וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גביית המסים נמוכה במיליארד שקל מהתחזיות

טל לוי

22.10.2008 / 11:04

לפי ההערכות, 2008 תסתיים במחסור של 3-4 מיליארד שקל בגביית המסים. עיקר הירידה: בגביית מס רווחי הון, מע"מ ומס קנייה

שנת 2008 צפויה להסתיים עם מחסור של 4-3 מיליארד שקל בגבייה ממסים לעומת התחזית מתחילת השנה. כך מעריכים בירושלים. נכון לחודש ספטמבר, קצב הגבייה איטי בכמיליארד שקל לעומת התחזית מתחילת השנה.

עד ספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים בכ-143.4 מיליארד שקל לעומת 145.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד: מתוך כך, נגבו מסים ישירים בהיקף של 74.8 מיליארד שקל - ירידה של 9.4% לעומת התקופה המקבילה - והמדינה גבתה מסים עקיפים בהיקף של 64.7 מיליארד שקל - עלייה של 8.2% לעומת התקופה המקבילה. בקטגוריית המסים הישירים נכללים מס רווחי הון, מס הכנסה ומיסוי מקרקעין. מסים עקיפים הם למשל מע"מ, מכס ומסי קנייה על יבוא רכב ודלק.

תחזית המדינה להכנסות ממסים עמדה בתחילת השנה על 190.6 מיליארד שקל או 186 מיליארד שקל ללא גביית אגרות שונות. התחזית לגביית מס הכנסה ב-2008 היתה 89.8 מיליארד שקל, גביית המע"מ הוערכה בתחילת 2008 ב-55 מיליארד שקל ומס הקנייה ב-13.4 מיליארד שקל.

מדי חודש מפורסמים נתוני גביית המסים, אולם בשל החגים נדחו תשלומי המע"מ כך שעדיין לא קיימת אינדיקציה עבור חודש אוקטובר.

יציבות בגביית מע"מ ומכס

כיום קיים כאמור מחסור של כמיליארד שקלים שמורכב ממחסור של 4 מיליארד שקלים בצד המסים הישירים ולעומתו עודף של כ-3 מיליארד שקל (לעומת התחזית מתחילת 2008) בצד המסים העקיפים. בדו"ח האוצר לספטמבר נכתב כי נתוני המגמה מצביעים על המשך הירידה בהכנסות ממסים ישירים, מגמה שמסתמנת כבר מאמצע 2007 ומחריפה ברבעון האחרון, בעוד במסים העקיפים קיימת, לפי שעה, מגמת יציבות בהכנסות.

הירידה בגביית המסים הישירים מגיעה בעיקר בשל החולשה בבורסה שמורידה את גביית המס על רווחי הון. כתוצאה מכך, מגיעים פחות מסים גם מענף הבנקאות והפיננסים. גם הגבייה ממס חברות צפויה לרדת נוכח התחזית לירידה ברווחי החברות. בתחום המסים הישירים, הפגיעה העיקרית היא בגביית מע"מ ומסי קנייה על יבוא רכב.

המדינה מחלקת את קבלת הכספים לשני מקורות עיקריים: חלק הארי מגיע מתקבולים שוטפים בסך של 216 מיליארד שקל, והיתרה מתקבלת מקבלת מלוות בסך 85 מיליארד שקל. מחסור של 4 מיליארד שקל מציב בפני האוצר קושי מסוים שכן יש צורך לממן את הפער באמצעים אחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • מסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully