא חושב ברצינות על חיים בדו-קיום ובשלום בשתי מדינות זו לצד זו שחיות בשלום וביטחון".

מועד שליחת המכתב למשעל עורר מיד ספקולציות רבות. לפי הדיווח הראשוני בעיתון הכוויתי, המכתב נשלח לחמאס לאחר שאירן שיגרה לארגון מסרי דאגה לאחר שחמאס עצר עשרות משגרי רקטות קסאם. כפי הנראה, הממשל האמריקאי נבהל מהמסר האירני ומכך שהוא עלול להוביל לפיצוצה של הרגיעה והוחלט לשגר שבחים וחיזוקים לארגון הפלסטיני.

הפרשן הפוליטי הפלסטיני, עבד אל-קאדר יאסין, סבור כי מדובר דווקא בניסיון אמריקאי להפריד בין חמאס לאירן. לדבריו, ארצות הברית רוצה שחמאס יהיה שותף לשלטון ברשות הפלסטינית ובכך ינטוש את דרך הטרור. לדברי יאסין, ארצות הברית מתכוונת לפנות אל גורמים שנחשבים למתונים, ביניהם גם חמאס, ולנסות לשנותם. "מה שקורה כעת הוא ניסיון אמריקאי לשתף פעולה עם 'הגורמים הערבים המתונים' על מנת לגבש עסקה גדולה שתוביל לפתרון של הסוגיה הפלסטינית, הקמת ציר בין כל 'כוחות ההתנגדות המתונים', עידודם להתמתן, והוצאת אירן מהזירה הפלסטינית".

"הממשל האמריקאי הבא", מסכם יאסין, "עשוי להפתיע את כולם כשיזמין בכירים בחמאס לביקור בארצות הברית ולנהל מגעים עם בכירי ממשל אמריקאים". לגבי מקיין קשה להאמין. כנראה שגם יאסין בטוח שאובמה ינצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully